Gå til innhold

Kan man kjøle ned vin som har stått i romtemperatur i kjøleskap og ta uåpnede flasker ut og oppbevare i romtemperatur igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal arrangere mitt første litt ordentlige middagsselskap, og vet ikke hvor mye vin jeg trenger. Jeg har derfor kjøpt inn det som kan være mer enn nok hvitvin.

Siden jeg trenger all kjøleskapsplass jeg har til det jeg trenger til daglig, lurer jeg på om jeg kan ta uåpnede flasker som eventuelt blir til overs ut av kjøleskap, og sette dem i romtemperatur?

Jeg har også tilgang til loft, der det er kaldere enn i leiligheten, men der det ikke er jevn temperatur. Er det bedre å sette dem der til jeg har bruk for dem (minimum en uke eller to etter selskapet).

Anonymkode: 6854b...fba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, selvsagt kan du oppbevare uåpnede hvitvinsflasker i romtemperatur? De står jo som regel i romtemperatur på polet også?

Anonymkode: 287e5...be9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, selvsagt kan du oppbevare uåpnede hvitvinsflasker i romtemperatur? De står jo som regel i romtemperatur på polet også?

Anonymkode: 287e5...be9

Jeg mener om jeg kan sette dem i kjøleskap før selskapet, og så ta eventuelle uåpnede flasker ut igjen og oppbevare dem i romtemperatur til jeg har bruk for dem.

Basically er spørsmålet mitt om temperaturendringer (altså nedkjøling og oppbevaring i kjøleskapet fra fredags formiddag til selskapet er over sent på kveld) forringer vinen.

Det er relativt dyr vin, så jeg vil jo helst unngå å ødelegge den.

Anonymkode: 6854b...fba

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. 

Du kan også ta åpnede flasker ut av kjøleskapet flere ganger, over flere døgn. Om vi har litt igjen lagrer vi alltid her, før det tempereres og drikkes noen dager senere. 

Med uåpnede flasker har det absolutt ingen betydning. 

Anonymkode: aa22d...db4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...