Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Mannen min har nettopp blitt tilbudt ny jobb (privat næringsliv) med lønn som ligger cirka 50K under det han håpet på. Jeg foreslo at han i så fall burde prøve å forhandle om mer, men han er desperat etter å bytte jobb fordi han mistrives der han er nå, og er redd for at de skal ombestemme seg eller det skal bli dårlig stemning. Lønnen i den nye jobben er forøvrig over 60K mer enn i nåværende jobb, så det er allerede bedre.

Hva mener dere? Jeg har hatt samme jobb i over 15 år og har ingen erfaringer med problemstillingen. Mannen min har mastergrad og over 5 års erfaring innen fagfeltet, hvis det er relevant.

Anonymkode: 04f9d...f89

Skrevet

Jeg forhandler alltid. Jeg går ut fra at første tilbudet har lagt inn rom for forhandling. Dette gjelder også stillinger i det offentlige. Det har skjedd én gang at de trakk tilbudet, og det skjedde på en slik måte at jeg ble glad for at vi ikke skrev kontrakt.

Skrevet

Be ham om å ta kontakt med tillitsvalgt.

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke trekke tilbudet med mindre han i forhandlingene sier noe a la "jeg vil ha en årslønn på x eller så ønsker jeg ikke jobben". Be han si noe av typen "takk for tilbudet, jeg ønsker en årslønn på x kr og ønsker tilbakemelding på dette før jeg tar stilling til om jeg takker ja til tilbudet". 

Anonymkode: 5a3e2...190

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Andro said:

Er ikke så vanlig å være organisert i privat næringsliv

Anonymkode: bb425...78e

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Mannen min har nettopp blitt tilbudt ny jobb (privat næringsliv) med lønn som ligger cirka 50K under det han håpet på. Jeg foreslo at han i så fall burde prøve å forhandle om mer, men han er desperat etter å bytte jobb fordi han mistrives der han er nå, og er redd for at de skal ombestemme seg eller det skal bli dårlig stemning. Lønnen i den nye jobben er forøvrig over 60K mer enn i nåværende jobb, så det er allerede bedre.

Hva mener dere? Jeg har hatt samme jobb i over 15 år og har ingen erfaringer med problemstillingen. Mannen min har mastergrad og over 5 års erfaring innen fagfeltet, hvis det er relevant.

Anonymkode: 04f9d...f89

Ja han kan forhandle, er han heldig så får han mer, og han kan jo fint ta jobben selv om forhandlingene ikke fører frem hvis han har veldig lyst på jobben

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 timer siden):

Tillitsvalgt har ikke så mye de skulle sagt. De kan ikke komme med et mottilbud.

Anonymkode: c96f4...6e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke så vanlig å være organisert i privat næringsliv

Jo, det er det. Flere av de største forbundene organiserer bare i privat sektor. Er man medlem så får man bistand ved avdelingen, også om man ikke har tariffavtale på arbeidsstedet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tillitsvalgt har ikke så mye de skulle sagt. De kan ikke komme med et mottilbud.

Den tillitsvalgte har full oversikt over lønnsnivået i staben, og kan gi kvalifiserte råd på hvor mye det er smart å kreve.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Andro said:

Jo, det er det. Flere av de største forbundene organiserer bare i privat sektor. Er man medlem så får man bistand ved avdelingen, også om man ikke har tariffavtale på arbeidsstedet.

Det med tariff spørs jo veldig i type bransje du jobber i 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det med tariff spørs jo veldig i type bransje du jobber i 

Ja, det er mange tariffområder, men prinsippene for lokal lønnsfastsettelse er stort sett de samme. - Og det er alltid lurt å ha en tillitsvalgt å drodle med når man går inn i forhandlinger. 

Skrevet

Forhandler alltid. Har god erfaring med å komme til en enighet men med rom for ny forhandling når prøvetiden er ute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...