AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 På mange måter er det bedre her enn andre steder. Men jeg syntes systemet her er ineffektivt og dårlig. Feks min sønn måtte ha blodprøver. To ganger får ham legetime, når lab er stengt, selv om de vet at blodprøver skal tas. Ikke helt frisk igjen, sjefen vil ikke ha han syk på jobb. Blir nektet mer sykmelding og uten blodprøver. Så nå er han på jobb, potensial til å smitte de andre på jobb. Han har vært syk i 2 uker, han smitta oss. Og jeg har vært syk i 1,5 uker og min mann har vært syk i en halv uke. Hvorfor sender legen gutten på jobb med feber, når han har vært så dårlig? Heter det seg ikke minst 24 t etter symptomer. Feberen er jo ikke høy nå lengre bare på 37,5. Men da er det jo fort gjort å bli dårligere igjen. Er det sånn man sparer penger? Skulle jo tro at å gi to dager til med sykmelding. Pluss helgen, hadde han rukket å bli frisk Anonymkode: fec23...302 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Han kan vel være borte med egenmelding? Selvbilde helsevesenet stort sett er bra, man man ta ansvar for seg selv også. Anonymkode: 1c930...5c5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #3 Skrevet 16. mars 2023 Syntes mye ved vårt helsevesen er fantastisk. Er ikke noe annet land jeg ville bodd i om jeg ble syk. Anonymkode: 34821...f37 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Min erfaring er at norsk helsevesen er fantastisk når du er akutt syk med ting som raskt kan behandles med medisiner eller operasjoner, og absolutt ikke fantastisk når det handler om ting som ikke er akutte/kan vente. Trøsten er at noe av det som i utgangspunktet kunne vente raskt kan utvikle seg til å bli akutt, og da får man i det minste god hjelp. Jeg har veldig kort sagt mistet all tillit til spesialisthelsetjenesten, og når det kommer til fastlegen er det helt tilfeldig hvilken hjelp du får, avhengig av hvilken fastlege du har, hvis du har noen. Anonymkode: b7196...65d 11 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Hvis man blir akutt syk så er norsk helsevesen bra. Man får alltid hjelp da. Men hvis man er syk med litt diffuse symptomer, nesten sengeliggende med flere diagnoser og har det helt jævlig, så er ikke norsk helsevesen noe å skryte av. Oss er det ikke noe tilbud til. Ingen å snakke med for ingen forstår hva man sliter med og da er det lettere å bare overse og unngå. Det er ikke bare psykisk syke som sliter. Mange andre også. Det værste er når man ikke har noen steder å henvende seg for ingen vet noe om det. Veldig frustrerende og vondt. Jeg synes helseministeren skulle få sparken. Hun er ikke bra for norsk helsevesen Anonymkode: 527fe...04c 4 3
Einus Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Norsk helsevesen er avgjørende for at jeg skriver dette: Hjertestans 2012 og operasjon utposing hovedpulsåre 14 des 2022. Så svaret er JA, norsk helsevesen er fantastisk bra!!! 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man blir akutt syk så er norsk helsevesen bra. Man får alltid hjelp da. Men hvis man er syk med litt diffuse symptomer, nesten sengeliggende med flere diagnoser og har det helt jævlig, så er ikke norsk helsevesen noe å skryte av. Oss er det ikke noe tilbud til. Ingen å snakke med for ingen forstår hva man sliter med og da er det lettere å bare overse og unngå. Det er ikke bare psykisk syke som sliter. Mange andre også. Det værste er når man ikke har noen steder å henvende seg for ingen vet noe om det. Veldig frustrerende og vondt. Jeg synes helseministeren skulle få sparken. Hun er ikke bra for norsk helsevesen Anonymkode: 527fe...04c Enig i sistnevnte. Komplett udugelig, akkurat som Høyre-regjeringen som har jobba i årevis for å bygge ned norsk helsevesen. Anonymkode: 4e76b...255 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 Norsk helsevesen er faktisk veldig bra, som regel klager folk fordi det ikke er akkurat slik de vil ha det. F.eks så kunne jo ts sin sønn vært ansavarlig nok til å si fra om han trenger å ta blodprøver og derfor trenger time i labens åpningstid, evt gå tilbake og bare ta prøvene dagen etter, eller (avhengig av bosted) tatt blodprøvene på sykehuset eller samarbeidende laboratorier. Man har et visst ansvar selv og for å gi beskjed. Og ts 37,5 er IKKE feber, det er helt normal kroppestemperatur. Anonymkode: 9378c...888 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Mye er bra men litt lange køer noen ganger. Anonymkode: 4fa8a...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syntes mye ved vårt helsevesen er fantastisk. Er ikke noe annet land jeg ville bodd i om jeg ble syk. Anonymkode: 34821...f37 Har du mottatt helsetjenester i utlandet? Det har jeg og norsk helsevesen kan ikke måle seg mot spania og Portugal. Anonymkode: 41a8a...044 2
Daria Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Jeg har hatt mye å gjøre med helsevesenet de siste årene, og er jevnt over både fornøyd med og imponert over hvor godt ivaretatt jeg blir, all oppfølgingen jeg får og de omsorgsfulle menneskene jeg møter. Selvfølgelig er det ting som kunne vært bedre og ikke minst ventetid som kunne vært kortere, men jeg har svært lite å klage på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Noe er bra, men det er så mye som ikke er bra. Har svært liten tillit til helsevesenet vårt, både i forhold til kunnskap og riktig oppfølging. Anonymkode: 981e1...abc 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du mottatt helsetjenester i utlandet? Det har jeg og norsk helsevesen kan ikke måle seg mot spania og Portugal. Anonymkode: 41a8a...044 Hvordan er det spanske helsevesenet; trodde det var ganske likt det norske? Har mang en gang vurdert å flytte til utlandet, for å prøve å få hjelp. Men gir mer og mer opp🥹Mine venner ønsker å ta meg med til Tyskland, evt Østerrike. De påstår det er en helt annen liga hehe. Jeg er blakk og trett så det går uansett ikke😏 Anonymkode: be5f3...654
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Null tillit etter mine opplevelser. Vil ikke skrive HVA, for det er så skremmende man kan få det. Ikke bli organdonor, sier jeg bare… Anonymkode: 977ce...bab 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 De som jobber på gulvet i det norske helsevesenet gjør en veldig bra jobb de, med de forutsetninger de har. Dessverre er forutsetningene stort sett dårlige. De som styrer det norske helsevesenet f(ra toppen og ned til foretakene) derimot.........der er det mye rart. Mange kokker gir mye søl. At tid er penger har de i alle fall ikke forstått. Anonymkode: 3f96e...56e 2
Tradegy Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 Har opplevd å vente til sammen 21timer på legevakt og senere akutt. Ingen som sjekker innom med et glass vann eller tenker at litt næring vil være greit. Men det aller tøffeste etter et slikt døgn er at man ikke fikk lov til å sove. Da hadde jeg i forkant gått 4døgn uten søvn. Så det er en blanding av ekstrem frustrasjon og samtidig trygghet fordi man får være et sted innendørs. Det skulle være såkalt ambulerende sløyfe. Kjappe undersøkelser, reise til og fra. To døgn etter blodpropp, føltes jo nærmest raust. Aldri vært så takknemlig for livreddende hjelp og korridorplass. Så fikk man påregne litt feilmedisinering og panikkangst 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Syntes mye ved vårt helsevesen er fantastisk. Er ikke noe annet land jeg ville bodd i om jeg ble syk. Anonymkode: 34821...f37 Det er mange land som har bedre helsevesen enn Norge. Men vi har et velferdssystem som gjør det billigere for brukeren. Anonymkode: dda10...e9d 1
Humas Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 Med somatiske sykdommer-fått fantastisk hjelp. Kirurgi med smertestillende. God omsorg ved nær døden og sepsis. Jeg har kanskje ikke så store krav, men er så takknemlig. Når jeg hadde litt psykiske utfordringer.. endel god hjelp. Men psykologer hadde svært mangelfull kunnskap mht kompliserte traumer. Den hjelpen har jeg fått av de som selv har kjent det på kroppen. Der holdt ikke teoretisk kunnskap mål. Men- samlet er det litt lite effektivt. Vanstyret er vel på toppen. Men alle leger og sykepleiere jeg møtte var flotte mennesker.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Null tillit etter mine opplevelser. Vil ikke skrive HVA, for det er så skremmende man kan få det. Ikke bli organdonor, sier jeg bare… Anonymkode: 977ce...bab Og hva legger du i det? Jeg har vært med på mange organdonasjoner og er gjerne donor selv. Anonymkode: baef8...38e
Illuminatum Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du mottatt helsetjenester i utlandet? Det har jeg og norsk helsevesen kan ikke måle seg mot spania og Portugal. Anonymkode: 41a8a...044 Nå finnes det jo internasjonale scoringer også og de er ikke helt enige med deg Norge rangeres å ha best helsetjeneste - NHI.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå