AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Har leitet etter ny leilighet i rundt 6 måneder nå, men det er klin umulig å finne seg en leilighet da alt for mange huseiere har fordommer mot uføretrydede folk, jeg nevnte at jeg var uføretrygdet når han ene spurte hva jeg gjorde, da ville han vite hvorfor jeg var uføretrygdet og sa at om det var en fysisk grunn så gikk det greit, men om det var psykiske grunner for at jeg var uføretrygdet så kom det ikke på tale. Jeg sa det var en fysisk grunn, men da skulle han se papirer på diagnose fra lege fordi han ville være helt sikker på at han ikke leide ut til noen som var gal i hodet. Hva har skjedd med leiemarkedet i det siste? Alt for mye fordommer og hat mot oss uføretrygdede der vi nesten blir sett på som kriminelle og farlige. Jeg valgte ikke å bli uføretrygdet så dette er en skummel utvikling, skal uføretrygdede snart bo på gata? Anonymkode: dff69...50f 6 33 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Det var nettopp en lang tråd her på KG hvor dette ble diskutert. Det koker ned til risikovurdering. Ja, det kan oppleves diskriminerende for uføre som er ryddige og ordentlige. Jeg hadde tatt med diagnose fra legen på min fysiske sykdom og gitt ved forespørsel. Man kan mene hva man vil om at noen ber om det, men det er realiteten. Og den må man nesten forholde seg til. Men så er jeg også en person som ikke har noe problem med å fortelle om mine fysiske lidelser. Har hatt flere og nettopp vært gjennom en stor operasjon hvor jeg var sykemeldt fra jobb i flere måneder. Jeg var åpen til både sjef og kolleagaer om hva som var årsaken og hva som ble operert. Har ikke behov for å holde det "hemmelig" og synes det er best å spille med åpne kort og være ærlig. Anonymkode: 0b6e3...c84 18 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Bare å være åpen. Anonymkode: 99beb...517 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Det var nettopp en lang tråd her på KG hvor dette ble diskutert. Det koker ned til risikovurdering. Ja, det kan oppleves diskriminerende for uføre som er ryddige og ordentlige. Jeg hadde tatt med diagnose fra legen på min fysiske sykdom og gitt ved forespørsel. Man kan mene hva man vil om at noen ber om det, men det er realiteten. Og den må man nesten forholde seg til. Men så er jeg også en person som ikke har noe problem med å fortelle om mine fysiske lidelser. Har hatt flere og nettopp vært gjennom en stor operasjon hvor jeg var sykemeldt fra jobb i flere måneder. Jeg var åpen til både sjef og kolleagaer om hva som var årsaken og hva som ble operert. Har ikke behov for å holde det "hemmelig" og synes det er best å spille med åpne kort og være ærlig. Anonymkode: 0b6e3...c84 Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f 36 3 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Marerittet er jo å få en leietaker som er rusmisbruker eller tidvis psykotisk. Anonymkode: 5d132...a2e 38 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 Populært innlegg #6 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare å være åpen. Anonymkode: 99beb...517 Ærligtalt! Utleier krenker hennes rett til privatliv og diskriminerer folk med psykisk sykdom. Det er lovbrudd. Anonymkode: 1f8d8...2d9 44 5 21
Sonit Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var nettopp en lang tråd her på KG hvor dette ble diskutert. Det koker ned til risikovurdering. Ja, det kan oppleves diskriminerende for uføre som er ryddige og ordentlige. Jeg hadde tatt med diagnose fra legen på min fysiske sykdom og gitt ved forespørsel. Man kan mene hva man vil om at noen ber om det, men det er realiteten. Og den må man nesten forholde seg til. Men så er jeg også en person som ikke har noe problem med å fortelle om mine fysiske lidelser. Har hatt flere og nettopp vært gjennom en stor operasjon hvor jeg var sykemeldt fra jobb i flere måneder. Jeg var åpen til både sjef og kolleagaer om hva som var årsaken og hva som ble operert. Har ikke behov for å holde det "hemmelig" og synes det er best å spille med åpne kort og være ærlig. Anonymkode: 0b6e3...c84 Ja, et sånt skikkelig menneske er du! Spiller med åpne og ærlige kort! Skjønner du ikke at det er de med psykiske utfordringer som er taperen her? Og når man ser det stigma det er rundt personer med psykiske utfordringer så må du da klare å se litt lengre enn din egne utlagte tarm eller hva nå det fysiske som plager deg er. 10 3 19
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Hørt uakseptabelt! Dette bør du faktisk tipse avisene om!! Og Fredrik Solvang! Du kan be om å få være anonym! Anonymkode: 36308...698 26 2 9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f Det var ikke snakk om kredittsjekk og graving i privatlivet, men å se en diagnose. Du trenger ikke overdrive. Utleier har i utgangspunktet ikke lov å spørre, slik jeg forstår. Men konsekvensen av at man holder det skjult, eller nekter å svare, er som regel at man ikke får leilighet. Så får hver og en velge om man vil være prinsippfast og stå uten leilighet eller være pragmatisk og få leiet noe. Anonymkode: 0b6e3...c84 12
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har leitet etter ny leilighet i rundt 6 måneder nå, men det er klin umulig å finne seg en leilighet da alt for mange huseiere har fordommer mot uføretrydede folk, jeg nevnte at jeg var uføretrygdet når han ene spurte hva jeg gjorde, da ville han vite hvorfor jeg var uføretrygdet og sa at om det var en fysisk grunn så gikk det greit, men om det var psykiske grunner for at jeg var uføretrygdet så kom det ikke på tale. Jeg sa det var en fysisk grunn, men da skulle han se papirer på diagnose fra lege fordi han ville være helt sikker på at han ikke leide ut til noen som var gal i hodet. Hva har skjedd med leiemarkedet i det siste? Alt for mye fordommer og hat mot oss uføretrygdede der vi nesten blir sett på som kriminelle og farlige. Jeg valgte ikke å bli uføretrygdet så dette er en skummel utvikling, skal uføretrygdede snart bo på gata? Anonymkode: dff69...50f Her ville jeg, som utleier selv, selvfølgelig ikke ikke spurt om dette, men du hadde desverre ikke fått leiligheten heller. Huseier gikk her over streken. Anonymkode: 243ec...ed5 15 2
newman01 Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f Det kan man kanskje si, men samtidig har man en boligeier som skal stille sin bolig til disposisjon til noen andre. Hadde man kunnet stilt krav om at leietager stilte fullkaskoforsikring for potensielle skader på bolig under leieforholdet hadde det antagelig vært uproblematisk å leie ut til hvem som helst, men når depositum ikke engang dekker omlegging av parkett, eller fullsparkling av vegger med maling er det en stor risiko med utleie. Og man hører jo historier om ustabile folk som ødelegger absolutt alt, smører bæsj oppetter vegger osv. Og så har man ulempen med at folk som ikke jobber ofte er hjemme på dagtid, og det kan skape gnisninger mellom eier og leietager i underetasjen om denne personen ikke er begeistret for en robotstøvsuger som kjører frem og tilbake time etter time på dagtid. Men det gjelder også folk med hjemmekontor, arbeid utenom 08-16 osv også 7 1
Traktor Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f Slike blir det når leietakere har et så vannvittig godt vern mot utkastelse og oppsigelse. Da kan ikke utleiere ta sjansen på å få tvilsomme leietakere i hus, som de risikerer å aldri bli kvitt, selv om de sluttet å betale og raserer boligen. Kun sunn fornuft dette. 23 3
Andro Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 Veldig utidig og frekt spørsmål. Folk skjønner vel hvem du er når de snakker med deg. 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 1 minutt siden, Sonit said: Ja, et sånt skikkelig menneske er du! Spiller med åpne og ærlige kort! Skjønner du ikke at det er de med psykiske utfordringer som er taperen her? Og når man ser det stigma det er rundt personer med psykiske utfordringer så må du da klare å se litt lengre enn din egne utlagte tarm eller hva nå det fysiske som plager deg er. Jo, det skjønner jeg. Og det er selvfølgelig trist for dem det går ut over. Men jeg forstår utleierne også. De som leier har så sterke rettigheter at det er et mareritt å forsøke å si dem opp hvis det skulle være noe. Konsekvensen av det er at utleiere blir særdeles forsiktige og selektive med hvem de tør å leie ut hos. Anonymkode: 0b6e3...c84 12 2
Havspeil Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Denne huseieren vil du ikke leie hos ! Hva han er etterspør er ulovlig . For et drittmenneske 🥶 Men referanser kan han " kreve " 🤪 Endret 16. mars 2023 av Havspeil 13 1 1
Einus Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ærligtalt! Utleier krenker hennes rett til privatliv og diskriminerer folk med psykisk sykdom. Det er lovbrudd. Anonymkode: 1f8d8...2d9 Uffda. Utleier må da kunne ha krav på å vite noe han eller henne også? Lovbrudd eller ikke. 3
Gjest ti10 Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 De har ingenting med hvorfor du er uføretrygdet, men sier du det i første melding? Og har du ikke referanse? Kan du ikke avtale visning først, si du har gode referanser, og møt opp og gjør et godt inntrykk FØR du sier at du er uføretrygdet?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f Konsekvensen av det blir jo bare at enda færre leier ut til vanskeligstilte. Anonymkode: 3fa26...7bb 10 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men det kan jo ikke være slik at utleiere nå skal ta kredittsjekk, se private diagnoser og begynne å grave i privatlivet til folk, vi trenger en streng regulering og nye lover og regler av utleier markedet, og det kjapt. Anonymkode: dff69...50f En streng regulere vil bare sette dere i enda mer deep shit. Vi tar en risiko når vi leier ut. Leietakere som ikke forstår at boligen de bor i har en verdi er leietakere man ikke vil ha. Jeg har leid ut til uføre, men det har vært folk med fysisk sykdom. Anonymkode: 3e4ab...f90 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Her ville jeg, som utleier selv, selvfølgelig ikke ikke spurt om dette, men du hadde desverre ikke fått leiligheten heller. Huseier gikk her over streken. Anonymkode: 243ec...ed5 Så du nekter å leie ut til uføretrydede? Anonymkode: dff69...50f 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå