AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Er det noen som husker hvordan systemet var før fastlegeordningen ble innført i sin tid? Selv var jeg barn den gangen, og husker derfor ikke så mye av det 😅 Bestilte man bare time til en random lege dersom man var sjuk? Kunne man gå fra lege til lege? Anonymkode: 8d166...fd4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Ringte legesenteret og bestilte time. Fikk ny lege nesten hver gang. Veldig slitsomt å måtte utlevere seg om og om igjen til leger som ikke gadd eller hadde tid til å lese journalen. Anonymkode: 612c7...2bd 4 1
Akkar Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Det ble et problem for de som ble avhengig av beroligende medisiner med narkotisk innhold. De kunne bare gå til en ny lege når legen fant ut at de var avhengig. Slik ble de enda sterkere avhengig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Hadde ikke gjort meg noe å hatt det slik son før fastlegeordningen, helt greit det! Anonymkode: 6f0c8...6f7 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Var hos samme lege selv før fastlege ordningen. Samme lege fra 1985 til hun pensjonerte seg i 2020. Anonymkode: 4f721...619 2 2
Hulderen Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Det var veldig greit. Du ringte til legesekretæren til en lege og bad om time. Likte du ikke legen, eller det var for lenge til du fikk time, så ringte du bare til en annen. Du stod helt fritt. På legesentre med flere leger, så ga du selvsagt beskjed om hvilken lege du ville til. 4
Hulderen Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var hos samme lege selv før fastlege ordningen. Samme lege fra 1985 til hun pensjonerte seg i 2020. Anonymkode: 4f721...619 Da var du heldig. Jeg mistet den legen jeg brukte mest da fastlegeordningen kom. Jeg hadde satt opp ønske om min lege, men fikk tildelt en annen. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 På mitt legesenter var det lettere å få time før fastlegeordningen. Anonymkode: 08023...fd6 1 1
lillejeg Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Hele min familie på fem hadde samme «familielege» fra 1983 til langt ut på 2000 tallet. Vi var heldige å fikk henne også som «fastlege» når ordningen ble innført. Dessverre flyttet vi etterhvert til ulike steder og måtte velge oss nye fastleger. 3
Maskinfører Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 Ja det var en fin tid sa pappa (Født 1945) når man arbeidet så gikk man til Doktor Ørn i Horten og ba om sykemelding og når man følte seg frisk til og jobbe så reiste man til Ørn for ny vurdering jah da sier vi 14 dager fra idag da 🙂 folk kom knapt nok i jobb dette var på 1970 tallet ørn er død nå 2
Påkrevd Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ringte legesenteret og bestilte time. Fikk ny lege nesten hver gang. Veldig slitsomt å måtte utlevere seg om og om igjen til leger som ikke gadd eller hadde tid til å lese journalen. Anonymkode: 612c7...2bd Tja, man fikk ihvertfall time. Det er nærmest en bragd i disse dager. Var dagen full for én lege, ringte man bare en annen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 Jeg husker at det var skikkelig vanskelig. Under studietiden ble jeg skikkelig syk, studentlege var på stedet en halv dag annenhver uke. Jeg ringte til alle byens legesentre (20 stykker), ingen ville ta meg imot. Jeg ble henvist til legevakt - som heller ikke ville gi meg undersøkelse (på dette tidspunktet var jeg i praksis døv på begge ørene og det rant blod fra det ene). Jeg måtte da altså, med over 40 i feber, ta toget til hjemkommunen min et par timer, og gå på legevakt der. Jeg ble innlagt øyeblikkelig. (Jeg var selvfølgelig ikke registrert i folkeregisteret på studieplassen, kanskje det var problemet.) Anonymkode: f2045...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Helt kaos, var 6 mnd ventetid om det ikke var akutt. Trengte man time på dagen måtte man stille seg i kø utfor helsesenteret kl 07.30 (i 20 minus noen dager) og vente til de åpnet. Var man tidlig i køen fikk man raskt snakke med en sykepleier om saken. Legevakt på kveldstid var omtrent som nå. Anonymkode: 17e45...643 1 1
Illuminatum Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det noen som husker hvordan systemet var før fastlegeordningen ble innført i sin tid? Selv var jeg barn den gangen, og husker derfor ikke så mye av det 😅 Bestilte man bare time til en random lege dersom man var sjuk? Kunne man gå fra lege til lege? Anonymkode: 8d166...fd4 For egen del hadde jeg fast lege da også, men man kunne gå fra lege til lege 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 Hulderen skrev (18 minutter siden): Det var veldig greit. Du ringte til legesekretæren til en lege og bad om time. Likte du ikke legen, eller det var for lenge til du fikk time, så ringte du bare til en annen. Du stod helt fritt. På legesentre med flere leger, så ga du selvsagt beskjed om hvilken lege du ville til. Det hjalp ikke å gi beskjed på mitt legesenter. De sendte en til den legen de ville. Anonymkode: 612c7...2bd
Bacteria Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 Gikk jo til en fast lege da også (hvis du da ikke hadde en spesiell grunn til å shoppe lege, pilleavhengighet fex). Tilbake på 80-tallet var det færre leger enn nå, mye færre. Det var heller ikke uvanlig at legen kom hjem til folk. Mange hadde en fast lege hele familien brukte. Tror mange av de jobba døgnet rundt. Mine besteforeldre ringte legen for noe bagatellmessig, jada han skulle komme…. det varte og rakk, og til slutt gikk «de syke» og la seg og sovna. De låste ikke døra da i tilfelle han kom likevel. Midt på natta våknet de av at legen sto i fotenden. «Ja her soves og snårkes det, her var det ikke mye sykdom» (sørlandsdialekt) Dette var nok enda tidligere, 60-70-tall. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 Det var ikke bedre før der jeg bodde. Man kunne risikere å få beskjed om å komme seg fra legekontor til legekontor alene og uten hjelp, selv med brudd. For på sykehuset fikk man ikke komme uten henvisning fra lege, og krykker fikk man heller ikke andre plasser enn på sykehusene, og de fikk man heller ikke uten først å ha vært hos lege. Selv om man kanskje var heldig å ha en "fast" lege måtte man ofte gå til en annen lege på legekontoret. Anonymkode: d486d...7be 1
Boetica Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er det noen som husker hvordan systemet var før fastlegeordningen ble innført i sin tid? Selv var jeg barn den gangen, og husker derfor ikke så mye av det 😅 Bestilte man bare time til en random lege dersom man var sjuk? Kunne man gå fra lege til lege? Anonymkode: 8d166...fd4 Ja, såfremt legen hadde ledig time. Akkurat som med tannleger.
Gjest Adobyen Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Jeg var noen ganger hos en lege i nærheten av jobben, men ellers brukte jeg samme legesenter i hjemkommunen hele tiden, også før fastlegeordningen. Det var jo greit å gå til noen som kjente meg og hadde journalen. Jeg har aldri blitt avvist andre steder etter at fastlegeordningen ble innført. Vi måtte reise en del også, og kanskje være borte en uke eller to. Plutselig behov for legehjelp eller medisin, og det fikk vi alltid.
Brunello Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 Problemet er ikke fastlegeordningen. Problemet er at folk er for mye syke og blir for gamle. Tidligere hadde folk vett til å gå på jobb før de ble pensjonister og å dø rett etter at de hadde blitt det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå