Gå til innhold

Gule stafylokokker, hvor mange har hatt eller har dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt et sår i nesa som jeg føler aldri grodde, litt gult puss. Nå har det blitt bedre.

Har hatt kong-kviser nedentil noen ganger den siste tiden. Lurer på om dette også kan skyldes gule.

Hvis jeg forstår rett så blir man aldri kvitt dette? Eller at de gule kommer tilbake med en gang?

Du som har blitt behandlet for dette, hvilken behandling fikk du? Ble du kvitt det eller sliter du med det i perioder?

Anonymkode: 7ebfa...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gule stafylokokker er en vanlig hudbakterie som mange har som normalflora. Så de blir man egentlig ikke kvitt som sådann.

Anonymkode: fa105...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I milde tilfeller kan man vel behandle med klorheksidin? Ellers brukes det vel pensilin o.l., helt avhengig av infeksjonen. Mener du å bli kvitt infeksjonen eller stafylokokkene? Gule stafylokokker er vel ofte helt normalt, men så er det noen som får mer infeksjoner enn andre på grunn av dem. 

Anonymkode: d19cc...695

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I milde tilfeller kan man vel behandle med klorheksidin? Ellers brukes det vel pensilin o.l., helt avhengig av infeksjonen. Mener du å bli kvitt infeksjonen eller stafylokokkene? Gule stafylokokker er vel ofte helt normalt, men så er det noen som får mer infeksjoner enn andre på grunn av dem. 

Anonymkode: d19cc...695

Mener å bli kvitt det helt, men det går vel ikke da 🙈 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener å bli kvitt det helt, men det går vel ikke da 🙈 

Nei, det går ikke. Normal bakterie å ha.

Skrevet

Circa 15-40 prosent av friske mennesker er såkalte bærere av gule stafylokokker, som vil si at de har bakterien på huden uten å bli syke. Dette kalles kolonisering. Bakteriene er da oftest kolonisert i nesen eller på huden i albuebøyen.(3)

De fleste stafylokkinfeksjonene finnes hos helt friske individer, men underliggende sykdom og spesifikke hudsykdommer med brutt hudbarriere , som ved atopisk eksem, øker risiko for infeksjon. Det vil si at intakt hudbarriere er den beste beskyttelsen mot bakteriene.

hilsen Lommelegen. Men jeg ANER ikke om man kan bli kvitt dem. Vet bare at det er normalt. Spør legen 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det går ikke. Normal bakterie å ha.

Mener jeg har lest at omkring 20% av kvinner (høyere prosent menn) er bærere, men vet ikke om det er oppdaterte tall. Synes derfor ikke det virker som så normalt for kvinner å ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...