Gå til innhold

Ville du gått på dette oppussingsprosjektet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett på et hus, det er fint, stort. Ligger i et hyggelig område. Det er ganske gammelt, en del av det ble pusset opp i -91.

På tilstandsrapport står det at våtrom har tilstandsgrad 3. Så det må tas. Fukt i alle kjellergulv, og litt opp på veggen. Så må dreneneres. 2 terrasser, men de er råtne så begge må skiftes. Pluss at det må males, stort sett alle rom. 2 etasjen må nesten alt pusses opp. Og kjøkkenet er gammelt og slitt, så det må byttes. 

Det er lagt ut til 4, 5 mill. Men det blir jo mye dyrere med alt som må gjøres. 

Er veldig i tvil. Ville du gått på et sånt prosjekt?

Anonymkode: 1d93d...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på hva man har tid, ork og penger til. 

Anonymkode: df25f...e89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maling ol kan du jo betale littetter litt. Men terrasser bad og drenering osv, koster jo noen lån.

Jeg hadde ikke giddet det om det var mer råte i huset. Fuktighet i kjeller kan bety mer grunnleggende råte og skade,  så ville ha sjekket huset med en kyndig person,  som du leier inn.

Råtten terrasse sier jo ikke så mye, hvordan den er råtten er en annen ting. 

Anonymkode: 9c8e6...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Maling ol kan du jo betale littetter litt. Men terrasser bad og drenering osv, koster jo noen lån.

Jeg hadde ikke giddet det om det var mer råte i huset. Fuktighet i kjeller kan bety mer grunnleggende råte og skade,  så ville ha sjekket huset med en kyndig person,  som du leier inn.

Råtten terrasse sier jo ikke så mye, hvordan den er råtten er en annen ting. 

Anonymkode: 9c8e6...ed7

Treverket på terrassen som er råtten. Den må skiftes. Står det er fukt på sluk på badet, og mellom kjøkkenbenk og vindu på kjøkkenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (6 minutter siden):

Men 4,5 mill hvor? Det er forskjell på Valdres og Slemdal. 

Det er like ved Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du 2 millioner til oppussing så kjør på!👍

Anonymkode: cd39a...0fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, råte og fuktskader hadde skremt meg. Muggsopp er helt utrolig vanskelig å bli kvitt. 

Renovering av fukt er noe annet enn oppussing som kun løfter utseendet

Anonymkode: e5738...e5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en betingelse. Om du hadde fylt igjen kjelleren med masse, støpt igjen og kun brukt boligen over markplan. Om det er fukt i alle kjellergulv pluss litt oppetter veggene er det dødfødt å prøve å drenere dette. Det kommer til å koste MYE og når du er ferdig har du ingen garantier for at du har greid å tette det nok. 

Anonymkode: 51864...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at et så omfattende prosjekt er met interessant for sånne folk som har minigraver selv, og kan gjøre en større egeninnsats enn det jeg kan. Skal man leie inn folk til det mest grunnleggende her ryker du raskt på min. en million til. Kjøkkenfornying er jo også kostbart.
Vanlig småsnekring og maling og slik kan jeg gjøre sjøl, og spare en del penger, men dette ville vært over mitt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 9.27):

På en betingelse. Om du hadde fylt igjen kjelleren med masse, støpt igjen og kun brukt boligen over markplan. Om det er fukt i alle kjellergulv pluss litt oppetter veggene er det dødfødt å prøve å drenere dette. Det kommer til å koste MYE og når du er ferdig har du ingen garantier for at du har greid å tette det nok. 

Anonymkode: 51864...215

Står det er funnet fukt i alle kjellergulv. Og litt oppover veggene. Hadde håpet det hjalp å drenere, men det gjør kanskje ikke det da skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 9.21):

Nei, råte og fuktskader hadde skremt meg. Muggsopp er helt utrolig vanskelig å bli kvitt. 

Renovering av fukt er noe annet enn oppussing som kun løfter utseendet

Anonymkode: e5738...e5e

Det er helt sant. Tenkte kanskje hvis man drenerte så var man kvitt fukten. Men det er kanskje ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri i verden! Fukt i gulv og oppetter veggene er dyrekjøpte problemer du kanskje aldri blir kvitt

Anonymkode: 3ca5f...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Fordi her var det mye fukt og råte - også oppover vegg.

En ting er mindre forhold som kan utbedres enkelt, men her virker det som problemet er utover manglende vedlikehold? Altså selve grunnforholdene 🤷‍♀️ (mye vanntilførsel ved nedbør for eksempel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Nei.

Fordi her var det mye fukt og råte - også oppover vegg.

En ting er mindre forhold som kan utbedres enkelt, men her virker det som problemet er utover manglende vedlikehold? Altså selve grunnforholdene 🤷‍♀️ (mye vanntilførsel ved nedbør for eksempel?)

Det er et gammelt hus. Eldre mennesker som har bodd der, ikke vært pusset opp eller gjort noe med huset siden -91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 2.40):

Har sett på et hus, det er fint, stort. Ligger i et hyggelig område. Det er ganske gammelt, en del av det ble pusset opp i -91.

På tilstandsrapport står det at våtrom har tilstandsgrad 3. Så det må tas. Fukt i alle kjellergulv, og litt opp på veggen. Så må dreneneres. 2 terrasser, men de er råtne så begge må skiftes. Pluss at det må males, stort sett alle rom. 2 etasjen må nesten alt pusses opp. Og kjøkkenet er gammelt og slitt, så det må byttes. 

Det er lagt ut til 4, 5 mill. Men det blir jo mye dyrere med alt som må gjøres. 

Er veldig i tvil. Ville du gått på et sånt prosjekt?

Anonymkode: 1d93d...7e9

4,5 mill hadde vært gratis her i Oslo, så det hadde jeg absolutt kjøpt!

Jeg er handy og liker å pusse opp.

Anonymkode: 8324c...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4,5 mill hadde vært gratis her i Oslo, så det hadde jeg absolutt kjøpt!

Jeg er handy og liker å pusse opp.

Leser nå at man kanskje ikke blir kvitt fukt i kjeller ved å drenere... Men det er jo hele poenget med å drenere, så det finnes vel løsninger for slikt. Hadde oppsøkt noen som kunne noe om slikt og forhørt meg med dem.

Hm... Men bare en tomt i Oslo koster jo 4,5mill, så hadde fortsatt kjøpt. Revet. Bygget nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei da hadde jeg heller kjøpt meg en ferdig oppusset fet og stor leilighet i Oslo til 5,5 mill. Eller til og med to små leiligheter i Oslo og leid ut den ene og blitt rik 

Anonymkode: e3e42...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på beliggenhet. Er det en unik beliggenhet som sjelden/aldri kommer til salgs ville jeg ha slått til. Men jeg kommer fra en familie med mange håndverkere og ville fått hjelp til å lage en plan for rehabilitering.

Anonymkode: d41d9...e55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Det er et gammelt hus. Eldre mennesker som har bodd der, ikke vært pusset opp eller gjort noe med huset siden -91.

Slik jeg leser beskrivelsen så må omfattende renovering til også med solid drenering.

Har dere sjekket grunnforholdene i området?

Sjekk NVE og flomfarekart. Ville ikke overrasket meg om grunnen rundt er årsaken, og da mer enn bare dårlig drenering.

Utbyggere som renoverer boliger regnet 3 mill FØR prisstigning på trevarer osv. 

Og det var ikke inkludert opparbeiding av tomt. 

Er det så få objekter til salgs i kommunen at dette er «once in a lifetime»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...