Gå til innhold

Det støver! Hvor ofte tørker dere støv og hjelper luftrenser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normalen, men jeg har for eksempel et glassbord og et vitrineskap i glass. Dette blir stygt og støvete etter få dager, må tørkes av minst hver tredje dag ellers ligger støvet stygt. På overflater av tre og plast, som på bord, benker, skap og pyntegjenstander syns ikke støvet like godt som på glass men det er nok like mye støv der fordet. Jeg syns det er litt stress å måtte tørke støv så ofte overalt og lurer på hvor ofte andre tørker støv og hvordan dere gjør det? Klut eller støvkost? Og vil luftrenser hjelpe på mindre støv? 

Anonymkode: e2d05...44a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tørketrommel? Luftfukter? 

Anonymkode: 8d0e5...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt opp støvet.

Skal man jage det, blir man gal.

Støvsuger uansett annenhver dag fordi vi har dyr, men på flater utenfor kjøkkenet tar jeg bare en gang i uka.

Man må være nudist, sove uten sengetøy og ha lite tekstiler ellers om man skal bli kvitt støvet.

Anonymkode: 71966...46e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Støv blir det uansett, men det blir mer støv med balansert ventilasjon og nye tette bygg. Jeg har luftrenser. Det blir fortsatt støv, men luften blir mye renere. Så jeg sliter ikke med tørr inneluft, som mange andre gjør. Stor forskjell med og uten. 
Tørker mye mindre støv i leiligheten min nå, enn i min forrige bolig med ventilasjon. For det er et helsike for støv. 

Anonymkode: ab05b...603

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støv blir det uansett, men det blir mer støv med balansert ventilasjon og nye tette bygg. Jeg har luftrenser. Det blir fortsatt støv, men luften blir mye renere. Så jeg sliter ikke med tørr inneluft, som mange andre gjør. Stor forskjell med og uten. 
Tørker mye mindre støv i leiligheten min nå, enn i min forrige bolig med ventilasjon. For det er et helsike for støv. 

Har du en luftrenser å anbefale? jeg har ganske ny bolig med balansert ventilasjon, og sliter så utrolig med såre bihuler og kløe i øynene🥲

Anonymkode: ad90f...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du en luftrenser å anbefale? jeg har ganske ny bolig med balansert ventilasjon, og sliter så utrolig med såre bihuler og kløe i øynene🥲

Anonymkode: ad90f...ce3

Først og fremst: skift filter 2 ganger i året, ikke bare 1 gang. Jeg byttet hver vår (før pollensesong), og høst. 
Hvis anlegget er mer enn 5 år gammelt, få servicefolk til å rengjøre ventilasjonskanalene. Dette koster litt, men det samler seg utrolig mye dritt i dem. Bor du i et sameie med flere, så kan man få gunstig serviceavtale. Pass på at tilluftsventilene ikke står på for mye, særlig hvis det blåser rett på deg. På disse ventilene skal det være en kant, slik at når man skrur på dem så vil kanten komme frem på en del av lokket. Det er lurt å ha denne kanten vendt mot der man sitter/ligger mest, slik at luften ikke blåser rett på (sånn var det ihvertfall hos meg). Jeg fikk luftveisproblemer pga disse tilluftsventilene, og måtte justere dem en del så det ikke blåste så mye luft og rett på meg.

Støvsug ofte. 

Ha ventilasjonsanlegget på normal, altså 2 eller medium. 

Luftrenser: det finnes mange på markedet, både i forhold til kapasitet og bruk. Jeg har denne fra electrolux. Den er stillegående, og blender fint inn i interiøret. Har du leilighet på 70-90 m2, så prøv f.eks den mindre versjonen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Først og fremst: skift filter 2 ganger i året, ikke bare 1 gang. Jeg byttet hver vår (før pollensesong), og høst. 
Hvis anlegget er mer enn 5 år gammelt, få servicefolk til å rengjøre ventilasjonskanalene. Dette koster litt, men det samler seg utrolig mye dritt i dem. Bor du i et sameie med flere, så kan man få gunstig serviceavtale. Pass på at tilluftsventilene ikke står på for mye, særlig hvis det blåser rett på deg. På disse ventilene skal det være en kant, slik at når man skrur på dem så vil kanten komme frem på en del av lokket. Det er lurt å ha denne kanten vendt mot der man sitter/ligger mest, slik at luften ikke blåser rett på (sånn var det ihvertfall hos meg). Jeg fikk luftveisproblemer pga disse tilluftsventilene, og måtte justere dem en del så det ikke blåste så mye luft og rett på meg.

Støvsug ofte. 

Ha ventilasjonsanlegget på normal, altså 2 eller medium. 

Luftrenser: det finnes mange på markedet, både i forhold til kapasitet og bruk. Jeg har denne fra electrolux. Den er stillegående, og blender fint inn i interiøret. Har du leilighet på 70-90 m2, så prøv f.eks den mindre versjonen. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-604dg/63492

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/electrolux-pure-a9-luftrenser-pa91-404dg/23628

Er luftfukter og luftrenser det samme?

Anonymkode: 96309...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er luftfukter og luftrenser det samme?

Nei, det er to helt forskjellige ting. Mange bruker luftfukter, men dette kan gi problemer med kondens og muggsopp.
Det er gjerne støv og forurensing som gir tørr luft, og da er det luftrenser et bedre valg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har ikke tørketrommel. Hvordan hjelper det mot støv? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye svarte ting. Møbler, dekor osv. Ser støvet alt for godt! 

Fikk et tips en gang. Jeg pleier å vaske vinduskarmer, bord ol. Med en lett fuktet klut. Men da legger støvet seg lettere. Så fikk tips om å tørke med tørr klut,og kun vann på flekker.

Anonymkode: 6c98b...0e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 13.21):

Jeg vet ikke hva som er normalen, men jeg har for eksempel et glassbord og et vitrineskap i glass. Dette blir stygt og støvete etter få dager, må tørkes av minst hver tredje dag ellers ligger støvet stygt. På overflater av tre og plast, som på bord, benker, skap og pyntegjenstander syns ikke støvet like godt som på glass men det er nok like mye støv der fordet. Jeg syns det er litt stress å måtte tørke støv så ofte overalt og lurer på hvor ofte andre tørker støv og hvordan dere gjør det? Klut eller støvkost? Og vil luftrenser hjelpe på mindre støv? 

Det er ikke like mye støv alle plasser i huset ditt, nei. Og ikke like mye på alle flater. Tre er ikke statisk, mens både metall og glass er statisk (altså vil det tiltrekke seg støv).

Jeg tørker kanskje støv en gang i måneden, frodi jeg kjøper inn mine ting med kunnskapen om hva som funker og ikke funker. Og når jeg sier «en gang i måneden» så mener jeg trolig 4 ganger i året, sånn i praksis.

Anonymkode: f575c...446

Skrevet

Før tørka jeg støv og vaska alle gulv hver uke. Nå er vi mindre hjemme, og har f.t. ikke hund, så det blir mest støvsuging og støvtørk kanskje hver 14. dag. Vurderer innkjøp av robotstøvsuger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det hjelper ikke mot støv, det avgir mye støv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, det er to helt forskjellige ting. Mange bruker luftfukter, men dette kan gi problemer med kondens og muggsopp.
Det er gjerne støv og forurensing som gir tørr luft, og da er det luftrenser et bedre valg. 

Ok men begge gjør samme nytte??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 15.53):

For guds skyld ikke brukt luftfukter, det er å be om mugg

Anonymkode: 79739...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei!

Luftfukter hjelper ikke mot noenting, egentlig, det er bare tull. Man skal ha ekstremt tørr inneluft for at luftfukter skal være noe poeng, og nesten ingen i Norge klarer å få så tørr inneluft. Så folk slenger inn en luftfukter og ender med mugg, fordi luften allerede er fuktig nok. Det renser ikke luften, bare sprayer vanndamp ut i luften.

Luftrenser renser faktisk luften, altså suger inn luft og sender den gjennom et filter, så små partikler fjernes og luften blir renere. 

Anonymkode: 79739...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har flere husdyr (så har også kattesand som støver), og masse tekstiler (pledd, puter etc) og det støver voldsomt.

Jeg støvsuger intenst 1 gang i uken, og bruker tørrmopp og kost og støvbrett utenom. Tørker støv 1 gang i uka.

Pleier vaske pledd osv innimellom og tromler det tørt for å banke ut alt hår og støv. 

Man vinner aldri i en kamp om støvet. Det er bare å akseptere som en del av livet 😂 Så får man heller forsøke ha overflater som ikke er statiske. Mangr av disse glætte ikea-møblene og lignende suger til seg støv, vs gamle tremøbler.

Men jeg vurderer en luftrenser også, for å ta unna litt.

Anonymkode: 71645...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Luftrenser! ❤️ Det hjelper enormt. Jeg merker det på luftkvaliteten i huset. Jeg pleide å få tørre øyne hjemme om vinteren, men det gjør jeg ikke etter at jeg fikk meg luftrenser. Når jeg fyrer opp i ovnen og når jeg steker mat, så merker luftrenseren det og så går den opp ett gir og får unna de små partiklene i lufta raskt. Ser også en del kattehår i filteret. 😅

Anonymkode: f9861...81e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lufterenser renser partikler i luften som gir tørr luft, samt også allergener.
En luftfukter avgir damp. Dette medfører risiko for at fukten setter seg i overflater, og du vil få problemer med mugsopp. Dette er ikke alltid synlig. Helsefarlig.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/17/2023 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

Tørketrommel hjelper mot støv fordi du ikke tørker klær på tørkestativet i stua. Du tørker de i tørketromel som har en filter. Jeg merket forskjell ihvertfall. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...