Gå til innhold

EU kontroll frist, haster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har en bil som skal være godkjent den 20.03. Ja jeg vet det er dumt å gjøre det så sent, men jeg har ikke fått ordnet time til kontroll før i morgen pga sykdom. Blir nok noen mangler som må fikses. Hva gjør jeg hvis den ikke rekker å bli godkjent til fristen (noe jeg er veldig sikker på), mister jeg førerkortet dersom jeg kjører den etter fristen er utgått? Skal ikke kjøre bilen for morro-skyld eller til jobb, men skal bare kjøre den tilbake til verkstedet for etterkontroll. Vil jeg da miste førerkortet?

Noen snille sjeler som vet? 

Anonymkode: 03f9a...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Og en annen ting.. Instrumentpanelet på bilen er ødelagt, skrur seg av og på hele tiden. Så vet den ikke blir godkjent, jeg har brukt gps for hastighetsmåler de siste ukene. Men kan de ta skiltene mine pga dette? 

Skrevet

Du mister ikke førerkortet, men bilen kan bli avskiltet.

Nå er det sånn at mannen min klarte å gjøre en lignende tabbe og dagen fristen utløp var da den IKKE gikk gjennom på prøven. Han fikk den fiksa på manglende på et par dager og fikk den gjennom prøven på nytt 3 dager etter fristen var omme, og da var det oppdatert i registeret igjen at han kunne kjøre.

Så om du prioriterer å få den fikset før prøven slik at den går igjen selv om prøven er over fristen så slipper du avskilting.
Eller så risikerer du avskilting i to uker og du må betale ekstra for å få de tilbake igjen,

Bare husk at du har kjøreforbud når du er over fristen uten at den er godkjent.

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og en annen ting.. Instrumentpanelet på bilen er ødelagt, skrur seg av og på hele tiden. Så vet den ikke blir godkjent, jeg har brukt gps for hastighetsmåler de siste ukene. Men kan de ta skiltene mine pga dette? 

Hvorfor ta den på kontroll når den likevel ikke blir godkjent? Fiks problemene først. 

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Får du kjøreforbud så er det vel ikke verst å miste skiltene, men da har du ikke gyldig forsikring. Kjører vel ikke uten det?

AnonymBruker
Skrevet
IneT skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ta den på kontroll når den likevel ikke blir godkjent? Fiks problemene først. 

Har ikke penger til å fikse problemet. Nytt instrumentpanel lå på ca 10000, og for å fikse det på verksted kom prisen på 15000 sa de. Lurer på om de prøver å svindle meg, ikke vet jeg. Kan ikke noe om bil, og kjenner ingen som kan det heller.
Har vært sengeliggende i 4 mnd pga en stor operasjon så har ikke brukt bilen, men er på bena igjen nå og skal i jobb igjen snart. Så hadde vært greit med en fungerende bil. Men får ikke fikset dette før i morgen desverre...

AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøreforbud. Da tar de skiltene på bilen om du stoppes i kontroll.

Anonymkode: 8a7f6...e65

AnonymBruker
Skrevet

Får du kjøreforbud så er det vel ikke verst å miste skiltene, men da har du ikke gyldig forsikring. Kjører vel ikke uten det?

Hva vil det si å få kjøreforbud? Vil det si at jeg ikke får lov å kjøre noen som helst bil, til og med en leiebil? Eller bare denne bilen som ikke er godkjent? 

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke penger til å fikse problemet. Nytt instrumentpanel lå på ca 10000, og for å fikse det på verksted kom prisen på 15000 sa de. Lurer på om de prøver å svindle meg, ikke vet jeg. Kan ikke noe om bil, og kjenner ingen som kan det heller.
Har vært sengeliggende i 4 mnd pga en stor operasjon så har ikke brukt bilen, men er på bena igjen nå og skal i jobb igjen snart. Så hadde vært greit med en fungerende bil. Men får ikke fikset dette før i morgen desverre...

Men ingen vits å vise den når den ikke er i orden, koster bare penger. Ring bilverkstedet, si at du ikke har fått fikset den og spør om hvordan man søker utsettelse på kontrollen du. 

Skrevet

Hva vil det si å få kjøreforbud? Vil det si at jeg ikke får lov å kjøre noen som helst bil, til og med en leiebil? Eller bare denne bilen som ikke er godkjent? 

Selvfølgelig selve bilen som ikke er godkjent. Hva har det å si om du kjører en annen bil som er i stand?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare denne bilen. Det er bilen som ikke blir godkjent, ikke du som bilfører.

Anonymkode: 10ecf...88a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Jeg har en bil som skal være godkjent den 20.03. Ja jeg vet det er dumt å gjøre det så sent, men jeg har ikke fått ordnet time til kontroll før i morgen pga sykdom. Blir nok noen mangler som må fikses. Hva gjør jeg hvis den ikke rekker å bli godkjent til fristen (noe jeg er veldig sikker på), mister jeg førerkortet dersom jeg kjører den etter fristen er utgått? Skal ikke kjøre bilen for morro-skyld eller til jobb, men skal bare kjøre den tilbake til verkstedet for etterkontroll. Vil jeg da miste førerkortet?

Noen snille sjeler som vet? 

slapp helt av dette går bra. jeg hadde det for meg at min ikke skulle godkjennes før i august i år. 

i slutten av februar fikk jeg begjering om avskiltning via altinn. jeg hadde da pendlet 1.5 timer hver vei en god stund over fristen. 

bestilte time med en gang jeg så meldingen. ble stoppet i fartskontroll 2 dager før verksted time. forklarte situasjonen, viste veksted bekreftelse og fikk kjøre videre

dette overlever du

Anonymkode: eb384...7af

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men ingen vits å vise den når den ikke er i orden, koster bare penger. Ring bilverkstedet, si at du ikke har fått fikset den og spør om hvordan man søker utsettelse på kontrollen du. 

Må nesten vise den for å finne ut om det er flere feil/mangler.. Jeg vet bare om denne ene feilen, bilen er gammel så regner med det er litt andre ting som kanskje må fikses også, så greit å finne ut på en EU-kontroll. Er etterkontrollen jeg blir stresset for...

AnonymBruker
Skrevet

slapp helt av dette går bra. jeg hadde det for meg at min ikke skulle godkjennes før i august i år. 

i slutten av februar fikk jeg begjering om avskiltning via altinn. jeg hadde da pendlet 1.5 timer hver vei en god stund over fristen. 

bestilte time med en gang jeg så meldingen. ble stoppet i fartskontroll 2 dager før verksted time. forklarte situasjonen, viste veksted bekreftelse og fikk kjøre videre

dette overlever du

Anonymkode: eb384...7af

Tusen takk, det var betryggende.
Er ikke så lett når jeg ikke har noen rundt meg som kan hjelpe med slikt. Står på egne ben og vært syk lenge. Prøver å ta tak i livet igjen etter en lang periode i "dvale". 

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må nesten vise den for å finne ut om det er flere feil/mangler.. Jeg vet bare om denne ene feilen, bilen er gammel så regner med det er litt andre ting som kanskje må fikses også, så greit å finne ut på en EU-kontroll. Er etterkontrollen jeg blir stresset for...

Ok, men da kan du riskikere å få kjøreforbud pga det er ting som ikke er i orden og du får ikke kjørt bilen hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke penger til å fikse problemet. Nytt instrumentpanel lå på ca 10000, og for å fikse det på verksted kom prisen på 15000 sa de.

Da har du ikke råd og/eller kompetanse nok til å ha bil, og kan bare levere inn skilter og selge vraket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler man for ny EU kontroll etter at man har fått rettet opp feilene? Hvis dette gjøres samme sted. 

Anonymkode: 17357...b82

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke råd og/eller kompetanse nok til å ha bil, og kan bare levere inn skilter og selge vraket.

Så uhyggelig kommentar, skjerp deg. Du vet ingenting om min situasjon. 
Hvis du leser litt lenger opp så ser du at jeg har hatt en veldig stor operasjon, som har gjort meg sengeliggende i 4 mnd. Dette var en veldig kostbar operasjon også, som måtte til for at jeg skulle kunne komme meg tilbake i jobb igjen. 

Kompetanse til å ha bil har jeg, men det er ikke alle som kan skru bil, og ikke alle kan punge ut med 25k + for å fikse noe sånt på sparket etter en så lang periode nede. Jeg er enslig og forsørger 2 barn, det er ikke bare bare. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du leser litt lenger opp så ser du at jeg har hatt en veldig stor operasjon, som har gjort meg sengeliggende i 4 mnd. Dette var en veldig kostbar operasjon også, som måtte til for at jeg skulle kunne komme meg tilbake i jobb igjen. 

Kompetanse til å ha bil har jeg, men det er ikke alle som kan skru bil, og ikke alle kan punge ut med 25k + for å fikse noe sånt på sparket etter en så lang periode nede. Jeg er enslig og forsørger 2 barn, det er ikke bare bare. 

Når du ikke har kompetanse til å mekke selv, og ikke økonomi til å fikse det som må fikses.. Da har du verken kompetanse eller økonomi til å ha bil. Det er alltid nødvendig med en buffer når man eier en gammel bil, siden det stadig er noe som må fikses. 

Du bør uansett passe på at du ikke bruker for mye penger på en gammel bil.  

Anonymkode: ebc0f...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg sympatiserer med situasjonen din, men den endrer ikke fakta ved bilhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...