Gå til innhold

Hvordan gjøre et samlivsbrudd så «lett» som mulig for barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen fiendeskap mellom faren og meg, så vi har ikke hastverk med å skilles. Det viktigste for oss begge er å gjøre bruddet så rent og ukomplisert som mulig for oss og barna. Dette blir vondt uansett, men hvordan gjøre det minst mulig smertefullt?

Bør vi selge huset og flytte i to nye boenheter, eller er det bedre om en av oss beholder huset? Ett argument for å beholde er at det kan være enklere for ungene å ha sitt kjente hjem, ett argument for å selge er at det kan bli vondt å bli igjen uten den ene foreldren. Hva tenker dere?

Uansett kommer vi til å tilpasse oss slik at vi begge blir boende i samme skolekrets slik at de ikke trenger å bytte skole eller miste venner. Hverdagen skal være så normal som mulig, men vi kommer ikke fra at de vil måtte flytte mellom oss hver uke. Tips til dette? Byttedag fredager? Vil de måtte trenge dobbelt opp av alle klær og sko, eller holder det med å ha med en bag?

Tar imot alle tips og råd med takk. 🙏

Anonymkode: 435f6...e66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La være å skilles.

Anonymkode: a6168...5ba

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La være å skilles.

Anonymkode: a6168...5ba

Det er ikke et alternativ, og ikke hva jeg ba om råd til. 
Ts

• Liker 4
Skrevet

Dere har tenkt mye klokt allerede ❤️

Jeg ville ha beholdt huset. Det er en forandring mindre. Her i huset sies det i alle fall at det er en fin stabilitet.
Vi har bytta på fredager. Det er ganske fint å gå inn i helga med å spise middag sammen den voksne man har savna gjennom uka, etter skolen på fredag.
Her har vi ikke dobbelt av alt. Ungene slipper å ta med bag og utstyr imellom. Det ordner vi voksne. Vi har nøkkel til hverandres hus, og kan gå ut og inn for å hente ting som er gjenglemt og slikt.

En gang i måneden har vi en gjennomgang av neste ukes kalender, og planlegger dersom det er "avvik" fra normalen. Om en av oss skal bort i forbindelse med jobben f.eks. eller om vi skal følge opp helseavtaler og slike ting. Da går vi også gjennom kostnadsfordeling på utgifter og behov for innkjøp.
Det skaper en trygghet å ha denne arenaen for samtaler og hygge. Vi gjør det gjerne over en pizza eller ved et kaffebord.
Vi håper at det er god oppdragelse i det at vi kan omgås, og opptre skikkelig overfor hverandre, selv om forholdet er slutt.

Innimellom hjelper vi hverandre med praktiske ting også. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (15 minutter siden):

Dere har tenkt mye klokt allerede ❤️

Jeg ville ha beholdt huset. Det er en forandring mindre. Her i huset sies det i alle fall at det er en fin stabilitet.
Vi har bytta på fredager. Det er ganske fint å gå inn i helga med å spise middag sammen den voksne man har savna gjennom uka, etter skolen på fredag.
Her har vi ikke dobbelt av alt. Ungene slipper å ta med bag og utstyr imellom. Det ordner vi voksne. Vi har nøkkel til hverandres hus, og kan gå ut og inn for å hente ting som er gjenglemt og slikt.

En gang i måneden har vi en gjennomgang av neste ukes kalender, og planlegger dersom det er "avvik" fra normalen. Om en av oss skal bort i forbindelse med jobben f.eks. eller om vi skal følge opp helseavtaler og slike ting. Da går vi også gjennom kostnadsfordeling på utgifter og behov for innkjøp.
Det skaper en trygghet å ha denne arenaen for samtaler og hygge. Vi gjør det gjerne over en pizza eller ved et kaffebord.
Vi håper at det er god oppdragelse i det at vi kan omgås, og opptre skikkelig overfor hverandre, selv om forholdet er slutt.

Innimellom hjelper vi hverandre med praktiske ting også. 

Takk for svar! En ting til. Har dere foreldrene en felleskonto til barnas utgifter, som feks klær, fritidsaktiviteter osv?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! En ting til. Har dere foreldrene en felleskonto til barnas utgifter, som feks klær, fritidsaktiviteter osv?

Nei, men vi samler kvitteringer måned for måned, og gjør opp differansen. Vi er enige om hva som er akseptabelt kostnadsnivå på klær, sko og utstyr, så det har gått fint. Større ting avtaler vi på forhånd f.eks. sykkel.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det faktisk ikke er fiendskap mellom dere bør dere vente til barna er voksne med å skilles.

AnonymBruker
Skrevet
T-AA skrev (1 minutt siden):

Dersom det faktisk ikke er fiendskap mellom dere bør dere vente til barna er voksne med å skilles.

Ikke et alternativ.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor store barna er men hva synes dere med samvær en av dere hver andre helg og en overnatting i uka? 

Anonymkode: c8835...901

Skrevet

Så lenge dere omgås greit og viser respekt for hverandre, og ALDRI sier ett negativt ord om den andre foran barna, så kommer det til å gå kjempefint! 

AnonymBruker
Skrevet

Greit å høre andres erfaringer, men til syvende og sist må dere finne ut hva som er det beste for deres barn, feks byttedag. Anbefaler absolutt en garderobe i hvert hjem, så ungene slipper å pakke frem og tilbake. Her har både jeg og far en garderobe med klær. Ekstra sko trenger de ikke, de har uteklær på seg, men kjekt å ha feks et ekstra par støvler og regntøy. Det koster ikke all verden. Vi har ikke noe felles konto for utgifter, men deler på større innkjøp og fritidsaktiviteter. Da vippser vi den som har hatt utlegg med halvparten. Styrer ikke med kvitteringer. 

Anonymkode: c18cd...6ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor store barna er men hva synes dere med samvær en av dere hver andre helg og en overnatting i uka? 

Anonymkode: c8835...901

Det har vi ikke diskutert som et alternativ en gang. Barna går på mellomtrinnet.
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Behold huset og la barna bo der 100%. Kjøp en leilighet de voksne må dele på. Ja, dere vil bo i koffert de neste 10 åra, men bedre enn at barna må det.

Anonymkode: 036ca...320

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Behold huset og la barna bo der 100%. Kjøp en leilighet de voksne må dele på. Ja, dere vil bo i koffert de neste 10 åra, men bedre enn at barna må det.

Anonymkode: 036ca...320

Det har vi faktisk vurdert. Jeg laget en tråd her inne om det for noen uker siden, og nesten samtlige svarte at det var en dårlig ide. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Eneste rådet jeg har er at dere som foreldre har kontakt med hverandre og ikke ber en av barna være kommunikasjonsledd. Som barn måtte jeg være den som ringte pappa siden mamma ikke klarte å snakke med ham på telefon. Det hadde vært bedre for meg å ikke være involvert. Siden du skriver at dere har en god relasjon regner jeg med at det ikke skjer. 

Når det gjelder flytting tenker jeg det er en fordel om dere kan bo i gangavstand til hverandre. (Om mulig). 

Anonymkode: 2d526...dc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har vi faktisk vurdert. Jeg laget en tråd her inne om det for noen uker siden, og nesten samtlige svarte at det var en dårlig ide. 
Ts

Enig i at det er en dårlig ide. Jeg likte ikke det da jeg var barn og foreldrene mine forsøkte det. Vet ikke hvordan foreldrene mine synes det var.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i at det er en dårlig ide. Jeg likte ikke det da jeg var barn og foreldrene mine forsøkte det. Vet ikke hvordan foreldrene mine synes det var.

Hvorfor likte du ikke det? Ville det vært bedre å bo halvparten hos dem hver?

Ts

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke et alternativ.

Ts

Greit nok å sette sine egne behov foran barnas for enkelte antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor likte du ikke det? Ville det vært bedre å bo halvparten hos dem hver?

Ts

Vi prøver det nå , men er helt i startfasen så vanskelig å si hvordan det er enda .

Anonymkode: 7b5ea...5d9

AnonymBruker
Skrevet

At ungene bor 100% samme sted, og at foreldrene bytter på å bo der annen hver uke, er en fin tanke. Kanskje ok i et par måneder for en mykere overgang. Om begge er oppegående og single fungere det kanskje lenger. Vi gjorde dette i 6 måneder. Hos oss flyttet kjæresten hans og datteren inn før det hadde gått 2 måneder. Når det var min uke var det en svinesti etter de, og jeg måtte ut igjen for å kjøpe inn alt de hadde tømt og ikke fylt på igjen med. Klesvasken til ungene lå i en haug OPPÅ tørkestativet... Vått!! Det førte rett og slett til mer irritasjon mellom meg og far. Jeg var sur på det han gjorde, og han var sur fordi jeg påpekte hva han gjorde uten å pakke det inn med takk og værsåsnill 🙄

Vi har hver våre garderober som vi selv betaler hver for oss. Kontingenter etc vippses halve til den som får regningen. Frisørtimer også. Sko og ytterjakke spleiser vi på. Og skolesaker, utstyr til fotballen etc. Ingen bag frem og tilbake. Kun skolesekk. Vi bytter fredag. De går fra den ene fredag morgen, og stikker hjem til den andre fredag etter skolen.

Anonymkode: 9fe62...53c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...