AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 De er nettopp blitt pensjonister og har ikke så alt for mye å ta seg til med. Svigerfar ringer til samboer tre ganger i uka og spør nesten hver gang om de kan stikke innom en tur på søndagene. Når samboer sier at det ikke helt passer så uffer han seg og høres irritert ut på tlf. Hver gang vi skal pusse opp eller montere et eller annet tvinger han seg alltid med, veldig snilt, men samboer er byggingeniør av yrket og klarer det meste utmerket alene når det kommer til oppussing - jeg vil gjerne bidra der jeg kan for å lære noe jeg har gjort klart ovenfor samboer. Det som gjør meg irritert er at DE blir irriterte når vi sier nei. Det er jo vi som bestemmer? Samboer har begynt å lyve fordi vi syns det holder lenge at de kommer hver 3.søndag. Vi bor 1t kjøretur unna hverandre. Og som samboer sier, etter å allerede ha snakket sammen på tlf 2 ganger i uka har de ikke så mye å prate om. Vi er jo litt redde for at de på et eller annet tidspunkt skal ta oss i å lyve… Noen som er i samme båt? Dette er utrolig irriterende. Jeg vil ikke blande meg så mye i og med at det er hans foreldre.. Anonymkode: aa7d2...021 4
Andro Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Veldig eksotisk problemstilling for oss som har hatt foreldre som kom innom nesten hver dag 😂 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Jeg synes det er litt rart å ønske så lure kontakt med sine foreldre faktisk... Når man blir godt voksen selv (og kjæresten din er vel minst 40?), så begynner rollene å snus gradvis. Det er ikke slik at foreldrene hjelper barnet, men at det voksne barnet gradvis tar en omsorgsrolle ovenfor foreldrene. Å la foreldre delta på oppussing høres jo trivelig ut? Anonymkode: cce10...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Hva om dere er i forkant? Neste gang svigerfar ringer så kan din samboer si: "Du, vi tenkte å invitere dere på kaffe søndag neste uke - passer det?" Så kan dere invitere dem 1-2 søndager i måneden på den måten. Dere trenger ikke lyve, bare si at det ikke passer de andre søndagene hvis de spør. Det kan være det blir mindre "mas" og sure miner når de faktisk får en invitasjon. Anonymkode: fdf22...489 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Problem med med besøk av svigers en gang i uka? Og problem at de ønsker å hjelpe til med oppussing? For et luksusproblem! Og for noen snille svigerforeldre som ønsker være der for dere. Tenk så vondt for dem å ha lyst til å se barnebarna, også blir dem avvist gang, på gang, på gang! Dere er heldige! Anonymkode: d6b2b...41c 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Jeg synes ikke besøk 1 gang i uka er så ofte. Vær i forkant og foreslå når det passer slik en over her foreslår, da trenger dere ikke lyve. Tenk på at en dag ringer de ikke mer. Jeg savner min mor ofte, selv om hun gjerne ringte daglig og vi ikke alltid hadde så mye å snakke om ❤️ Anonymkode: ee0ea...b1c
Gjest takinova Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er nettopp blitt pensjonister og har ikke så alt for mye å ta seg til med. Svigerfar ringer til samboer tre ganger i uka og spør nesten hver gang om de kan stikke innom en tur på søndagene. Når samboer sier at det ikke helt passer så uffer han seg og høres irritert ut på tlf. Hver gang vi skal pusse opp eller montere et eller annet tvinger han seg alltid med, veldig snilt, men samboer er byggingeniør av yrket og klarer det meste utmerket alene når det kommer til oppussing - jeg vil gjerne bidra der jeg kan for å lære noe jeg har gjort klart ovenfor samboer. Det som gjør meg irritert er at DE blir irriterte når vi sier nei. Det er jo vi som bestemmer? Samboer har begynt å lyve fordi vi syns det holder lenge at de kommer hver 3.søndag. Vi bor 1t kjøretur unna hverandre. Og som samboer sier, etter å allerede ha snakket sammen på tlf 2 ganger i uka har de ikke så mye å prate om. Vi er jo litt redde for at de på et eller annet tidspunkt skal ta oss i å lyve… Noen som er i samme båt? Dette er utrolig irriterende. Jeg vil ikke blande meg så mye i og med at det er hans foreldre.. Anonymkode: aa7d2...021 Vær glad for at de har helsa og interessen for dere.
Juniper Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes ikke besøk 1 gang i uka er så ofte. Vær i forkant og foreslå når det passer slik en over her foreslår, da trenger dere ikke lyve. Tenk på at en dag ringer de ikke mer. Jeg savner min mor ofte, selv om hun gjerne ringte daglig og vi ikke alltid hadde så mye å snakke om ❤️ Anonymkode: ee0ea...b1c Om de kommer hver søndag, og «setter seg til» så okkuperer de jo rimelig mye av helgene. Når skal TS ha sine foreldre innom? Når skal de treffe venner? Når skal de gå tur eller slappe av? Jeg synes ikke det høres ut som om de kommer innom på en rask kaffe. Forstår at for deg som er tett med din mor er det vanskelig å forstå. Men andre kan ha andre forhold til sine foreldre. Og for dem er det naturlig. 10 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Det er for ofte for TS, for mannen, og det hadde vært for ofte for meg. Så hva skjer med alle som trenger å skrive MEG og JEG i slike tråder, i stedet for å gi TS råd. Jeg ville bare sagt det rett ut, jeg, at det blir for mye. Mulig de blir snurt i begynnelsen, men så vil det roe seg raskt er min erfaring. Her var stemningen så dårlig at det førte til null-kontakt en periode, men det var det som skulle til, for da var det plutselig en helt annen ydmykhet når det kom til hyppighet og varighet på besøk. Anonymkode: 5b0fb...62a 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Vi har ikke barn og han er ikke minst 40 år nei, vi er 28. Men det er irrelevant. Det tar bare mye av helgene våres og jeg føler vi blir totalt overkjørt! Anonymkode: aa7d2...021 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Tenk deg at det er er et gjerde mellom dere. Du har ansvar for alt som er på DIN side av gjerdet, og de har ansvar for det som er på DERES side av gjerdet. At de blir sure for at det ikke passer for dere, er på DERES side av gjerdet. Hvordan du formulerer avvisningen er på din side av gjerdet. Å ta initiativ til å treffes og opprettholde et godt forhold er alles ansvar. Godt forslag over her å ta initiativ til en dag som passer for dere. Synes selv at 4 ganger i måneden er ok, så lenge det ikke forventes at jeg holder av alle søndager resten av livet, eller takker ja hver gang. Anonymkode: 247c5...2af 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Juniper skrev (3 timer siden): Om de kommer hver søndag, og «setter seg til» så okkuperer de jo rimelig mye av helgene. Når skal TS ha sine foreldre innom? Når skal de treffe venner? Når skal de gå tur eller slappe av? Jeg synes ikke det høres ut som om de kommer innom på en rask kaffe. Forstår at for deg som er tett med din mor er det vanskelig å forstå. Men andre kan ha andre forhold til sine foreldre. Og for dem er det naturlig. En kort tur var det jeg mente. Å sette seg til i timesvis blir for mye. Jeg hadde ikke noe supernært forhold til min mor. Poenget mitt var at man ofte ser annerledes på dette den dagen de ikke er her mer. Ellers enig. Anonymkode: ee0ea...b1c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kort tur var det jeg mente. Å sette seg til i timesvis blir for mye. Jeg hadde ikke noe supernært forhold til min mor. Poenget mitt var at man ofte ser annerledes på dette den dagen de ikke er her mer. Ellers enig. Anonymkode: ee0ea...b1c Nei, jeg gjør ikke det. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg ikke gikk på kompromiss med meg selv i årevis. Vi hadde kvalitetstid, ikke volum med tid i den enes favør. Anonymkode: 5b0fb...62a 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Vel, har dere fått hjelp til etablering av foreldrene deres eller har dere spart opp hver eneste krone sjøl? En må kunne tåle et par timers besøk en gang i uka. Duger foreldrene bare det er noe som trengs eller ? Anonymkode: f1646...4cc
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 Kanskje svigers vil passe barna mens dere to pusser opp? Anonymkode: 5a9c7...a4a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 Ble litt overrasket over svarene her. Trodde at man kunne bestemme selv (sammen med partner) når man ønsker å ha besøk. Mange svarer at den ene parten skal bestemme hyppigheten av besøkene. Har dere sånt forhold til venner også eller bare til foreldre? Jeg føler at det er mye å snakke med foreldrene tre ganger i uka OG ha besøk av dem hver søndag. Man har jo fire stykker foreldre, eller to par for de som har det, og jobb hele uka. Da er det ikke mye tid igjen. Skal man alltid svare ja når foreldre vil komme på besøk, eller ha besøk? Anonymkode: 5a9c7...a4a 5 1
Daisy-love Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 Jeg støtter den med å være i forkant, og om dere ikke ønsker hjelp med ulike prosjekter kanskje ikke dele dem med dem? Om det er mulig. Om de ser dere er i full sving når de kommer er det jo ikke så lett å ikke få det med seg da. Jeg er for grensesetting, og at en ikke kan leve livet etter «hva med når de er borte» - mentalitet. Fint med noe kontakt, men om det er for mye for dere nå, så er det lov å si. Tipper om de må bruke to timer på å kjøre (en time til og en time fra som jeg ser i tråden) så er de gjerne ikke «bare» innom i døren heller, men blir en del timer. Fint med folk som ønsker tid med en, det er jo selvsagt, men en har rett på eget liv også, og en må finne en balanse her. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 Andro skrev (6 timer siden): Veldig eksotisk problemstilling for oss som har hatt foreldre som kom innom nesten hver dag 😂 Og likte det☺️ Anonymkode: f6a09...88c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #19 Skrevet 17. mars 2023 Synes det hørtes veldig fint ut jeg. Foreldre som kommer ofte og vil hjelpe i tillegg. Hehe! Men kan forstå om det føles litt voldsomt når det er hver søndag. De er pensjoner, da kan de jo komme i hverdagen også før kø starter. Dere trenger ikke lyve men heller si « Så hyggelig, søndag passer ikke denne uken men hva med middag på tirsdag? Vi er hjemme fra jobb ca 17:00. Jeg kan legge ut nøkkel om dere kommer før vi er hjemme fra jobb» Anonymkode: 1f0f8...6be
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #20 Skrevet 17. mars 2023 On 3/16/2023 at 11:33 AM, AnonymBruker said: Vi har ikke barn og han er ikke minst 40 år nei, vi er 28. Men det er irrelevant. Det tar bare mye av helgene våres og jeg føler vi blir totalt overkjørt! Anonymkode: aa7d2...021 Et så ungt par uten barn bør definitivt ikke trenge å tilbringe hver søndag med svigerfar, om de ikke selv ønsker det. Jeg tror dere bare må bite i det sure eplet og prøve å få ham til å forstå at dere ønsker å disponere helgene som dere selv vil. Vanskelig, men nødvendig innimellom. Anonymkode: 65334...03e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå