AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Parterapauten sier hun ikke kan hjelpe oss mer, og jeg er enig😒 Men dette har jeg lurt på; Mannen kommer med sure kommentarer støtt. Eksempelvis; hvis noe går galt, selv om det egentlig er hans skyld så sier han «det er derfor jeg ikke gjør det på din måte». Er tolkningen min, fordi han har ut fra det han sier sagt at han har valgt en annen metode enn det han pleier (det er ganske obvious) og videre tolker jeg at det er mulig min metode er prsaken til problemet (fordi vi har snakket om dette i andre sammenhenger) Det skal altså ALLTID være ikke hans feil. Det er grunnpilaren hans. Men så sier parterapauten at det han sier, det er «Godt ment». Derfor så ha jeg begynt å spørre mannen min hva han egentlig mener, hver gang han gjør dette, og så viser det seg ofte at jeg ikke får svar, eller så var det faktisk ikke godt ment og han sier det rett ut. Men det som egentlig avslører ham er at han er irritert i stemmen når han sier det. Men det skjønner han ikke selv. Han er litt hevngjerrig også. I enkelte situasjoner så gjør han handlinger som ikke er bra, og da poengterer jeg det. Da får jeg gjerne de samme kommentarene tilbake i andre sammenhenger der de ikke passer, fordi han ikke vet hva han snakker om. Men dette er i følge terapeuten også godt ment.. Syns dere terapeuten er riktig skrudd sammen her? Mannen er sur nesten daglig, og jeg får virkelig kjenne på det. Burde hun ikke sagt eller lært mannen min hvordan det er å leve med en person som er så potte sur? Jeg sliter nemlig psykisk pga dette. Jeg har ikke lyst å stå opp enkelte dager Anonymkode: 040ce...5cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Om han ikke endrer seg så ville jeg gått. Må være ufattelig slitsomt å forholde seg til. Jeg var slik ett år, og mannen sa til slutt ifra at dette gadd han ikke mer. Han kom til å gå om jeg ikke begynte å endre meg og oppsøke hjelp på egenhånd. Det fungerte godt og jeg tok tak i meg selv. Anonymkode: b2cef...b4e 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om han ikke endrer seg så ville jeg gått. Må være ufattelig slitsomt å forholde seg til. Jeg var slik ett år, og mannen sa til slutt ifra at dette gadd han ikke mer. Han kom til å gå om jeg ikke begynte å endre meg og oppsøke hjelp på egenhånd. Det fungerte godt og jeg tok tak i meg selv. Anonymkode: b2cef...b4e Hvor oppsøkte du hjelp? Hva var det som hjalp deg? Håper det går bra jeg spør. Anonymkode: 040ce...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor oppsøkte du hjelp? Hva var det som hjalp deg? Håper det går bra jeg spør. Anonymkode: 040ce...5cd Psykolog, trening, og en haug selvhjelpsbøker og podcasts. Men dette fungerte jo kun fordi jeg innså at jeg var problemet. Om mannen din mener han ikke har ett problem og ikke er villig til å endre seg er slaget tapt Anonymkode: b2cef...b4e 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Det verste er… at jeg syns skikkelig synd på han🥲 Men jeg klarer ikke mer, jeg kjenner at dette har utartet seg til å kjennes ut som en fysisk negl som flytter litt på hjernemassen min eller noe😂😂 Jeg trenger noen som er glad i meg, og som sier pene ting. Men han viser ikke dette Anonymkode: 040ce...5cd 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 På hvilken måte mener parterapeuten at oppgulpet din mann kommer med er «godt ment»? Parterapi hvor terapeuten tar sikte på å være nøytral for enhver pris er ikke verdt å bruke tid på. Anonymkode: 8cc08...54e 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykolog, trening, og en haug selvhjelpsbøker og podcasts. Men dette fungerte jo kun fordi jeg innså at jeg var problemet. Om mannen din mener han ikke har ett problem og ikke er villig til å endre seg er slaget tapt Anonymkode: b2cef...b4e Takk for svar. I starten så satt jeg med de bøkene faktisk.. Jeg trodde jeg var problemet jeg. Men så oppdaget jeg at uansett hvor hyggelig jeg var så hadde han fremdeles problemer med ganske mye. Jeg begynte å kjøpe gaver.. involvere meg i han på en annen måte enn før. Prøvde å finne en felles hobby han kunne like. Men innså til slutt at han vil ikke ha kontakt med meg Anonymkode: 040ce...5cd 1 2
Andro Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Å være irritert i stemmen og å svare surt er ikke godt ment. Han vet at du blir lei deg, og gjør det likevel. Denne terapeuten prøver trolig å balansere samtalen, så den sure mannen ikke skal melde seg ut, men det har ikke akkurat hatt noen ønsket effekt? Vi er ikke nødt til å være sammen med folk som tråkker på oss. Jeg syns at du skal få deg hjelp for din egen del, og at du skal komme deg bort fra dette destruktive samspillet. Du får ingen utholdenhetsmedalje, og den eneste du kan endre er deg selv. 5
Gjest Lars1009 Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Han er kanskje sur fordi du er sur osv?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Lars1009 skrev (1 minutt siden): Han er kanskje sur fordi du er sur osv? Ja, akkurat sånn. Jeg var vel på samme sted da jeg var mellom 10/15 Anonymkode: 040ce...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (3 minutter siden): Å være irritert i stemmen og å svare surt er ikke godt ment. Han vet at du blir lei deg, og gjør det likevel. Denne terapeuten prøver trolig å balansere samtalen, så den sure mannen ikke skal melde seg ut, men det har ikke akkurat hatt noen ønsket effekt? Vi er ikke nødt til å være sammen med folk som tråkker på oss. Jeg syns at du skal få deg hjelp for din egen del, og at du skal komme deg bort fra dette destruktive samspillet. Du får ingen utholdenhetsmedalje, og den eneste du kan endre er deg selv. Den medaljen er jeg ikke på jakt etter. Jeg tenker det er vondt for mannen min å ha det sånn. Jeg ønsker å fortsette livet mens han får hjelp. Finnes det egne terapeuter for sure menn? Anonymkode: 040ce...5cd 1
Andro Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den medaljen er jeg ikke på jakt etter. Jeg tenker det er vondt for mannen min å ha det sånn. Jeg ønsker å fortsette livet mens han får hjelp. Finnes det egne terapeuter for sure menn? Dette må være en parodi? Det er ikke synd på folk fordi de behandler andre dårlig. Ta deg sammen, ta vare på deg sjøl. Trenger han hjelp så har han ansvar for å oppsøke det sjøl. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): På hvilken måte mener parterapeuten at oppgulpet din mann kommer med er «godt ment»? Parterapi hvor terapeuten tar sikte på å være nøytral for enhver pris er ikke verdt å bruke tid på. Anonymkode: 8cc08...54e Finnes det de som er unøytrale? Jeg er desperat. Jeg ønsker ikke å knekke mannen min, jeg ser ser at det er en hårfin balanse der, men han skjønner jo virkelig ikkeno! Hver gang vi er hos hun nøytrale så henger han seg opp i at hun er enig med han på noen punkter🥳 Ikke sant. Men det han har gjort som er slemt er ikke relevant Anonymkode: 040ce...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Jeg vil ikke anbefale deg å kaste bort mer tid på en mann som ikke vil deg vel. Vil du ikke skille deg, så forsøk særbo en periode? En ferie, en pustepause? Anonymkode: 8cc08...54e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (4 minutter siden): Dette må være en parodi? Det er ikke synd på folk fordi de behandler andre dårlig. Ta deg sammen, ta vare på deg sjøl. Trenger han hjelp så har han ansvar for å oppsøke det sjøl. 😂 Jeg liker livet mitt nå. Jeg har et hjem og det er trygt. Og så syns jeg det er vanskelig å bare kutte han ut av livet. Han blir jo ensom da Anonymkode: 040ce...5cd
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil ikke anbefale deg å kaste bort mer tid på en mann som ikke vil deg vel. Vil du ikke skille deg, så forsøk særbo en periode? En ferie, en pustepause? Anonymkode: 8cc08...54e Han nekter å flytte. Han bare fortsetter å legge seg i senga osv, selv om jeg ber han dra bort eller ta en natt i huset til sine foreldre når de er vekk. Vi har et barn, så skal jeg flytte må det skje nå før hun får omgangskretsen sin her Anonymkode: 040ce...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Finnes det de som er unøytrale? Jeg er desperat. Jeg ønsker ikke å knekke mannen min, jeg ser ser at det er en hårfin balanse der, men han skjønner jo virkelig ikkeno! Hver gang vi er hos hun nøytrale så henger han seg opp i at hun er enig med han på noen punkter🥳 Ikke sant. Men det han har gjort som er slemt er ikke relevant Anonymkode: 040ce...5cd Nei, parterapeuter er dessverre nøytrale. Uansett. Utsetter din mann deg for psykisk vold, kan du få hjelp til å sortere tanker om du ringer krisesenteret.Det tok meg flere år å innse at det er det min mann driver med, og en bekreftelse fra krisesenter hjalp veldig. Jeg gav også gaver, ville finne på felles aktiviteter, ga komplimenter, men ingenting hjalp. Til slutt innså jeg at jeg ikke kunne hjelpe en mann som er skrudd sammen på den måten han er, og jeg fokuserer nå på å bygge opp meg selv i stedet. Parterapi med nøytral terapeut hvor de bare jatter med innfallene hans skader mer enn det hjelper. Anonymkode: 8cc08...54e 3
Btw Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 (endret) Når folk er sur og lager unødvendig "stikk" så føler at jeg det er et større underliggende problem som gjemmer seg under. Sjekkliste du kan spørre: - Trives han på jobben? - Konflikt med familien? - Har han sex regelmessig? Det kan også virker som han bærer nag over noe du har gjort tidligere som han ikke kommer over. Har du kritisert ham for noe tidligere som gjør at han føler seg liten? Hans hevngjerrighet kan vise tegn til noe slik men det kan hende at han er sur på noe andre ting men det er du som må gjennomgå siden du er i proximitet. Du kan spørre ham rett ut hva er kjernen i problemet og hvis ikke han klarer å vise interesse av å løse det ved å kommunisere tydelig på en voksen og konstruktiv måte, så foreslår jeg at du bruker hunde-teknikken hvor du rett og slett ignorer oppførselen du ikke vil ha. Får han ikke oppmerksomhet når han er sur så vil han muligens bytte taktikk. Jeg har tidligere hellet bensin på bålet ved å konfrontere eller reagere negativ med en gang jeg får stikk og da ender vi opp med å bryte hverandre ned. I etterkant har jeg lært om min partner sier noe ufin, så prøver jeg å reagere nøytral og fjerne meg fra situasjonen med feks. "Ok, men da går jeg bare og trener". og da får jeg ofte en unnskyldning når jeg kommer tilbake. Om hans default modus (født sånn, eller er slik fra barndom av) er sur og kjip så tar det helvete lang tid å snu det siden man må nesten kjører inn et nytt operativt system. Det spørs om han har andre positiv egenskaper som gjør at det er verdt å bruke tid/energi og omprogrammere han. Selv om andre påstår at det ikke er din jobb (ufrivillig) mens hans og psykologen sin, så stemmer det ikke i praksis siden det er DU som må leve med ham dagen inn og ut og ikke psykologen (som er der kun 1t per uke) og han er vant med å leve med seg selv så han merker ikke nok hvor kjip han er som du gjør. Det er du som er hans "miljø" som må reagere/ikke reagere på hans utspill. Lykke til! Endret 16. mars 2023 av Btw 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den medaljen er jeg ikke på jakt etter. Jeg tenker det er vondt for mannen min å ha det sånn. Jeg ønsker å fortsette livet mens han får hjelp. Finnes det egne terapeuter for sure menn? Anonymkode: 040ce...5cd Gi han boka 12 regler for livet etter Jordan Peterson Anonymkode: c5597...f85 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 Btw skrev (1 time siden): Når folk er sur og lager unødvendig "stikk" så føler at jeg det er et større underliggende problem som gjemmer seg under. Sjekkliste du kan spørre: - Trives han på jobben? - Konflikt med familien? - Har han sex regelmessig? Det kan også virker som han bære nag over noe du har gjort tidligere som han ikke kommer over. Har du kritisert ham for noe tidligere som gjør at han føler seg liten? Hans hevngjerrighet kan vise tegn til noe slik men det kan hende at han er sur på noe andre ting men det er du som må gjennomgå siden du er i proximitet. Du kan spørre ham rett ut hva er kjernen i problemet og hvis ikke han klarer å vise interesse av å løse det ved å kommunisere tydelig på en voksen og konstruktiv måte, så foreslår jeg at du bruker hunde-teknikken hvor du rett og slett ignorer oppførselen du ikke vil ha. Får han ikke oppmerksomhet når han er sur så vil han muligens bytte taktikk. Jeg har tidligere hellet bensin på bålet ved å konfrontere eller reagere negativ med en gang jeg får stikk og da ender vi opp med å bryte hverandre ned. I etterkant har jeg lært om min partner sier noe ufin, så prøver jeg å reagere nøytral og fjerne meg fra situasjonen med feks. "Ok, men da går jeg bare og trener". og da får jeg ofte en unnskyldning når jeg kommer tilbake. Om hans default modus (født sånn, eller er slik fra barndom av) er sur og kjip så tar det helvete lang tid å snu det siden man må nesten kjører inn et nytt operativt system. Det spørs om han har andre positiv egenskaper som gjør at det er verdt å bruke tid/energi og omprogrammere han. Selv om andre påstår at det ikke er din jobb (ufrivillig) mens hans og psykologen sin, så stemmer det ikke i praksis siden det er DU som må leve med ham dagen inn og ut og ikke psykologen (som er det kun 1t per uke) og han er vant med å leve med seg selv så han merker ikke nok hvor kjip han er som du gjør. Det er du som er hans "miljø" som må reagere/ikke reagere på hans utspill. Lykke til! Hvordan vet du at jeg har hund, hehe😂 Neida… Men, Jeg skjønner hva du prater om her Anonymkode: 040ce...5cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå