AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Hei! Jeg trenger litt råd. Datteren min har alltid sovet litt urolig, ropt og kjeftet i søvne. Vi har kommet å roet henne ned når det blir mye. Men det siste halvåret har hun ropt på natta "KALD!!!" og jeg ser at hun har sparket av seg dyna slik at hun må lete strekke seg etter den. Problemet med dette er jo egentlig at hun ikke gidder å bevege armen selv for å ta tak i dyna. Andre problemet er at hun nekter å ha på særlig med pyjamas. Tredje problemet er at hun roper til noen kommer og breier over henne. Pga amming er det ikke alltid jeg kan spretteopp og breie over henne, og hun vekker da broren sin. Hun er ikke mottakelig for prat om natten. Jeg pleier å si til henne uansett "du må vente, jeg ammer, enten prøv selv eller slutt og rop og vent til jeg kommer". Men det når ikke inn. Dette skjer uansett om hun har på pyjamas eller ikke, og det er godt og varmt på soverommet. Hva kan jeg gjøre? Hvorfor er det sånn? Anonymkode: 57688...e23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Alder er jo veldig relevant her... Anonymkode: d6b17...315 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Ullpysj!! Den regulerer temp. Anonymkode: 96415...5b1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alder er jo veldig relevant her... Anonymkode: d6b17...315 Beklager, glemte å skrive det. Hun har nettopp fylt seks år. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ullpysj!! Den regulerer temp. Anonymkode: 96415...5b1 Takk for tips 😊 Anonymkode: 57688...e23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Året tar du på ullpysj. La henne være med ut og velge en selv. Er hun 2-3 kan du jo teste med sovepose. Er hun ungdom sier du bare "skjep deg, dette er du stor nok til å fikse selv". Anonymkode: 1a4a9...c3b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager, glemte å skrive det. Hun har nettopp fylt seks år. Takk for tips 😊 Anonymkode: 57688...e23 Da er hun gammel nok til å ta litt ansvar. Har du snakket med henne om dette på dagtid? Anonymkode: 4209b...715 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Sengehest som holder dyna sånn noenlunde på plass, eller som foreslått over: sovepose? Anonymkode: 6f0a1...61a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 La henne velge seg en pysj hun liker Anonymkode: 788e0...1b3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sengehest som holder dyna sånn noenlunde på plass, eller som foreslått over: sovepose? Anonymkode: 6f0a1...61a Det er sånn rammemadrass, skal se om det finnes? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er hun gammel nok til å ta litt ansvar. Har du snakket med henne om dette på dagtid? Anonymkode: 4209b...715 Ja, jeg har forklart henne, men hun husker ingenting av det. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Året tar du på ullpysj. La henne være med ut og velge en selv. Er hun 2-3 kan du jo teste med sovepose. Er hun ungdom sier du bare "skjep deg, dette er du stor nok til å fikse selv". Anonymkode: 1a4a9...c3b Hun er seks. Hun er ikke mulig å få kontakt med, og pga nattero har jeg bare gitt etter. Men sovepose høres smart ut😊 Anonymkode: 57688...e23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La henne velge seg en pysj hun liker Anonymkode: 788e0...1b3 Altså, alle pysjene hun har har hun valgt selv. Hun velger hver kveld. Jeg har bedt henne om å ta på pysj fordi hun ikke skal våkne og være kald. Det fungerer ikke, jeg tror det bare er at hun vil ha dyna over seg. Men fordi hun er urolig, så faller dyna av. Så sengehest eller sovepose høres ut som en bedre ide 😊 Anonymkode: 57688...e23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Hun ser at du spretter opp og slipper alt du har i hendene når hun roper, derfor forventer hun slik service av deg. Jeg vil tippe at faren ikke gir henne slik service, og at når hun er på samvære der, så drar hun opp dyna selv og sover videre. Lurer også på om når dette problemet startet? Kan det ha med bruddet mellom deg og far å gjøre? Du er bare én person. Du kommer til å ødelegge deg selv om du fortsetter med denne servicen. Og selv om det virker snilt, så gjør du barnet en bjørnetjeneste. (Ja, jeg er så freidig at jeg antar at du er alenemor) Anonymkode: 28b64...287
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Kan det hjelpe å senke temperaturen på soverommet? Slik at hun kanskje ikke føler behovet for å sparke av seg dyna i første omgang? Jeg syns det fungerer godt hos oss. Pakker godt rundt barna før jeg legger meg, og da holder dyna seg godt på plass, vi har også sengehest vel og merke. (De er også alltid litt ekstra varme i det de sovner, men så stabiliserer temperaturen seg når de har falt til ro). 😊 Anonymkode: d0c07...e7e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 Jeg er voksen og styrer masse i søvne. Kjefter på mannen, maser om at han må hente vann, snakker, river fra han dyne/pute, åpner vinduet med et bråk osv. Jeg husker jo selvfølgelig ikke noen ting av det, alt foregår i dyp søvn uten at jeg kan kontrollere det. Eneste som hjelper er at jeg blir vekket eller at jeg sover videre av meg selv. Ene barnet har arvet det og går i søvne om natten. Kan jo være at sengehest og pysj hjelper men det kan jo også være en sjanse for at hun er en sånn snakke i søvne type. Jeg har i hvert fall vært sånn hele livet. Anonymkode: c1fd1...e7b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Min teori er at hun egentlig er litt misunnelig på lillebror, og bruker de metodene hun har til rådighet for å få mamma for seg selv. 😅 Kan samsoving fungere på et vis? Alle sammen i dobbeltsenga, jenta på gulvet på samme soverom e.l.? Anonymkode: 6f0a1...61a 1
Uglems Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hun ser at du spretter opp og slipper alt du har i hendene når hun roper, derfor forventer hun slik service av deg. Jeg vil tippe at faren ikke gir henne slik service, og at når hun er på samvære der, så drar hun opp dyna selv og sover videre. Lurer også på om når dette problemet startet? Kan det ha med bruddet mellom deg og far å gjøre? Du er bare én person. Du kommer til å ødelegge deg selv om du fortsetter med denne servicen. Og selv om det virker snilt, så gjør du barnet en bjørnetjeneste. (Ja, jeg er så freidig at jeg antar at du er alenemor) Anonymkode: 28b64...287 Hvorfor tenker du at det er freidig? Ingen skam i å være alene 😊 Det har alltid vært sånn. Pappaen er en som duller mye med henne, sitter på do for selskap med henne etc, henter ting for henne på kvelden, styrer og ordner, så her er det nok omvendt. Eneste grunnen til at jeg spretter opp er fordi jeg er trøtt og vil bare ha det stille. Hun er veldig selvstendig ellers. Hos pappaen er det gjerne mer drama, men hun holder på om natten der også ja. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan det hjelpe å senke temperaturen på soverommet? Slik at hun kanskje ikke føler behovet for å sparke av seg dyna i første omgang? Jeg syns det fungerer godt hos oss. Pakker godt rundt barna før jeg legger meg, og da holder dyna seg godt på plass, vi har også sengehest vel og merke. (De er også alltid litt ekstra varme i det de sovner, men så stabiliserer temperaturen seg når de har falt til ro). 😊 Anonymkode: d0c07...e7e Det var lurt 😍 jeg er ganske stivfrossen om natta, men det kan fungere. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er voksen og styrer masse i søvne. Kjefter på mannen, maser om at han må hente vann, snakker, river fra han dyne/pute, åpner vinduet med et bråk osv. Jeg husker jo selvfølgelig ikke noen ting av det, alt foregår i dyp søvn uten at jeg kan kontrollere det. Eneste som hjelper er at jeg blir vekket eller at jeg sover videre av meg selv. Ene barnet har arvet det og går i søvne om natten. Kan jo være at sengehest og pysj hjelper men det kan jo også være en sjanse for at hun er en sånn snakke i søvne type. Jeg har i hvert fall vært sånn hele livet. Anonymkode: c1fd1...e7b Ja hun er nok det, hun roper veldig mye. Heldigvis har hun ikke gått i søvne enda 😨 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min teori er at hun egentlig er litt misunnelig på lillebror, og bruker de metodene hun har til rådighet for å få mamma for seg selv. 😅 Kan samsoving fungere på et vis? Alle sammen i dobbeltsenga, jenta på gulvet på samme soverom e.l.? Anonymkode: 6f0a1...61a Jeg har vurdert det faktisk. Nå har vi kun et soverom (i know, ikke ideelt.. Men det ordner seg etterhvert) Eneste grunnen til at jeg har valgt å ha to senger er fordi hun sover urolig og jeg liker å ha dem adskilt slik at jeg slipper å ligge der inne fra de legger seg. Og tilfelle hun skal ha overnattingsgjester 😅 Jeg har dog en 120 seng jeg og broren hennes deler, så hun kommer selvfølgelig opp i sengen min om hun vil og jeg legger meg ved siden av henne også, men det er noe annet med samsoving. Kan egntlig vurdere det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå