Gå til innhold

Har du forhandlet med kreditorer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg prøver å forhandle med kreditorer men noen er utrolig vanskelige ?

jeg har minste stats uføretrygd, så min økonomisk situasjon blir ikke bedre med det første (dette forteller jeg om)

jeg prøver å forhandle til nærmest mulig hovedstol, slik at de kutter renter/salær.

Kan noen dele erfaring/tips? :)  

Anonymkode: 446ea...da1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overlot dette til gjeldsrådgiver i kommunen.

Anonymkode: d3afe...872

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg overlot dette til gjeldsrådgiver i kommunen.

Fikk gjeldsrådgiver kuttet ned mye? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk gjeldsrådgiver kuttet ned mye? 

Alt. Gikk til gjeldsordning.

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp et budsjett og vis til hva du kan betale i måneden over fem år (inntekt-livsopphold og boutgifter) og fordel summen prosentvis på alle kreditorer. Det er der kreditorene vil få hvis alternativet er en gjeldsordning over fem år, og er mest trolig den beste/eneste løsningen for deg.

Anonymkode: 84b28...c76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett opp et budsjett og vis til hva du kan betale i måneden over fem år (inntekt-livsopphold og boutgifter) og fordel summen prosentvis på alle kreditorer. Det er der kreditorene vil få hvis alternativet er en gjeldsordning over fem år, og er mest trolig den beste/eneste løsningen for deg.

Unulig for deg å bedømme uten tall.

AnonymBruker
Skrevet

Så gi oss noen tall da.

Anonymkode: 9273c...007

AnonymBruker
Skrevet

Minstesats ufør er ikke akkurat 500 000,- i året sist jeg sjekket, vil tro TS sitter igjen med noen hundrelapper i beste fall. Kommer selvfølgelig an på hvilke kreditorer TS har, men første ledd i en forhandling er å vise hva h*n har å forhandle med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Minstesats ufør er ikke akkurat 500 000,- i året sist jeg sjekket, vil tro TS sitter igjen med noen hundrelapper i beste fall. Kommer selvfølgelig an på hvilke kreditorer TS har, men første ledd i en forhandling er å vise hva h*n har å forhandle med.

Nei, kommer an på hva TS har i utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så gi oss noen tall da.

Anonymkode: 9273c...007

Ikke min oppgave.

Skrevet

Dette skal du ikke plundre med alene. Oppsøk gjeldsrådgiveren i kommunen din. https://www.nav.no/okonomi-gjeld
Det er innfløkte regler, og du kan vinne mye på å få med deg en som er dreven. Du sparer deg mye frustrasjon.
Jeg jobbet med dette selv en periode, og det er et langdrygt arbeid i hver sak. Resultatet blir ofte bra, og du får oftest noen perioder med berostillelse mens noen hjelper deg. Da er det mye enklere for deg å sove om natta.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har forhandlet med de mange ganger, både for meg selv og på andres vegne. Jeg var skyldi rundt 200 tusen, ringte inn til de og sa at jeg hadde 150 tusen kroner akkurat nå tilgjengelig, men at det var mange som skulle ha penger så jeg ga de et valg, jeg sa at nå tar dere 150 tusen så sletter dere resterende 50 tusen eller så får dere ingenting. De gikk med på den dealen. Og samme dealen har jeg gjort mange ganger.

Anonymkode: de501...c47

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, kommer an på hva TS har i utgifter.

Og derfor må TS sette opp et budsjett, for å vise kreditorene hva betjeningsevnen er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og derfor må TS sette opp et budsjett, for å vise kreditorene hva betjeningsevnen er. 

Siden h*n "bare sitter igjen med noen hundrelapper"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden h*n "bare sitter igjen med noen hundrelapper"?

Ja, og jeg gjentar; for å vise kreditorene hva betjeningsevnen er. Ingen seriøse kreditorer godtar reduksjon hvis TS tar kontakt og bare sier "jeg har ingenting jeg, hva kan dere gi i reduksjon?". TS må dokumentere inntekt, vise til utgifter, takst på eventuelle eiendeler osv., og ikke minst, ha noe å forhandle med. Hvis TS ikke eier noe, ikke har noen utsikter til høyere inntekt, så er de hundrelappene i månedene alt TS har å komme med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...