Gå til innhold

Så utrolig mange persilleblad som vokser opp nå!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå et vi på fjerde mann i skolen og Gud hjelpe meg så godt det skal bli å bli ferdig med drama og greier med både gutter og jenter. 

Jeg har en KLAR erfaring av at barn tåler mindre, forventer mer og vil forhandle om langt mer enn for 10 år siden. En del av de klarer ikke å se seg selv gjennom andres briller og har dessverre blitt utrolig selvopptatte. 
Eks ei i 6.klasse sa hun var sliten på en skoletur og ville hentes. Det gikk jo ikke midt inni skogen, men hun grein seg til at noen måtte ta sekken hennes i hvert fall. Etterpå skrev faren et innlegg på Facebook om hvordan skolen ikke tilpasset turen for alle. 

Eks. ei i 4. klasse ble kjempesint fordi jentene ikke ville spille basket med henne. De ville være sammen med henne, men ikke på basket som ingen kunne. Da mente moren at de ikke var oppmerksomme på hennes behov. 

Osv, osv. Kan vi alle please bli bedre til å validere barns følelser også mot andre enn seg selv? Dagens unger kommer snart til å gå på en alvorlig smell tror jeg. 

Anonymkode: c0429...43f

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Mange barn og unge blir henvist til psykiatrien fordi de ikke er robuste nok, sier leder for helsesykepleierne, Ann Karin Swang."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76jgwK/flere-barn-og-unge-henvises-til-psykiatrien-ikke-robuste-nok

lederen for helsesykepleierne enig med deg. 

Anonymkode: a1592...197

Denne hadde jeg ikke sett, men dette henger jo sammen ja. Åpenbart at det er foreldrene som har det største ansvaret her. Ungen din er ikke verdens sentrum og andres følelser er like viktige som dine egne. 

ts.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjenkjennbart fra en annen 4-barnsmor.

Opplever vel at det gjelder foreldrene også. Det er få ting som er for små til å klage over eller måtte diskutere når det gjelder barnas ve og vel. 

Et nylig eksempel er en mor som mente at skolen ikke burde ha skidag fordi hennes sønn ikke ville like å være ute en hel dag og ta buss med folk han ikke kjente. 6.klasse. Læreren var veldig klar på at da var det på tide på at han øvde på det.

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig med ts. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Og disse skal overta samfunnet en dag, og jobbe på sykehus, i forsvaret,  som politi, kjøre buss og jobbe med bilberging... Og ta vare på oss når vi blir gamle... 

Anonymkode: 381ce...d8c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig! Og disse skal overta samfunnet en dag, og jobbe på sykehus, i forsvaret,  som politi, kjøre buss og jobbe med bilberging... Og ta vare på oss når vi blir gamle... 

Haha...glem det. Vi må nok ta vare på dem.

Enda verre; de skal bli foreldre...Kan dere tenke dere hvor mye styr det blir? Det kommer ikke være en kjeft som ikke har fødselsdepresjon. 

De kommer til å melde seg selv til barnevernet annen hver dag, hyperventilere osv..mens de tigger seg til 14 diagnoser. Såpass må det være. 

Jeg skal flytte innen den tid. Rømme landet.

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå et vi på fjerde mann i skolen og Gud hjelpe meg så godt det skal bli å bli ferdig med drama og greier med både gutter og jenter. 

Jeg har en KLAR erfaring av at barn tåler mindre, forventer mer og vil forhandle om langt mer enn for 10 år siden. En del av de klarer ikke å se seg selv gjennom andres briller og har dessverre blitt utrolig selvopptatte. 

Det stemmer sikkert. Men deler av problemet var jo at barna ikke var spesielt robuste for 10 år siden heller. Dette med persilleblad har pågått lenge.  Jeg er snart 40 og hadde persilleblader i klassen da jeg var barn og husker veike mange var både i førstegangstjenesten(jeg er mann), under studiene og i arbeidslivet. 

Etter min mening så er dette et såpass stort problem at det burde bli tatt opp politisk. Økonomien  og sikkerheten i landet er avhengig av at folk faktisk takler noe motgang. Før eller siden så går oljepengene tomt og da må vi leve på arbeidsmoralen vår.  Og skulle det Gud forby bli krig så må folk tåle å ha det føft. 

Anonymkode: 32fb8...137

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men merker at unge nyutdannede sykepleiere ikke er interessert i å stelle pasienter, det er kjedelig og "ikke noe for de", etter 20 år som sykepleier har disse utsagnene blitt veldig vanlig, spesielt de siste 5 årene.

Anonymkode: 29ce6...746

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha...glem det. Vi må nok ta vare på dem.

Enda verre; de skal bli foreldre...Kan dere tenke dere hvor mye styr det blir? Det kommer ikke være en kjeft som ikke har fødselsdepresjon. 

De kommer til å melde seg selv til barnevernet annen hver dag, hyperventilere osv..mens de tigger seg til 14 diagnoser. Såpass må det være. 

Jeg skal flytte innen den tid. Rømme landet.

Hahaha 👏🏻 Så sant! 😂🙈 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det stemmer sikkert. Men deler av problemet var jo at barna ikke var spesielt robuste for 10 år siden heller. Dette med persilleblad har pågått lenge.  Jeg er snart 40 og hadde persilleblader i klassen da jeg var barn og husker mange veike både i førstegangstjenesten(jeg er mann), under studiene og i arbeidslivet. 

Etter min mening så er dette et såpass stort problem at det burde bli tatt opp politisk. Økonomien  og sikkerheten i landet er avhengig av at folk faktisk takler noe motgang. Før eller siden så går oljepengene tomt og da må vi leve på arbeidsmoralen vår.  Og skulle det Gud forby bli krig så må folk tåle å ha det føft. 

Edit: Stokket om på setningen for at den skulle gi mer mening. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt sant!! Jeg har barn på småtrinnet og jeg lurer på hvordan de neste årene blir. Jeg er visst den strengeste moren, fordi jeg er så streng på at lekser må gjøres. I følge barnet slipper flere barn unna. Det er mange eksempler.

Anonymkode: cec82...e28

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men merker at unge nyutdannede sykepleiere ikke er interessert i å stelle pasienter, det er kjedelig og "ikke noe for de", etter 20 år som sykepleier har disse utsagnene blitt veldig vanlig, spesielt de siste 5 årene.

Anonymkode: 29ce6...746

DET er alvorlig. Nå kommer jo eldrebølgen for fullt. Nå er det 200.000 i Norge over 80 år. Om ti år vil det være 400.000. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DET er alvorlig. Nå kommer jo eldrebølgen for fullt. Nå er det 200.000 i Norge over 80 år. Om ti år vil det være 400.000. 

Jeg har allerede sagt til samboer at vi trolig skal flytte til utlandet når vi blir pensjonister, og at vi må begynne å spare nå! For vi må klare oss selv.

Dagens unge kommer til å få det beintøft når de blir gamle selv. Hvordan skal de klare, eller orke/gidde å reise seg fra stolen når de er 78 år?? Når det verker i leddene, balansen er ustø? Og det er vondt å bæsje hard bæsj. Alle gamle i dag gjør jo alt dette fordi de har selvdisiplin, og er vandt med å måtte gjøre ting som må gjøres. Derfor reiser de seg også, selv om det krever mye av dem.

Anonymkode: cec82...e28

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eks ei i 6.klasse sa hun var sliten på en skoletur og ville hentes. Det gikk jo ikke midt inni skogen, men hun grein seg til at noen måtte ta sekken hennes i hvert fall. Etterpå skrev faren et innlegg på Facebook om hvordan skolen ikke tilpasset turen for alle. 

Eks. ei i 4. klasse ble kjempesint fordi jentene ikke ville spille basket med henne. De ville være sammen med henne, men ikke på basket som ingen kunne. Da mente moren at de ikke var oppmerksomme på hennes behov. 

Osv, osv. Kan vi alle please bli bedre til å validere barns følelser også mot andre enn seg selv? Dagens unger kommer snart til å gå på en alvorlig smell tror jeg. 

Kanskje jenta har en usynlig sykdom som gjør at hun blir fort sliten? ME? Skjønner ikke at du klarer å irritere deg over at man hjelper hverandre med å bære sekk når noen er sliten. 

Det er også veldig dårlig gjort å utestenge en spesifikk jente fra basket fellesskap. "Nei du er ikke god nok så du får ikke være med" det er jo kjempe slemt! 

Anonymkode: ce5db...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt var så mye bedre før :ironi:

Anonymkode: c2ec6...fb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje jenta har en usynlig sykdom som gjør at hun blir fort sliten? ME? Skjønner ikke at du klarer å irritere deg over at man hjelper hverandre med å bære sekk når noen er sliten. 

Det er også veldig dårlig gjort å utestenge en spesifikk jente fra basket fellesskap. "Nei du er ikke god nok så du får ikke være med" det er jo kjempe slemt! 

Anonymkode: ce5db...871

Ehh det var bare jenta som ville spille basket. Ingen av de andre. De ville være med henne, men de ville ikke spille basket. Det er jo det motsatte av å stenge ute! Jenta måtte gi etter for flertallet. Om de er fem jenter og fire av dem ikke vil spille basket så sier det seg vel egentlig selv at de finner på noe annet, eller?

Anonymkode: 771b3...22f

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehh det var bare jenta som ville spille basket. Ingen av de andre. De ville være med henne, men de ville ikke spille basket. Det er jo det motsatte av å stenge ute! Jenta måtte gi etter for flertallet. Om de er fem jenter og fire av dem ikke vil spille basket så sier det seg vel egentlig selv at de finner på noe annet, eller?

Anonymkode: 771b3...22f

Noen barn vil kjøre mindretallstyranni…

Anonymkode: 4a49a...48c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og noen foreldre forventer at vi skal ordne opp i så mye. Jeg husker to elever hadde kranglet litt. Det var ikke en lang eller veldig høylytt krangel, og det handlet ikke om noe alvorlig. Jeg fikk stoppet det, snakket kort med hver av de og de begge gikk og gjorde noe annet. Men i følge mor burde jeg ha hentet inn begge to til en samtale for å ordne opp og si unnskyld, og barnet hennes var så lei seg og sår fordi det andre barnet hadde vært slem. Men vi kan ikke ordne opp i absolutt alt av småkonflikter. Litt krangling og uenigheter må man faktisk tåle uten at det må bli så stor sak ut av det. Skal vi ordne opp i alt så viser vi barna at dette er noe som ikke bør skje, og at vi ikke stoler på at de klarer å ordne opp i ting selv. 

Anonymkode: e5d80...64a

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er lærer, og noen foreldre forventer at vi skal ordne opp i så mye. Jeg husker to elever hadde kranglet litt. Det var ikke en lang eller veldig høylytt krangel, og det handlet ikke om noe alvorlig. Jeg fikk stoppet det, snakket kort med hver av de og de begge gikk og gjorde noe annet. Men i følge mor burde jeg ha hentet inn begge to til en samtale for å ordne opp og si unnskyld, og barnet hennes var så lei seg og sår fordi det andre barnet hadde vært slem. Men vi kan ikke ordne opp i absolutt alt av småkonflikter. Litt krangling og uenigheter må man faktisk tåle uten at det må bli så stor sak ut av det. Skal vi ordne opp i alt så viser vi barna at dette er noe som ikke bør skje, og at vi ikke stoler på at de klarer å ordne opp i ting selv. 

Anonymkode: e5d80...64a

Kjenner igjen denne. Tror læreren skal bruke uante mengder tid på småting. 
Noen ganger bør ‘stopp’ være nok. Og så kan de gå tilbake til matte eller norsk. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...