Gå til innhold

Kan eksen nekts salg av bolig ved samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har havnet i en diskusjon der vi er usikre på lovverket.

Saken gjelder et ektepar, der den ene parten eier bolig 100%. Hen har stått for alt av utgifter til boligen hele tiden. De har aldri eid boligen sammen. De har heller aldri delt på utgiftene til boligen eller husholdningen. Så her har en blitt forsørget av den andre. De har vært gift i 18 år og har ingen barn. Kun en rasekatt. 

De har vært separert en stund, men bodd på samme adresse. Nå ønsker eier av boligen å selge denne. Men den andre parten nekter å skrive under på det. Og megler sier at begge må skrive under. Her er der litt språkproblemer hos parten som vil selge,  så jeg er usikker på om hen formidler situasjonen riktig til megler. 

Hen er inneforstått med at hen må dele overskudd av salget. Og at hen kanskje må bruke overskuddet til å dekke eks sin gjeld. Men sånn det er nå, tror hen at hen må bli boende i boligen sammen med eks. Som både nekter å flytte og å selge.

Anonymkode: 3691b...4a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at den andre parten må gi tillatelse til megler for at boligen skal selges sånn uten videre.

Men hvordan man går videre derfra, det vet jeg ikke, så det må andre svare på.

Anonymkode: d389f...48d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som ikke står som noe eier på boligen kan ikke nekte å flytte eller at boligen blir solgt. Den bor der på nåde 

Anonymkode: cb2c4...b7c

• Liker 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Hvis en part ikke vil selge eller flytte må den parten løse ut den andre da. Enkelt og greit. 

Skrevet (endret)

Boligen kan ikke selges uten samtykke, med mindre det går gjennom retten. Det er bare å skaffe advokat.

Ekteskapsloven: 

§ 32.Råderetten over felles bolig.

En ektefelle kan ikke uten skriftlig samtykke fra den andre ektefellen:

a. Overdra, pantsette, forpakte bort, eller inngå eller si opp en leie- eller framleieavtale for en eiendom som brukes som felles bolig.
b. Overdra, pantsette en andel, aksje eller obligasjon som leieretten til felles bolig er knyttet til.

Dersom samtykke blir nektet eller ikke kan skaffes innen rimelig tid, kan ektefellen eller den andre parten i avtalen kreve at tingretten avgjør spørsmålet om disposisjonen skal tillates. Tillatelse skal gis hvis retten finner at det ikke foreligger rimelig grunn for den andre ektefellen til å nekte samtykke. Avgjørelsen treffes ved kjennelse. Bestemmelsene i arveloven kapittel 17 avsnitt V får tilsvarende anvendelse.
https://lovdata.no/lov/1991-07-04-47/§32

Endret av Andro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så hen må få samtykke til å selge selv om de er separert. Gjelder det samme hvis de blir skilt først?

Eller hvis hen bruker namsmannen til å kaste ut eksen? 

Eksen bor der gratis og kjøper kun egen mat, så hen er overhode ikke intressert i å flytte ut. 

Anonymkode: 3691b...4a7

AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjelder om man er samboer også, så tror ikke det spiller noen rolle om man er skilt eller separert.

Jeg snakker av erfaring, mannen eide en leilighet vi bodde i sammen før vi var gift, og da vi skulle selge den, måtte jeg gi skriftlig tillatelse til megler.

Anonymkode: d389f...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...