Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden hadde jeg inntrykk av at hvis ikke det var aktuelt med kirkelig konfirmasjon stod noen over. Den borgerlige konfirmasjonen er jo egentlig litt tullete. Men de fleste konfirmeres likevel borgerlig hvis de ikke er kristne. Må man det? Vet dere om noen nordmenn som velger det helt bort?

Anonymkode: cc54e...b72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel opp til ungdommen om han/hun vil konfirmeres, hvordan han/hun vil konfirmeres evt om de ikke ønsker en markering i det hele tatt. 

Anonymkode: ea2f5...d44

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til den enkelte ungdom -ikke KG- å bestemme.

• Liker 2
Skrevet

Man må ingenting. Jeg er ikke konfirmert i det hele tatt. 

• Liker 5
Skrevet

Søsteren min konfirmerte seg aldri, men hadde heller en "markering" med familie. Hun har vært glad for dette valget siden😇❤️🥰

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere som velger bort konfirmasjon, deriblant mitt eget barn.

Anonymkode: 5b5eb...88d

• Liker 1
Skrevet

I tillegg har man holistisk konfirmasjon. Jeg hadde aldri hørt om det før, og det er veldig få som har holistisk konfirmasjon. Det er alternative folk som har en seremoni med velsignelse fra naturkreftene og makten egne tanker og påvirkning etc..., folk fra Steinerskolen etc.. naboene våre hadd holistisk bryllup 

• Liker 1
Skrevet

Lite tilleggspoeng:

Ungdommer som ikke er døpt, får selvsagt ikke konfirmere seg i kirken uten først å være døpte.

Skulle bare mangle!

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke konfirmert, vi hadde bare at vanlig selskap for meg når jeg var 15 istedenfor et konfirmasjonsselskap. 

Jeg ville ikke ha konfirmasjon i kirken fordi jeg følte det var respektløst mot de som faktisk er kristne, fordi det er ikke jeg. Samtidig så ville jeg heller ikke ha en borgerlig konfirmasjon, fordi da måtte jeg betale noen tusen lapper og bruke flere dager i vinterferien min på "kurs" om humanisme. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, man må heldigvis ikke. Jeg konfirmerte meg ikke (vi var to på hele trinnet som ikke konfirmerte oss) og sønnen min som er konfirmant i år sier han kjenner en håndfull stykker som ikke skal konfirmere seg (da teller vi ikke de som tilhører andre trosretninger).

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min valgte å ikke konfirmere seg. Det var en veloverveid beslutning.

Han var mer moden enn det jeg selv var i den alderen 😅

Anonymkode: aaa86...13d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (45 år) er ikke konfirmert selv. Jeg blir veldig overrasket dersom min tenåring ønsker å konfirmere seg, men støtter han naturligvis hvis han ønsker det.

Anonymkode: 0c965...317

AnonymBruker
Skrevet

for hundre år siden var det kanskje sånn at ungdommer gikk ut i arbeid etter å ha gjort seg ferdige med ungdomsskolen eller videregående. Det var mange færre som gjennomførte høyere utdannelse, og tok atrium. 

men i dagens samfunn handler dette utelukkende om at ungdommene ønsker seg en fest, og flest mulig gaver og penger. 

Anonymkode: 53a76...d40

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg valgt det helt bort for min del. Kirka er jeg helt imot, og dengang var det humanistiske tilbudet dårlig.
Ungene har valgt humanistisk konfirmasjon. Er mye mer mening i å få et kurs i menneskerettigheter og etikk, så jeg syns at opplegget var fint. Seremonien var litt langdryg og upersonlig, men selskap er alltid hyggelig. Jeg tror hovedformålet til konfirmantene egentlig har vært å få samle familien til en trivelig sammenkomst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Det var påbudt med lov å konfirmere seg i Norge frem til 1912. Alle måtte konfirmeres gjennom en offentlig eksamen og den påfølgende håndspåleggelsen. Bestod du ikke eksamen det ene året, måtte du prøve igjen neste år. Du kunne verken verve deg til militæret, gifte deg eller vitne i retten om du ikke selv var konfirmert. Dersom man ikke hadde møtt til konfirmasjon innen man var 19 år ventet trusler om både tukthus og gapestokk."

https://www.boktips.no/barneboker/ungdomsboker/konfirmasjon-eller-gapestokk-i-gamle-dager-matte-du-velge/

Anonymkode: e91b8...824

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine tre konfirmerer seg Humanistisk, men det er alltid noen på trinnet som ikke konfirmerer seg. Som selvfølgelig er helt greit. 

Mine har fått velge selv, og landet på at de ønsket. Det er jeg egentlig litt glad for, selv om det på ingen måte er viktig for meg. Alle tre har syntes de har lært noe av kurset, og de har fått nye venner på tvers av skolekretsene. 

For kristne er konfirmasjon en bekreftelse av dåpen, siden de ble døpt som små. De som har voksendåp, har ikke konfirmasjon. For humanister/ateister er konfirmasjonen (selv om navnet da blir litt misvisende, men vi har ingen andre innarbeidede ord for det) et overgangsrituale. De fleste samfunn over hele verden har en eller annen form for dette, det er på ingen måte noe som de kristne har funnet opp. 

Anonymkode: dbc54...846

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi jeg følte det ble feil å konfirmeres i kirken da jeg ikke var kristen. Borgerlig konfirmasjon var på mange måter fint, men fikk totalt avsmak av det Human-Etiske forbund.

Vi har valgt å ikke døpe barna våre nettopp fordi jeg vil de skal kunne ta et mer bevisst valg rundt konfirmasjon. De må døpes for å kunne konfirmeres i kirka og da må de virkelig tenke over valget sitt og vite hva de gjør fremfor å bare følge strømmen. Vil de konfirmeres borgerlig kommer jeg til å snakke med dem om de virkelig har de samme verdiene som det Human-Etiske forbund. I mine øyne blir det som å gå fra en sekt til en annen, men jeg projiserer ikke mine syn over på dem, det får barna vurdere selv.

Det har blitt mer og mer vanlig å feire uten konfirmasjon. Synes det er flott at ungdommen avstår fra tradisjoner som ikke reflekterer deres verdier og tør å være seg selv :) 

Anonymkode: 2c443...059

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De  færreste tenåringer føler noe behov for en markering. De føler derimot et behov for gaver, og la seg derfor presse av familien forøvrig til å konfirmere seg. Hele tradisjonen er tullete og utdatert, bortsett fra for de genuint troende, som det blir stadig færre av.

Anonymkode: 023eb...5fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, heldigvis er det opp til hver enkelt om man vil konfirmeres eller ikke. Når det er sagt er det nok noe press i en del familier, at man skal gjøre det fordi det er tradisjon, fordi familien er kristen eller hva det måtte være. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er helt frivillig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...