Gå til innhold

Fryse ned mat som tidligere har vært fryst og som også har vært varmebehandlet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at man ikke skal fryse noe 2 ganger. Jeg har hørt det mange ganger fra alle steder. Men jeg må bare spørre i forhold til den gitte situasjonen, da jeg kan spare penger på det;

Jeg har ting i fryseren som jeg kunne brukt til å lage pizzasnurrer; ost og kjøtt-topping som pølse, skinke, kjøttdeig.

Men om jeg lager pizzasnurrer så er tanken å fryse dem ned, for å ha enkel middag tilgjengelig når det er behov for det. Altså det skal fryses ned.

Kan man da bruke noe fra fryseren til å lage snurrene, varmebehandle og gjør dem ferdig, for så å fryse dem slik at det er enkelt å varme dem opp i etterkant?

Jeg heller jo mot at dette ikke er noe jeg bør gjøre, men trist å måtte kjøpe nytt når jeg allerede har mye liggende 😅 

Anonymkode: cbd88...97d

Videoannonse
Annonse
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Tror det går fint, man kan ta opp kjøtt, lage kjøttkaker og fryse de igjen. Med ost og pølse vet jeg ikke. Men prøv å Google det 😉

Skrevet (endret)

Det går helt fint!

Det går også helt fint å fryse ned varer som har vært tint. Kvaliteten kan bli litt dårligere, men det er ikke farlig, så lenge det ikke har ligget tint lenge.

Det du, ts, skisserer, er noe jeg gjør hele tiden. Jeg kjøper inn når det er tilbud, fryser ned og bruker det til pizzaboller (eller snurrer) som fryses igjen.  Jeg merker ingen forskjell på om jeg bruker ferske råvarer eller råvarer som har vært fryst.

Endret av Brunhilde
Lite tillegg
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Det går helt fint!

Det går også helt fint å fryse ned varer som har vært tint. Kvaliteten kan bli litt dårligere, men det er ikke farlig, så lenge det ikke har ligget tint lenge.

Det du, ts, skisserer, er noe jeg gjør hele tiden. Jeg kjøper inn når det er tilbud, fryser ned og bruker det til pizzaboller (eller snurrer) som fryses igjen.  Jeg merker ingen forskjell på om jeg bruker ferske råvarer eller råvarer som har vært fryst.

Takk for svar, akkurat det jeg egentlig ønsket å høre. Da skal jeg se om jeg ikke får laget meg noen snurrer i helgen 😄👌🏻

• Liker 1
Skrevet

Hei. Du kan gjerne fryse ting to ganger eller fler, feks halvtine kjøtt for og dele det i fra hverandre. Feks kjøpt frossen ribbe og tiner den deler opp og fryser i porsjoner.             Eller om du tiner det, og ikke det blir middagslaging alikevell, kan du jo fryse det igjen. Men det må jo ikke ha blitt lunket. Det  eneste som skjer er at det blir litt mer iskrystaller i pakken, det frysetørker litt. Eller om du har grandisen i kjøleskapet for du skal steke den etterpå, og den tiner. Ombestemmer du deg og hiver den i frysa null problem. Det blir bare litt rim på den.

Dersom matvaren har hvert nær utløp når du frøys den, bør den jo ikke tines flere ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ofte inn kjøttdeig fra nedsatt disken, og legger i fryseren. Så tar jeg opp når vi f eks skal ha taco eller kjøttsaus og lager mange porsjoner. Det vi ikke bruker, fryses ned.

Det samme gjelder f eks laks. Jeg liker stekt laks på skive. Så jeg kjøper fra nedsatt disken, og så tar jeg opp hele pakken og steker alt. Spiser et stykke eller to til middag, og fryser resten ned og tar opp som pålegg.

Det jeg ikke ville gjort, var å ta opp rå fisk eller rå kylling, tine, og så fryst ned igjen rått. Det tror jeg er uheldig.

Anonymkode: 08755...521

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker mtp at 'tint vare bør ikke fryses på nytt'?

Om du tar opp et stykke frossen, rå kylling fra fryseren og steker det kan det fint fryses på nytt - da er det ikke lenger 'tint vare' men 'varmebehandlet'.

Det er helst rått kjøtt som av helsemessige årsaker ikke bør fryses og tines flere ganger. 

Anonymkode: eb2c7...8e8

Gjest Ramona1970
Skrevet

Det kan man absolutt gjøre. Jeg tror grunnen til at de sier at man ikke skal fryse noe to ganger er at det eldes etter at man har tint det, så når man fryser det ned er det enda eldre enn når man frøs det ned første gangen, og kan ha utviklet bakterier mens det var tint. Men om det varmebehandles etter det er tint så eliminerer man jo den faren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du tenker mtp at 'tint vare bør ikke fryses på nytt'?

Om du tar opp et stykke frossen, rå kylling fra fryseren og steker det kan det fint fryses på nytt - da er det ikke lenger 'tint vare' men 'varmebehandlet'.

Det er helst rått kjøtt som av helsemessige årsaker ikke bør fryses og tines flere ganger. 

Og hvilke helsemessige årsaker er det, sa du?

AnonymBruker
Skrevet

Når man googler dette, så er svaret: 

Når maten er tint, er det viktig å tilberede den så raskt som mulig, eller legge den inn i kjøleskapet. Ingen råvarer som har blitt tint skal fryses inn igjen før de er varmebehandlet.

Anonymkode: 32297...bfe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eva Johanne Lillebakken er seniorrådgiver ved seksjon hygiene og drikkevann i Mattilsynet. Hun sier at hovedregelen er at matvarer ikke bør fryses ned to ganger, fordi det kan redusere den hygieniske kvaliteten vesentlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man googler dette, så er svaret: 

Når maten er tint, er det viktig å tilberede den så raskt som mulig, eller legge den inn i kjøleskapet. Ingen råvarer som har blitt tint skal fryses inn igjen før de er varmebehandlet.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eva Johanne Lillebakken er seniorrådgiver ved seksjon hygiene og drikkevann i Mattilsynet. Hun sier at hovedregelen er at matvarer ikke bør fryses ned to ganger, fordi det kan redusere den hygieniske kvaliteten vesentlig

Og det er nettopp disse tingene jeg henviste til først i innlegget at jeg vet at man ikke skam gjøre det, for det er det man alltid hører.

Men har fått gode kommentarer fra flere som har god erfaring med nettopp å gjøre det jeg ønsker, så da tenker jeg at jeg kjører på med det i helgen. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 timer siden):

Og hvilke helsemessige årsaker er det, sa du?

Fremvekst av helseskadelige bakterier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fremvekst av helseskadelige bakterier.

Jeg tenker at om jeg kjøper en pakke frosset kjøtt som er vakumpakket og den tiner på vei hjem (lang reisevei) og jeg legger den i fryseboksen når jeg kommer hjem, så er det ikke farlig. 

Jeg er enig i at det ikke er lurt å ta opp kjøtt, tine det, la det ligge i kjøleskapet et par dager i åpnet pakke, for så å fryse det igjen. Da tror jeg absolutt på teorien om bakterievekst.

Jeg har overlevd min metode til nå, så jeg satser på at det går bra fremover også.

Mitt svar til TS står uforandret, fordi vedkommende ønsker å varmbehandle de tinte ingrediensene før de fryses på nytt og det er ihvertfall trygt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...