Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 #1 Skrevet 16. mars 2023 Har en deltidsjobb hvor jeg får lønn basert på antall timer jeg jobber. Jeg får ingen lønnslipp, bare penger på konto hver måned etter antall timer jeg har jobbet. Jeg fikk i dag en mail hvor vedkommende sier at de har betalt meg et beløp på 2920 kr for desember 2022 og januar 2023. Altså at jeg har fått 2920 kr for mye. Når jeg sjekker kontoutskriften for disse månedene har jeg kun fått 2920 kr for timene jeg jobbet i november og ellers 1815 for desember timene (dette er litt over beløpet for antall timer jeg jobbet. Tenkte det var knyttet til feriepenger og det er uansett godt under 2920 ekstra.) Altså har jeg aldri fått utbetalt 2920 andre ganger enn i desember. I mailen henviste likevel vedkommende meg til et kontonummer jeg skulle sende personen 2920 (og er ikke noen random person som lurer meg). Spørsmålet er hvordan skal jeg håndtere dette? Føles som at hele bedriften er home made da jeg ikke får noen lønnslipp og antall timer arkiveres ikke. Føler meg forsåvidt litt ferdig med dem etter en slik mail. Hva tenker dere? 1
Maskinfører Skrevet 16. mars 2023 #2 Skrevet 16. mars 2023 Lønnslipp skal du vel ha uavhengig av hvor mye du jobber ? 🙂 23 5
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Lønnslipp skal du vel ha uavhengig av hvor mye du jobber ? 🙂 Den deltidsjobben gir ikke meg det. Har det noe å si eller? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #4 Skrevet 16. mars 2023 Ta pengene og aldri ta ei vakt der igjen. Disse folka driver svart og det vil du ikke ha noe med å gjøre. Anonymkode: 0702d...ca3 22 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #5 Skrevet 16. mars 2023 Du SKAL få lønnslipp! Er du sikker på at de ikk lager? Husker du om du har mottatt a-melding for 2022? Anonymkode: 82f79...93b 12 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 Jeg-er-anonym skrev (3 minutter siden): Den deltidsjobben gir ikke meg det. Har det noe å si eller? Du skal jo ha svart på hvitt hvor mye du får utbetalt og for hvor mange timer. Aldri godta å ikke få lønnslipp. Men det sagt, hvis arbeidsgiver har utbetalt feil beløp så kan dette kreves tilbake https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/kan_arbeidsgiver_kreve_tilbakebetalt_for_mye_utbetalt_lonn/ Anonymkode: 0a81c...d53 9 2
Maskinfører Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 Jeg-er-anonym skrev (1 minutt siden): Den deltidsjobben gir ikke meg det. Har det noe å si eller? Åja deltidsjobb ja nei har vel ikke så mye og si men mener du var krav på den aldri jobbet deltid men lønnslipp er vel en form for dokumentasjon ? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du SKAL få lønnslipp! Er du sikker på at de ikk lager? Husker du om du har mottatt a-melding for 2022? Anonymkode: 82f79...93b Det er normalen i bedrifter som ansetter ungdom. Det er verken lønnslipp eller kontrakter hos slike. Anonymkode: 0702d...ca3 1
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du SKAL få lønnslipp! Er du sikker på at de ikk lager? Husker du om du har mottatt a-melding for 2022? Anonymkode: 82f79...93b Får lønnslipp fra andre jobber, men ikke den. Hva er a-melding?
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er normalen i bedrifter som ansetter ungdom. Det er verken lønnslipp eller kontrakter hos slike. Anonymkode: 0702d...ca3 Riktignok er jeg student (vet ikke hvorvidt det regnes som ungdom). Jobben er å ha privattimer med vgs elever.
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 16. mars 2023 Maskinfører skrev (7 minutter siden): Åja deltidsjobb ja nei har vel ikke så mye og si men mener du var krav på den aldri jobbet deltid men lønnslipp er vel en form for dokumentasjon ? Men har ingen lønnslipp. Det eneste jeg har er overføringer som jeg har fått på konto. Og der vises ikke det de mener er tilfelle
Heisann12345 Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 Høres ut som du jobber svart, selvom du kanskje ikke vet det selv 6 3
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ta pengene og aldri ta ei vakt der igjen. Disse folka driver svart og det vil du ikke ha noe med å gjøre. Anonymkode: 0702d...ca3 Føler det litt slikt ja😔
Jeg-er-anonym Skrevet 16. mars 2023 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2023 Heisann12345 skrev (Akkurat nå): Høres ut som du jobber svart, selvom du kanskje ikke vet det selv Nei, for jeg måtte betale 50% skatt første måned fordi jeg ikke hadde ordnet frikort. Tjente under 70k i fjor
Maestro Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 Jeg-er-anonym skrev (10 minutter siden): Nei, for jeg måtte betale 50% skatt første måned fordi jeg ikke hadde ordnet frikort. Tjente under 70k i fjor Er frikortgrensa blitt SÅ høy? Og trodde at arbeidsgivere skal ordne slik? Er ihvertfall sånn med skattekort. (husker når man leverte skattekort inn fysisk på trykk til lederen, som måtte sende det videre til lønningskontoret😬) 1
Fremmed fugl Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 Jeg-er-anonym skrev (51 minutter siden): Har en deltidsjobb hvor jeg får lønn basert på antall timer jeg jobber. Jeg får ingen lønnslipp, bare penger på konto hver måned etter antall timer jeg har jobbet. Jeg fikk i dag en mail hvor vedkommende sier at de har betalt meg et beløp på 2920 kr for desember 2022 og januar 2023. Altså at jeg har fått 2920 kr for mye. Når jeg sjekker kontoutskriften for disse månedene har jeg kun fått 2920 kr for timene jeg jobbet i november og ellers 1815 for desember timene (dette er litt over beløpet for antall timer jeg jobbet. Tenkte det var knyttet til feriepenger og det er uansett godt under 2920 ekstra.) Altså har jeg aldri fått utbetalt 2920 andre ganger enn i desember. I mailen henviste likevel vedkommende meg til et kontonummer jeg skulle sende personen 2920 (og er ikke noen random person som lurer meg). Spørsmålet er hvordan skal jeg håndtere dette? Føles som at hele bedriften er home made da jeg ikke får noen lønnslipp og antall timer arkiveres ikke. Føler meg forsåvidt litt ferdig med dem etter en slik mail. Hva tenker dere? Arbeidsgiver må inngå en avtale om tilbakebetaling av lønn med deg. Hvis dere ikke blir enige, så må arbeidsgiver som alle andre gå til rettslige skritt for å få pengene. Kommer du å kunne slippe å betale tilbake? Hvis arbeidsgiver faktisk ikke har betalt for mye, så må du selvfølgelig ikke betale tilbake. Hvis arbeidsgiver har betalt for mye, så er det litt vanskligere. Det at du ikke får lønnslipp gjør at det er vanskeligere for deg å kontrollere at du har fått riktig lønn, og gjør at arbeidsgiver har en dårligere sak. Vet om en rettsak der en gruppe ansatte hadde fått utbetalt flere hundre tusen for mye i lønn over en lengre periode. Arbeidsgiver tapte rettsaken, da retten vurderte at lønnslippen var så komplisert (mange ulike rader) at det var urimelig at arbeidstaker skulle skjønne at dem hadde fått for mye lønn. Start med å skrive et formelt brev til arbeidsgiver der du ber om faktagrunnlaget til kravet om tilbakebetaling, og der du også bestrider tilbakebetaling frem til du er enig med dem. Fremstår som noen amatører som har sendt deg dette, og lukter faktisk nesten bedrag. De fleste fagforeninger har gunstige medlemskap for studenter. Meld deg inn i enn. 7
Maestro Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 Lurer og på hvordan man vet hva man skatter, uten en skriftlig lønnslipp? Skjønner at man skjønner det, utifra hva man fikk utbetalt kontra timer kontra timelønn. Sketchy hele greia. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 Si at du vil ha lønnsslipp for de månedene det gjelder og kopi at bevis på utbetalingene til deg. Lønnsslipp har du krav på. https://fiken.no/forklarer/lonnsslipp Anonymkode: a09f5...7e1 8 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 Du SKAL ha lønnslipp. Du mister bla trygderettigheter osv og Du er kriminell om du lar din sjef betale seg sort. Noe du bekrefter dokument messing uten lønnslipp. Jeg hadde en sjef som ikke betalte inn min skatt osv, men jeg hadde fått fiktiv lønnslipp. Så når jeg ble syk, fikk jeg plutselig vite at jeg ikke sto i noe arbeidsreiser. Og fikk ikke sykmelding. Så jeg leverte mine lønnslippen. Da fikk jeg sykemelding, da jeg uviten dokumenterte at min sjef har unndratt meg skatt. Vet ikke helt hvorfor han ansatte meg, da jeg byttet jobb pga helsa, så han måtte jo sett dette komme før jeg begynte. Iallefall resultatet ble at jeg gikk mine sykepenger, bedriften ble anmeldt til økokrim og gikk konkurs Anonymkode: 38e8a...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er normalen i bedrifter som ansetter ungdom. Det er verken lønnslipp eller kontrakter hos slike. Anonymkode: 0702d...ca3 Dette er ikke normalen, og alle har KRAV på lønnsslipp. Hvordan skal man vite hva man har tjent, er trukket i skatt og er sikker på at man har fått det man har krav på om man ikke kan se hva arbeidsgiver har rapportert? Til TS som lurte på hva a- melding er : Logg deg inn på skatteetaten .no og sjekk hva din arbeidsgiver har rapportert inn til dem for det du har tjent. Dette skal stemme med det du har fått utbetalt. Anonymkode: 27f7e...d4d 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå