Humas Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Der står om dette i alle lokalaviser for tiden. Men særlig ille er det i Oslo. De blir slått, sparket, det kastes kniv, passere, sakser og mer. Det er lærerkrise og jeg holder lønn utenfor. Mange av de som gjør dette opplever vold hjemme, og de har ikke respekt. Før ble slike utvist, sendt på sjøen eller spesialskole med hard disiplin. Disse elevene ødelegger lærere og medelevene får ikke ro til å lære. Verneombudene sier dette selv nå. Hvordan i verden kan skoleledelse og politikere sitte og godta sånt? Det er ikke rart det er lærerflukt, varsling blir ikke tatt på alvor. Endret 16. mars 2023 av Humas 8 3
Drizzt Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Det er ingen konsekvenser for elevene dessverre. 10 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Syntes lærerne er alt for snille. De burde sette seg mye mer i respekt, slik at elever hadde forstått hvem som er sjefen i klasserommet. Forstår det er vanskelig når det er elever som sier ifra hjemme som igjen da ringer til skolen. Men da burde skoleledelsen være tydelige på at lærere må kunne snakke til barn som ikke oppfører seg. Skolen burde hatt muligheten til å utvise elever som ikke oppfører seg også. Vet at det er skolepliktig i grunnskolen, men da får dem sende med skolearbeid også får foreldrene ta det. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde politiet vakt i friminuttene.
stan Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Skoleledere har en tendens til å stille seg på elevenes side. Så når det skjer noe alvorlig står læreren igjen alene. Og i etterpåklokskapens lys er det bestandig noe læreren kunne ha gjort bedre, det er dette som får fokus. Ikke at elevene gjorde noe galt. 16 1 2
Drizzt Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Anonyme-meg skrev (1 time siden): Syntes lærerne er alt for snille. De burde sette seg mye mer i respekt, slik at elever hadde forstått hvem som er sjefen i klasserommet. Forstår det er vanskelig når det er elever som sier ifra hjemme som igjen da ringer til skolen. Men da burde skoleledelsen være tydelige på at lærere må kunne snakke til barn som ikke oppfører seg. Skolen burde hatt muligheten til å utvise elever som ikke oppfører seg også. Vet at det er skolepliktig i grunnskolen, men da får dem sende med skolearbeid også får foreldrene ta det. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde politiet vakt i friminuttene. For det første er det ingen plikt å gå på skole. Alle har rett på utdanning. Kan man ikke fungere på skolen, får man hjemmeskole. For det andre er det helt rett at lærerne er satt i posisjon hvor det er elevene som er sjefene i klassen. Slik var det ikke da jeg vokste opp (utenfor Norge). Da var det læreren som var sjefen, det var stille og disiplin i klassen og skulle noen finne på å forstyrre timen - så ble man sent hjem. Gjentatte forstyrrelser førte til utvisning og eleven måtte bytte skole. Det var null toleranse for mobbing og da mener jeg null toleranse, ikke Norges proforma ''null toleranse'' hvor det er fortsatt elevene som bestemmer og mobberen som forsvares. Det er bare en ukultur i norsk skole som dessverre ødelegger skolegangen til altfor mange elever. Men sånn er det når målet er å oppnå middelmådige prestasjoner og alle skal plasseres midt på treet. Endret 16. mars 2023 av Drizzt 9 6
Tiuren Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 1 hour ago, stan said: Skoleledere har en tendens til å stille seg på elevenes side. Så når det skjer noe alvorlig står læreren igjen alene. Og i etterpåklokskapens lys er det bestandig noe læreren kunne ha gjort bedre, det er dette som får fokus. Ikke at elevene gjorde noe galt. Så lenge det er elevens subjektive oppfatning av situasjonen som ser styrende for konsekvenser, som regel mot lærere som prøver å gjøre noe med situasjoner som kommer ut av kontroll, vil det ikke være mulig å gjøre noe. https://www.nrk.no/trondelag/mange-laerere-blir-utsatt-for-vold-pa-jobb-i-skolen-_-henriette-ble-angrepet-med-hammer-1.16330269 Sitat: – Den må få inn lærerperspektivet, ikke bare elevperspektivet, sånn som det står nå så står det at det er eleven sin subjektive opplevelse som er premisset for alt det som skjer. Det holder ikke. Det må være en objektiv krenkelse som er mulig å dokumentere, sier han. 3 7
Andro Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Tenker at dette er en svikt på mange nivåer. Disse ungene kan ikke ha hatt noen bra oppvekst før de begynte på skolen heller, og hvorfor har det ikke blitt oppdaget og grepet tak i? Min erfaring er at helsestasjon og PPT har manglende kapasitet, og at mange pedagoger mangler kompetanse på å oppdage barn som har særlige utfordringer, enten det er lærevansker eller omsorgssvikt. Det skaper farlige barn seinere i løpet. Vi må gjerne sukke over håpløse foreldre også, men de fr vi ikke gjort noe med mens ungene er på skolen i alle fall. Utfordringene må løses i skoleverket. Det er flere utfordringer her - arbeidstagernes sikkerhet - elevenes sikkerhet og læringsmiljø - riktige tiltak overfor dem som er aggressive Det er liksom ekstra tabu i et HMS-perspektiv å måtte forholde seg til barn som voldsutøvere, og voksne som trenger beskyttelse. I andre tjenester er det gode rutiner for dette, enten det er i demensomsorgen eller i fengsler så er det regler for når man skal være to på vakt, og hvilken kompetanse som de minimum må ha. Dette må også inn i skolen. Elevene har krav på et godt skolemiljø, og alt for få skoler har miljøterapeuter og annet personell som kan jobbe med skolemiljøet. Man har kun tenkt undervisningspersonale og ekstra ressurser til elever som f.eks. trenger assistent. Det å få inn kompetanse på adferdsvansker virker det ikke som politikerne skjønner behovet for. De som utagerer skal møte konsekvenser av egen adferd, samtidig som vi har plikt til å gi disse elevene et mer riktig tilbud. For noen av dem er det riktige tilbudet mer hjelp der de bor, og på den skolen de går på. For andre burde nok konsekvensen være omsorgsovertagelse eller andre mer inngripende tiltak. Mange flere episoder bør anmeldes til politiet. Jeg syns jevnt over at landets skoleledelser har vært mer opptatt av å sminke vekk problemer enn å løse dem, enten det gjelder mobbing mellom elever eller angrep på personalet. 2 5
Mooza Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Nei, men da må vel lærerne stå fram og protestere?? Organisere seg mot dette. De har jo en fagforening. De får nekte å undervise disse elevene som er voldelige. Så kan man jo kanskje tenke at de andre barna også har rett til trygghet?? Der har det jo vært en tendens til å forstå seg ihjel på den som mobber/ er voldelig. Men ikke når det er lærerne selv som blir slått? Da er det alvor? Lærerne gjennom de siste tiårene har selv lagt føringer på dagens skolehverdag som har utviklet seg til dette. De får være tydelig på at noe må endres. Endret 16. mars 2023 av Mooza 1
Example Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Anonyme-meg skrev (1 time siden): Syntes lærerne er alt for snille. De burde sette seg mye mer i respekt, slik at elever hadde forstått hvem som er sjefen i klasserommet. Forstår det er vanskelig når det er elever som sier ifra hjemme som igjen da ringer til skolen. Men da burde skoleledelsen være tydelige på at lærere må kunne snakke til barn som ikke oppfører seg. Skolen burde hatt muligheten til å utvise elever som ikke oppfører seg også. Vet at det er skolepliktig i grunnskolen, men da får dem sende med skolearbeid også får foreldrene ta det. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde politiet vakt i friminuttene. Lærer i ungdomsskolen her. Lærere setter seg i respekt, men enkelte elever vil likevel ikke respektere en lærer. De vet veldig godt at læreren har lite makt til å gjøre noe. Utvisning, anmerkninger og nedsatte oppførselskarakterer er i praksis det som er i verktøykassen. Hvis en elev bestemmer seg for å ikke høre, så er det lite man får gjort. Som regel vinner elevene frem med 9A-saker, og skolen får påpakk. Jeg har sett eksempler på elever som mobber og lager skoledagen til et helevete for flere titalls elever slippe billig unna. Hvis skolen gjør tiltak for å hindre dette, så kommer statsforvalteren på banen. Det er utrolig fortvilende. Jeg gjør meg noen bemerkninger: 1. Antallet elever som utagerer voldsomt mot medelever og lærere er økende. Det har nok en sammenheng med mange ting. Sosiale medier, dårlig/fri oppdragelse hjemmefra og mangel på sosial trening under pandemien kan være årsaker. 2. 9A-paragrafen beskytter mobbere mer enn ofrene. De gjør også læreren rimelig rettsløs. Det er et voldsomt fokus på rettigheter hele veien. Pliktene forsvinner. 3. Fellesskolen for alle svikter. Enkelte elever kan terrorisere en hel klasse, et helt trinn eller en hel skole. De burde hatt et annet tilbud enn de har. Vi ofrer de mange for de få. Akkurat det er litt i tråd med samfunnet forøvrig. Dessverre. 4. Lærerrollen har økt voldsomt de siste årene. Vi får stadig mer ansvar og arbeidsoppgaver uten at dette backes opp med økt lønn, kompetanseheving og tid. For å si det enkelt har jeg mindre tid til å planlegge undervisning og følge opp alle mine kontaktelever så godt som jeg kunne ønske fordi enkelte elever, og foreldre, krever så mye. 7 17
Drizzt Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Example skrev (5 minutter siden): Lærer i ungdomsskolen her. Lærere setter seg i respekt, men enkelte elever vil likevel ikke respektere en lærer. De vet veldig godt at læreren har lite makt til å gjøre noe. Utvisning, anmerkninger og nedsatte oppførselskarakterer er i praksis det som er i verktøykassen. Hvis en elev bestemmer seg for å ikke høre, så er det lite man får gjort. Som regel vinner elevene frem med 9A-saker, og skolen får påpakk. Jeg har sett eksempler på elever som mobber og lager skoledagen til et helevete for flere titalls elever slippe billig unna. Hvis skolen gjør tiltak for å hindre dette, så kommer statsforvalteren på banen. Det er utrolig fortvilende. Jeg gjør meg noen bemerkninger: 1. Antallet elever som utagerer voldsomt mot medelever og lærere er økende. Det har nok en sammenheng med mange ting. Sosiale medier, dårlig/fri oppdragelse hjemmefra og mangel på sosial trening under pandemien kan være årsaker. 2. 9A-paragrafen beskytter mobbere mer enn ofrene. De gjør også læreren rimelig rettsløs. Det er et voldsomt fokus på rettigheter hele veien. Pliktene forsvinner. 3. Fellesskolen for alle svikter. Enkelte elever kan terrorisere en hel klasse, et helt trinn eller en hel skole. De burde hatt et annet tilbud enn de har. Vi ofrer de mange for de få. Akkurat det er litt i tråd med samfunnet forøvrig. Dessverre. 4. Lærerrollen har økt voldsomt de siste årene. Vi får stadig mer ansvar og arbeidsoppgaver uten at dette backes opp med økt lønn, kompetanseheving og tid. For å si det enkelt har jeg mindre tid til å planlegge undervisning og følge opp alle mine kontaktelever så godt som jeg kunne ønske fordi enkelte elever, og foreldre, krever så mye. Hvorfor skal statsforvalteren på banen hvis skolen gjør tiltak for å hindre uønsket atferd fra elevene? Det gir ikke mening? Men resten du har skrevet er akkurat også mitt inntrykk om norsk skole. Trist, veldig trist syn. 1
Example Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Drizzt skrev (12 minutter siden): Hvorfor skal statsforvalteren på banen hvis skolen gjør tiltak for å hindre uønsket atferd fra elevene? Det gir ikke mening? Men resten du har skrevet er akkurat også mitt inntrykk om norsk skole. Trist, veldig trist syn. Statsforvalteren kommer på banen når foreldrene til en mobber klager skolen inn. Da må skolen redegjøre voldsomt for prosessen, før det kommer et vedtak. Dette er det skolelederne som står for, så jeg kjenner ikke prosessen i detalj. Det jeg dog merker at skoleledere kvier seg litt fordi dette er en lang og tung prosess med mye dokumentasjon. Barn og foreldre har gjerne noen likheter. Foreldre til barn som mobber eller utagerende mye er ofte, ikke alltid, svært fiendtlig innstilt mot skolen, og uten samtykke fra foreldre er det mye som er vanskelig å få til. Det kan for eksempel være at ekstra tilsyn/inspeksjon rettet mot en elev som mobber i friminutt kan virke stigmatiserende. Det samme om elever ikke får oppholde seg i visse deler av skolebygningen eller lignende. Endret 16. mars 2023 av Example 2 6
Drizzt Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Example skrev (2 minutter siden): Statsforvalteren kommer på banen når foreldrene til en mobber klager skolen inn. Da må skolen redegjøre voldsomt for prosessen, før det kommer et vedtak. Dette er det skolelederne som står for, så jeg kjenner ikke prosessen i detalj. Det jeg dog merker at skoleledere kvier seg litt fordi dette er en lang og tung prosess med mye dokumentasjon. Barn og foreldre har gjerne noen likheter. Foreldre til barn som mobber eller utagerende mye er ofte, ikke alltid, svært fiendtlig innstilt mot skolen, og uten samtykke fra foreldre er det mye som er vanskelig å få til. Det kan for eksempel være at ekstra tilsyn/inspeksjon rettet mot en elev som mobber i friminutt kan virke krenkende. Det samme om elever ikke får oppholde seg i visse deler av skolebygningen eller lignende. Jeg er enig at foreldrene i stor grad er problemet der hvor det ikke foreligger en klar diagnose som forårsaker elevens oppførsel. Hvis foreldrene aktivt motarbeider skolen, er skolen ikke et sted for eleven. Da må mor og far betale av egen lomme for hjemmeundervisning og hjemmeskole. 2
PITTY Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 Slik ballast har elever med seg hjemmefra, tidsklemma -- fri oppdragelse.. Har vanskelig for å tro at en elev formes utelukkende via sitt skolemiljø. Samtidig blir det for lett å si at foreldre har ansvaret, for det hjelper så lite når en familie som helhet er dysfunksjonell. 2
Mooza Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Example skrev (3 minutter siden): Statsforvalteren kommer på banen når foreldrene til en mobber klager skolen inn. Da må skolen redegjøre voldsomt for prosessen, før det kommer et vedtak. Dette er det skolelederne som står for, så jeg kjenner ikke prosessen i detalj. Det jeg dog merker at skoleledere kvier seg litt fordi dette er en lang og tung prosess med mye dokumentasjon. Barn og foreldre har gjerne noen likheter. Foreldre til barn som mobber eller utagerende mye er ofte, ikke alltid, svært fiendtlig innstilt mot skolen, og uten samtykke fra foreldre er det mye som er vanskelig å få til. Det kan for eksempel være at ekstra tilsyn/inspeksjon rettet mot en elev som mobber i friminutt kan virke krenkende. Det samme om elever ikke får oppholde seg i visse deler av skolebygningen eller lignende. Kommer ikke statsforvalteren når et barn blir mobbet?? Hvordan har det seg at det kun er mobberen og psykopater som har rettigheter? Hvem har læreren i ryggen? Har dere veldig dårlige tillitsmenn? Er det stor uenighet mellom lærere siden dere ikke greier å stå samlet med noen krav? 1
Helle99 Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 Sier ikke at oppdragelse ikke spiller inn. Men kan dette også handle om manglende ressurser, kompetanse og manglende tilrettelegging for barn med alvorlige diagnoser? Har en venninne med et barn autisme som kan utagere mye dersom barnet blir overstimulert. Barnet plager ingen bevisst ellers, men får meltdown når det ikke tilrettelegges bra nok. Problemet er også at mange spesialskoler og forsterkede avdelinger legges ned og "vanlige" lærere må håndtere dette i tillegg til vanlig klasse. Leste at en skole med 40 elever med alvorlig grad av autisme sto for 700 skademeldinger på kun et år. Noen skoler sier jo også rett ut at det ikke er ressurser nok selv for de barna som trenger det mest (diagnosebarn). 2
Example Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 Mooza skrev (1 minutt siden): Kommer ikke statsforvalteren når et barn blir mobbet?? Hvordan har det seg at det kun er mobberen og psykopater som har rettigheter? Hvem har læreren i ryggen? Har dere veldig dårlige tillitsmenn? Er det stor uenighet mellom lærere siden dere ikke greier å stå samlet med noen krav? Statsforvalteren kan komme fra mobbeofre også. Men samtidig er jo skolene ute etter å hjelpe mobbeofre og gjør det de kan for å hindre det i dialog med foreldrene. Problemet er vel heller det at det er lite skolen har i verktøykassen. Dette er noe av det verste med å være lærer, nemlig å gjøre det man kan, men at det fremdeles ikke er godt nok for at alle skal ha det bra. Lærere har forbund i ryggen. De fleste er organiserte. Dessverre er det sånn at 9A-paragrafen ikke åpner for en veldig god saksgang. Dersom en elev anklager en lærer for krenkende atferd, så har eleven per definisjon rett, fordi det er elevens subjektive opplevelse som gis vekt. Heldigvis har det snudd litt, og lærere som har mistet jobber osv. har vunnet frem. 3
Snabeltann Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 (endret) stan skrev (2 timer siden): Skoleledere har en tendens til å stille seg på elevenes side. Så når det skjer noe alvorlig står læreren igjen alene. Og i etterpåklokskapens lys er det bestandig noe læreren kunne ha gjort bedre, det er dette som får fokus. Ikke at elevene gjorde noe galt. Paragraf 9a gjør at skoleledere ikke har noe valg. Lærere har i prinsippet lav rettssikkerhet nå, elevens subjektive opplevelse er det eneste som teller. Endret 16. mars 2023 av Snabeltann 2 2
Jegern Puahate Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Et gedigent svik at ikke ordentlig disiplin innføres på skolen, de snille elevene får sin utdannelse sabotert mens de slemme elevene ikke lærer at handlinger har sine konsekvenser. Slik det er nå blir det ikke mange rakettforskere av. Endret 17. mars 2023 av Jegern Puahate 7
Nephthys Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 Det er dessverre slik at elever og foreldre har en enorm makt over skolen. Om de ikke får det som de vil, kan de bare gå til avisen og hevde at lærer på den og den skolen mobber barn. Eller gå til fylkesmannen. Dette fikk jeg beskjed om av rektor da en mor til en gutt som ikke klarte å oppføre seg ble misfornøyd med grensesettingen min og klaget til moren. Fikk beskjed av rektor at jeg bare måtte legge meg flat for moren kunne finne på hva som helst, og det ble kjedelig for skolen.. Lærere kan ikke forsvare seg, hverken i avisen eller i møter med foresatte.. (som de ofte ikke en gang får være med på selv om det gjelder dem selv..) Elever som er voldelige har det selvsagt ikke bra med seg selv, og ingen barn eller ungdom ønsker å skade noen eller være voldelig, men det holder liksom ikke å bli minnet på det når man har fått en stol i magen eller blitt dyttet i friminuttet.. Det dysses ned og lærer bes vise forståelse for elevens situasjon.. 4 1
Example Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 Så skal det sies at noe må gjøres. Det utøves vold mot lærere og barnehagelærere i alle ledd fra barnehagen, gjennom grunnskolen og på videregående. På vår skole var dette nærmest et ikke-tema for få år siden. Nå har vi månedlige hendelser der ting skjer mot ansatte. Enten det slag, spark, spytting, verbale trusler eller trusler med gjenstander. Enkelte lærere opplever daglig verbale krenkelser, særlig kvinnelige lærere. Vi kommer til å miste masse gode lærere i årene som kommer. Jeg ser ingen evne til handling på et dypere plan. 9A-paragrafen er eksemplifiseringen av at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Å ønske en endring der er nok politisk selvmord, med mindre det synliggjøres større hvordan den er med på å hemme arbeidet med å jobbe for å et godt skolemiljø. 3 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå