Gå til innhold

Hvorfor er det lov å fortelle jødevitser på arbeidsplassen, men ikke muslimvitser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det tillatt å fortelle jødevitser  og vitser om kristne på en arbeidsplass (f.eks. i lunsjen). Men det er ikke lov å fortelle muslim-vitser? Er ikke det en voldsom forskjellsbehandling? Synes også å se dette i samfunnet for øvrig - der humor rettet mot muslimer ikke tolereres, mens det er fritt fram å harsellere med kristne og jøder f.eks. Er dette aksepabelt?

Anonymkode: 4b876...5ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tja si det. Ja var en gang et seminar med både kristne, humanister og muslimer. Altså det var ikke et religiøst seminar, men mangfoldet var et resultat av flere kulturer samlet. Så ble det tid for vitser. Det ble fortalt vitser om prester som er homofile, om prester som var så rundbrenner at han var far til alle i bygda, men feide det vekk med at det ikke var han men Gud som var faren...etc

Så kom det til en vits om Allah og Mohammed. Da ble det stille hele til noen sa: Dette var ikke morsomt, på ingen måte. Det er å gjøre narr av religion. Det er blasfemi og krenkende overfor mennesker med en annen religion. 

Ganske forvirrende når DET først blir gjort et poeng av når en muslimvits kommer og dessuten av den helt uskyldige typen. Ingen sex, fyll eller utroskap involvert. Det var noe om Jesus, Mohammed og kebab. Jeg husker ikke vitsen i sin helhet lenger 

Endret av Laraa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns igrunn alle sånne vitser er idiotiske, og på min arbeidsplass et det ingen som forteller vitser om verken kristne, jøder eller muslimer.

Anonymkode: 32c06...503

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man tuller da ikke med religion på den måten, uansett.

Har aldri hørt en jøde-vits fra et oppegående, voksent menneske. 

Anonymkode: 83fe9...7e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri arbeidet noe sted der det er blitt fortalt jødevitser. Jeg aner ikke om det har vært tillatt, men ingen jeg noen gang har jobbet sammen med har hatt noen interesse av det.

Og la meg legge til at jeg har jobbet med noen ganske ubehagelige mennesker, selv ikke de har holdt på sånn.

Endret av Nymerïa
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Igjen av delene er da ok på arbeidsplassen. Hadde følt meg passe utilpass hvis noen begynte å vitse om religion, legning, rase osv i lunsjen... 

Anonymkode: 972ef...763

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke ok med vitser om jøder!  For meg høres spørsmålet ditt som hvorfor du ikke kan være fordomsfull mot én gruppe, men ikke en annen. 

Antisemittisme. Look it up

Anonymkode: 9e6ab...516

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke innafor med nedlatende vitser mot noen grupper i lunsjen på jobben.. Hva slags arbeidsplass jobber du på egentlig? Er den fiktiv? 

Anonymkode: ec0a4...08b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elsket å se uttrykket i ansiktene rundt bordet i lunsjen, dersom jeg dro en skikkelig jødevits.

Anonymkode: 0d7af...a97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ironisk at progressive og venstrevridde er så hell-bent på å forsvare islam, og konservative så hell-bent på å hate det. Konservative og muslimer har jo masse til felles. Hvorfor konservative har så mye i mot islam forundrer meg. 

Anonymkode: 67923...8ef

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det tillatt å fortelle jødevitser  og vitser om kristne på en arbeidsplass (f.eks. i lunsjen). Men det er ikke lov å fortelle muslim-vitser? Er ikke det en voldsom forskjellsbehandling? Synes også å se dette i samfunnet for øvrig - der humor rettet mot muslimer ikke tolereres, mens det er fritt fram å harsellere med kristne og jøder f.eks. Er dette aksepabelt?

Anonymkode: 4b876...5ff

Har arbeidsplassen din oppgitt at muslimvister er forbudt mens jødevister er ok?

Anonymkode: 7f0a3...dba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er problemet ditt at det blir fortalt jødevitser eller er problemet at du ønsker mer aksept for muslimvitser?

Det er vel egentlig ikke særlig akseptert med jødevitser heller, eller? 

Anonymkode: f9e95...b46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gjøre narr av islam, muslimer og spesielt profeten er både gøy og akseptabelt. De som mener noe annet skal ikke tas hensyn til og også gjøres narr av. Dine følelser er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 7a6c0...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Tåler man at man tåler med hvite folk der da? Eller er haram? Folk som liker å slå vitser om muslimer etc pleier jo å bli driykrenla av hviting-vitser.

Anonymkode: 6ad12...d56

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hørt jødevitser siden åttitallet jeg. 

Anonymkode: 6d322...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde elsket å se uttrykket i ansiktene rundt bordet i lunsjen, dersom jeg dro en skikkelig jødevits.

Anonymkode: 0d7af...a97

På mitt arbeidssted ville du sett ansiktsuttrykket til HR etter en slik vits.. 

Anonymkode: 9e6ab...516

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lyver. Jødevitser er like diskriminerende rasisme som muslimvitser og ingen arbeidsplass som har etikk godtar dette. 

Anonymkode: c5d9b...7bc

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ville ikke ha jobba et sted hvor noen syntes at jødevitser var innafor.

Endret av Andro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken arbeidsplass er det innafor med jødevitser? Tror aldri jeg har hørt en jødevits noengang. Eller muslimvits for den del. Kanskje jeg bare omgås noenlunde oppegående mennesker?

Anonymkode: 6b9c3...19e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man tuller da ikke med religion på den måten, uansett.

Har aldri hørt en jøde-vits fra et oppegående, voksent menneske. 

Anonymkode: 83fe9...7e7

Enig. Sist gang jeg så noe som antyder jødevits, var på 90-tallet da jeg så på serien Seinfeld.

Er han Breaking Bad-fyren som tok den 😂

Anonymkode: 6731e...171

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...