AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Jeg har fått time hos gynekolog pga smerter i april. jeg har ptsd etter voldtekt og blir retraumatisert og trigget av denne type undersøkelser. Går i behandling, men psykologen skal ut i 6 ukers permisjon samme uke som jeg har gynekologtime. Jeg er redd for å bli skikkelig dårlig i etterkant og at det vil ta lang tid å komme seg siden behandler ikke er tilgjengelig. Vurderer derfor å utsette timen, men neste ledige time var ikke før i august. Det er lenge å gå med smerter. jeg sitter her og gråter og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hater at det her er så vanskelig, samtidig så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare det. Hva gjør dere andre som er redd for GU? Ville dere utsatt til august når behandler ikke har permisjon eller bare bitt tennene sammen og gjennomfør i april? Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått time hos gynekolog pga smerter i april. jeg har ptsd etter voldtekt og blir retraumatisert og trigget av denne type undersøkelser. Går i behandling, men psykologen skal ut i 6 ukers permisjon samme uke som jeg har gynekologtime. Jeg er redd for å bli skikkelig dårlig i etterkant og at det vil ta lang tid å komme seg siden behandler ikke er tilgjengelig. Vurderer derfor å utsette timen, men neste ledige time var ikke før i august. Det er lenge å gå med smerter. jeg sitter her og gråter og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hater at det her er så vanskelig, samtidig så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare det. Hva gjør dere andre som er redd for GU? Ville dere utsatt til august når behandler ikke har permisjon eller bare bitt tennene sammen og gjennomfør i april? Anonymkode: 9a3f7...435 Du skal ikke trenge å bite tennene sammen, men det er et par ting du kan gjøre: 1) Hør med psykologen om muligheter for oppfølging hos en annen i mellomtiden, hvis du er komfortabel med det 2) Informer gynekologen om din situasjon, slik at de kan tilpasse og tilrettelegge for deg Anonymkode: 72788...11a 1 1
Andro Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Jeg ville ha gjennomført i april, men informert gynekologen på forhånd om hva du sliter med. Du kan også be om å ta med deg noen inn, eller at det er med en sykepleier i rommet. Utsettelser er fristende ved angst, men de forverrer oftest mer enn de løser. 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Kan du få med deg noen ? ja om det hjelper. Er jo mulig du syns det blir verre enn bedre. Anonymkode: c94a8...3db 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du skal ikke trenge å bite tennene sammen, men det er et par ting du kan gjøre: 1) Hør med psykologen om muligheter for oppfølging hos en annen i mellomtiden, hvis du er komfortabel med det 2) Informer gynekologen om din situasjon, slik at de kan tilpasse og tilrettelegge for deg Anonymkode: 72788...11a 1. går til privat avtalespesialist, hun har ingen som kan gi oppfølging når hun er borte. 2. det står i henvisningen, fastlegen var veldig tydelig på det. Vet ikke hvordan gynekologen er til å ta hensyn. Fastlegen mente hun var mest hensynsfull av de han kunne henvise til. Andro skrev (14 minutter siden): Jeg ville ha gjennomført i april, men informert gynekologen på forhånd om hva du sliter med. Du kan også be om å ta med deg noen inn, eller at det er med en sykepleier i rommet. Utsettelser er fristende ved angst, men de forverrer oftest mer enn de løser. det er sikkert lurt å gjennomføre i april, det føles bare så vanskelig. Gynekologen har fått info i henvisningen om situasjonen. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du få med deg noen ? ja om det hjelper. Er jo mulig du syns det blir verre enn bedre. Anonymkode: c94a8...3db Det er bare en venninne som vet at jeg har ptsd. Hun kunne evt blitt med, men bor et stykke unna. Anonymkode: 9a3f7...435 1 2
Kullsyrevann Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Spør om du kan ta med deg en annen person når du skal undersøkes, vil tro det er mindre sjans for å bli utsatt for noe uønskelig når det er en annen person der som vitne. Tok med meg eksen en gang, har aldri blitt behandlet så fint før 😂 Men husk å avtale dette på forhånd. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Kullsyrevann skrev (8 minutter siden): Spør om du kan ta med deg en annen person når du skal undersøkes, vil tro det er mindre sjans for å bli utsatt for noe uønskelig når det er en annen person der som vitne. Tok med meg eksen en gang, har aldri blitt behandlet så fint før 😂 Men husk å avtale dette på forhånd. Jeg tror ikke jeg blir utsatt for noe under timen, men jeg får kraftige reaksjoner i etterkant pga ptsd. Risikerer å ikke fungere i flere uker etterpå. Jeg husker hvor forferdelig jeg hadde det etter celleprøve sist, og er redd det blir verre nå siden dette ikke er rutine, men undersøkelse pga et problem. Anonymkode: 9a3f7...435 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Ja i ditt tilfelle er det mest forsvarlig å utsette timen til en dato du kan få tett oppfølging av psykolog. Retraumatisering trenger man fort hjelp for. Hilsen annen med ptsd Anonymkode: 1ce17...a8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 2 hours ago, Andro said: Jeg ville ha gjennomført i april, men informert gynekologen på forhånd om hva du sliter med. Du kan også be om å ta med deg noen inn, eller at det er med en sykepleier i rommet. Utsettelser er fristende ved angst, men de forverrer oftest mer enn de løser. Jeg må bare kommentere dette. Angst og PTSD er ikke det samme og kan ikke behandles likt. Hadde dette vært "kun" angst ville jeg vært enig med deg angående dette med utsettelser. Men, TS går med smerter og trenger virkelig å få gjort undersøkelsen uansett. TS, i tillegg til å ta med en venn, hva med å bruke beroligende under undersøkelsen? Hvis du blir godt nok medisinert vil du kanskje ikke huske noe særlig av undersøkelsen engang og dermed unngå retraumatisering? Hva sier behandleren din om denne situasjonen? Har hen noen råd? Anonymkode: 7bb67...bd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja i ditt tilfelle er det mest forsvarlig å utsette timen til en dato du kan få tett oppfølging av psykolog. Retraumatisering trenger man fort hjelp for. Hilsen annen med ptsd Anonymkode: 1ce17...a8c Takk. Det er det magefølelsen min sier, men så er jeg redd for å stadig unngå ting som trigger meg og potensielt unngå flere og flere ting. Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Kunne du ha bedt om samtale med gynekolog noen dager før undersøkelsen? Kan det hjelpe å ha gått gjennom hva han skal gjøre, og at du er trygg på at han vet hva du sliter med? Da kan han evt sette av tid, slik at du kan stoppe og ta pauser og føle at du selv har kontroll på situasjonen…? Anonymkode: 1c1f9...5f0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg må bare kommentere dette. Angst og PTSD er ikke det samme og kan ikke behandles likt. Hadde dette vært "kun" angst ville jeg vært enig med deg angående dette med utsettelser. Men, TS går med smerter og trenger virkelig å få gjort undersøkelsen uansett. TS, i tillegg til å ta med en venn, hva med å bruke beroligende under undersøkelsen? Hvis du blir godt nok medisinert vil du kanskje ikke huske noe særlig av undersøkelsen engang og dermed unngå retraumatisering? Hva sier behandleren din om denne situasjonen? Har hen noen råd? Anonymkode: 7bb67...bd0 Takk. Godt når noen forstår. Jeg er redd for å miste kontroll så beroligende har jeg ikke turt å ta. Har ikke snakket med behandler enda, jeg blir sittende å gråte uten å klare å snakke sist jeg prøvde. Tenkte å prøve å skrive noe ned til neste time, kanskje det gjør det lettere. Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kunne du ha bedt om samtale med gynekolog noen dager før undersøkelsen? Kan det hjelpe å ha gått gjennom hva han skal gjøre, og at du er trygg på at han vet hva du sliter med? Da kan han evt sette av tid, slik at du kan stoppe og ta pauser og føle at du selv har kontroll på situasjonen…? Anonymkode: 1c1f9...5f0 Jeg vet ikke kanskje. Fastlegen mente gynekologen hadde erfaring med pasienter med ptsd og overgrepshistorikk, så håper å bli møtt med forståelse. Jeg dissosierer og klarer ikke si ifra om de må stoppe. Det gjør det ekstra utrygt. Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått time hos gynekolog pga smerter i april. jeg har ptsd etter voldtekt og blir retraumatisert og trigget av denne type undersøkelser. Går i behandling, men psykologen skal ut i 6 ukers permisjon samme uke som jeg har gynekologtime. Jeg er redd for å bli skikkelig dårlig i etterkant og at det vil ta lang tid å komme seg siden behandler ikke er tilgjengelig. Vurderer derfor å utsette timen, men neste ledige time var ikke før i august. Det er lenge å gå med smerter. jeg sitter her og gråter og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hater at det her er så vanskelig, samtidig så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare det. Hva gjør dere andre som er redd for GU? Ville dere utsatt til august når behandler ikke har permisjon eller bare bitt tennene sammen og gjennomfør i april? Anonymkode: 9a3f7...435 Jeg dro faktisk til fastlegen for å få beroligende. Det kan fungere litt. Skal innrømme at jeg hylgråt fordet. Anonymkode: 2e48e...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Det er det magefølelsen min sier, men så er jeg redd for å stadig unngå ting som trigger meg og potensielt unngå flere og flere ting. Anonymkode: 9a3f7...435 Å unngå hverdagslige ting er nok lurt å trene på ikke å gjøre, eksponere seg og automatisere så mye man kan. Men en gynekologisk undersøkelse er jo langt fra hverdagslig. Og du skriver at du blir jo ikke bare trigget, det utløser kraftige reaksjoner som setter deg ut lang tid etterpå. Som en annen sier over her, så er ptsd og angst ulike utgangspunkt. Jeg tenker det vil være usunt for deg å gjennomføre den oppsatte gynekologiske undersøkelsen, når du allerede nå virker å være trigget av det. Synes du ihvertfall skal vente til du har fått snakket med psykologen din ❤️ Anonymkode: ed8d6...713
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke kanskje. Fastlegen mente gynekologen hadde erfaring med pasienter med ptsd og overgrepshistorikk, så håper å bli møtt med forståelse. Jeg dissosierer og klarer ikke si ifra om de må stoppe. Det gjør det ekstra utrygt. Anonymkode: 9a3f7...435 Ok. Er det noen ytre tegn på at du dissosierer som gynekologen kan være obs på? Slik at han kan følge med og stoppe når han merker det? Evt at en sykepleier er med og følger med på slikt…? Må være helt forferdelig. Jeg sliter ikke med det samme selv, så føler meg litt tåpelig som i det hele tatt drister meg til å komme med forslag, da jeg bare kan forestille meg hvor vanskelig det må være. Anonymkode: 1c1f9...5f0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok. Er det noen ytre tegn på at du dissosierer som gynekologen kan være obs på? Slik at han kan følge med og stoppe når han merker det? Evt at en sykepleier er med og følger med på slikt…? Må være helt forferdelig. Jeg sliter ikke med det samme selv, så føler meg litt tåpelig som i det hele tatt drister meg til å komme med forslag, da jeg bare kan forestille meg hvor vanskelig det må være. Anonymkode: 1c1f9...5f0 Jeg setter pris på at du svarer uansett. Det er dessverre vanskelig å merke det når jeg dissosierer, psykologen min merker det ca halvparten av gangene og henne har jeg gått til i 2 år. Om noen er der og minner meg på å puste går det kanskje litt bedre. Jeg holder pusten før jeg dissosierer. Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 Hei❤️ kanskje du kunne bestille time hos privat gynekolog slik at du kan få time ganske snart mens psykologen din er på jobb (evt akkurat når psykologen er tilbake?) Les deg opp på erfaringer med de ulike gynekologene og velg en du tror passer deg. Føles det helt feil ved første møte så dropper du undersøkelsen. Spør om du bør booke dobbelttime for å sikre at du ikke får tidspress. lykke til! Anonymkode: 1d39a...114
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg dro faktisk til fastlegen for å få beroligende. Det kan fungere litt. Skal innrømme at jeg hylgråt fordet. Anonymkode: 2e48e...3ea Hadde du med deg noen etter du hadde tatt beroligende? Jeg er så redd for å miste kontroll og samtidig være alene med helsepersonell. Anonymkode: 9a3f7...435
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Å unngå hverdagslige ting er nok lurt å trene på ikke å gjøre, eksponere seg og automatisere så mye man kan. Men en gynekologisk undersøkelse er jo langt fra hverdagslig. Og du skriver at du blir jo ikke bare trigget, det utløser kraftige reaksjoner som setter deg ut lang tid etterpå. Som en annen sier over her, så er ptsd og angst ulike utgangspunkt. Jeg tenker det vil være usunt for deg å gjennomføre den oppsatte gynekologiske undersøkelsen, når du allerede nå virker å være trigget av det. Synes du ihvertfall skal vente til du har fått snakket med psykologen din ❤️ Anonymkode: ed8d6...713 Takk. Enig i at det er en stor forskjell mellom hverdagslige ting og en GU. Må prøve å få snakket med psykologen og få hjelp til å finne ut av hva jeg skal gjøre. Skulle virkelig ønske at dette ikke var så stort problem. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei❤️ kanskje du kunne bestille time hos privat gynekolog slik at du kan få time ganske snart mens psykologen din er på jobb (evt akkurat når psykologen er tilbake?) Les deg opp på erfaringer med de ulike gynekologene og velg en du tror passer deg. Føles det helt feil ved første møte så dropper du undersøkelsen. Spør om du bør booke dobbelttime for å sikre at du ikke får tidspress. lykke til! Anonymkode: 1d39a...114 Det er en mulighet. Jeg får undersøke hvilke private som finnes her. Fordelen med hun jeg er henvist til er at hun har spesiell kompetanse på pasienter med ptsd og erfaring med overgrep. Men det kan selvsagt private og ha. Anonymkode: 9a3f7...435
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå