Gå til innhold

Erstatning for bacon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt dilla på å steke bacon og spise med grønnsaker, men det er jo ikke så veldig sunt.. Er det noen som har tips til en god erstatning som er litt sunnere?

Noe kjøtt som det går kjapt å steke i panna med litt krydder, som ikke kommer i enorme pakker, og som er fortrinnsvis sunnere enn bacon?

Anonymkode: 0c608...956

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du virkelig å opprette en tråd for dette? ALT magert kjøtt er sunnere enn bacon….

Anonymkode: 384fe...d94

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ønsker konkrete forslag til produkter. "Kylling" klarer jeg åpenbart å tenke meg frem til selv. Det er heller ikke fettet jeg er mest redd for i bacon, men det faktum at det er prosessert mat. 

Ellers skal du ha mange takk for hjelpen med å presisere hvorfor jeg opprettet tråden.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Umami og salt som framhever grønnsaker kan du i stedet få fra feks salte ansjos: https://www.oluf.no/cara-cucina-ansjosfilet-italiensk-720-g?gclid=EAIaIQobChMIxamk-a7g_QIVzsSyCh0_1w6GEAQYAiABEgInTvD_BwE

Den røkte smaken kan du få fra røkt paprikapulver: https://www.oluf.no/rokt-paprikapulver-sot-dop-75-g (finnes også som "picante", som er mer chilisterkt).

Vanskelig å gi mer tips når du ikke beskriver det du lager mer presist.

Anonymkode: 7bbf6...205

• Nyttig 1
Skrevet

Sprøstek spekeskinke!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger du virkelig å opprette en tråd for dette? ALT magert kjøtt er sunnere enn bacon….

Anonymkode: 384fe...d94

Alt prosessert kjøtt er forbundet med kreftfare. Det gjelder altså også feks mager skinke, så lenge den er saltet og/eller røkt.

Jeg spiser heller litt bacon i supper eller pastaretter med masse grønnsaker en gang i blant, enn magert kjøttpålegg til frokost hver dag. Du gjør selvsagt som du vil - lykke til.

Anonymkode: 7bbf6...205

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Røkelaks

Anonymkode: 291e7...7ab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns stekt spekeskinke er godt😊

Anonymkode: 10a64...303

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har helt dilla på å steke bacon og spise med grønnsaker, men det er jo ikke så veldig sunt.. Er det noen som har tips til en god erstatning som er litt sunnere?

Noe kjøtt som det går kjapt å steke i panna med litt krydder, som ikke kommer i enorme pakker, og som er fortrinnsvis sunnere enn bacon?

Men altså, mener du faktisk at du steker bacon i panne og spiser med grønnsaker til (hvilke og hvordan tilbereder du dem?) og det er det, liksom? Det er middagene dine? :klo:

Anonymkode: 44c09...3e2

Skrevet

Motsatt av bacon er vel flesk ? 🙂 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan for eksempel kjøpe de små pakningene med oppkuttet skinke. Kyllingfilet i strimler funker fint, og skivet ørret eller laks, du kan bruke reker, peppermakrell, stekt eller kokt egg, stekt fiskepudding, stekt karbonadedeig, osv.

Du kan også lage stekte poteter og bruke sammen med grønnsakene, gratiner med ost.

Anonymkode: 049d9...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt med bacon. Men hvis du vil ha uten nitritt og røykaroma, så har vi jo for eksempel denne:

https://meny.no/varer/palegg-frokost/bacon/torrsaltet-bacon-2379201700001

Og hvis det er nitritt du er bekymret for, så bør du i alle fall holde deg unna for banan, brokkoli, kål, salat, ruccola, spinat, tomat, reddik, grønne bønner, gulrot, potet, agurk, hvitløk, vårløk +++.

nitrate-content-45165560.png

Anonymkode: a3852...4de

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså, mener du faktisk at du steker bacon i panne og spiser med grønnsaker til (hvilke og hvordan tilbereder du dem?) og det er det, liksom? Det er middagene dine? :klo:

Anonymkode: 44c09...3e2

Nja, mer lunsj eller kveldsmat kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Google oppskrifter på facon 🌞

Anonymkode: 99a73...1d5

AnonymBruker
Skrevet

Det har kommet bacon med mye mindre fett og kalorier, smaker likt.  Så har du kylling og kalkun bacon. 

Anonymkode: 051ae...769

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker portebello sopp som jeg marinerer i en marinade av sopp soyasaus,søt soyasaus eller lønnesirup,røkt paprikapulver,løkpulver og hvitløkspulver og sprøsteker i panna :) 

Anonymkode: 6a821...3a1

AnonymBruker
Skrevet

Prøv spekeskinke, serranoskinke, parmaskinke. Enten slik de er eller stek. Blir godt og sprøtt! 

Alternativt kan du bruke skinke eller salatkylling. Hva med reker, scampi, fisk eller røkelaks?

Anonymkode: bc270...a6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 4.52):

Det er ikke noe galt med bacon. Men hvis du vil ha uten nitritt og røykaroma, så har vi jo for eksempel denne:

https://meny.no/varer/palegg-frokost/bacon/torrsaltet-bacon-2379201700001

Og hvis det er nitritt du er bekymret for, så bør du i alle fall holde deg unna for banan, brokkoli, kål, salat, ruccola, spinat, tomat, reddik, grønne bønner, gulrot, potet, agurk, hvitløk, vårløk +++.

nitrate-content-45165560.png

Nitritt er ikke kreftfremkallende i seg selv, det er andre komponenter som det omdannes til i kjøttet. Det er beskrevet ganske enkelt i denne artikkelen https://www.nettavisen.no/livsstil/nitritt-tilsettes-rodt-kjott-kan-vare-kreftfremkallende/s/12-95-3423635077

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nitritt er ikke kreftfremkallende i seg selv, det er andre komponenter som det omdannes til i kjøttet. Det er beskrevet ganske enkelt i denne artikkelen https://www.nettavisen.no/livsstil/nitritt-tilsettes-rodt-kjott-kan-vare-kreftfremkallende/s/12-95-3423635077

Leste du egentlig linken din?

Sitat

I tillegg vet vi faktisk ikke om det er tilsetning av nitritt som er den egentlige årsaken til at disse bearbeidede kjøttproduktene er forbundet med økt kreftrisiko. Det har vi tenkt å finne ut i et større forskningsprosjekt som nå er godt i gang, sier Paulsen.

Sitat

Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) risikovurderte nitritt som tilsetningsstoffer i mat på nytt i 2017.

De vurderte både risiko for forgiftning på grunn av svikt i oksygentransporten, samt hvorvidt tilsatt nitritt i kjøttprodukter kan være kreftfremkallende.

EFSA konkluderte, som tidligere, med at det ikke var vitenskapelig grunnlag for å fastslå at nitritt som sådan er kreftfremkallende.

Sitat

Siden nitritt i kjøtt har vært knyttet til kreftrisiko, foretok EFSA også en foreløpig risikovurdering av nitrosaminer målt i kjøttprodukter, samt nitrosaminer som teoretisk kunne dannes i kroppen. Sistnevnte viste en ubetydelig kreftrisiko. Nitrosaminer i kjøttproduktene, derimot, viste en høyere kreftrisiko, men nivået av disse nitrosaminene syntes å variere uavhengig av mengde nitritt tilsatt i produktet.

Det med behandlet kjøtt og økt risiko kan derimot rett og slett være at siden de fleste tror at behandlet kjøtt er usunt spiser helsebevisste mennesker lite av dette. Det er rett og slett ikke så bevist som folk tror. Og det med at WHO klassifiserte bearbeidet kjøtt som klasse 1 karsinogen har blitt kraftig kritisert. Se denne. WHO sin klassifisering er ikke et vitenskapelig dokument, det er et politisk dokument. De har ignorert det de vil ignorere for å komme til den slutningen de ville komme til.

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...