Kittykat Skrevet 16. mars 2023 #21 Skrevet 16. mars 2023 Ella-2 skrev (11 timer siden): Kirkene pleier å dele opp konfirmantene i flere gudstjenester, slik at det blir god plass til gjester. Tror det er vanskelig å dele opp humanistiske konfirmasjoner, hvis lokalet de bruker er leid. Humanistiske konfirmasjoner er delt opp. Her vi bor, så er det humanistisk konfirmasjon 3-4 lørdager og søndager på rad og flere konfirmasjoner samme dag. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #22 Skrevet 16. mars 2023 Det var det jeg mislikte med humanetisk navnedag også. Det var vel 30 barn i en og samme seremoni. Og da kunne hver familie ta med maks 5 personer. «Her er Hermann, her er Nora, her er Leah, Her er Tuva, her er Tobias etc. etc.» Anonymkode: 1f97f...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #23 Skrevet 16. mars 2023 Her er det et visst antall plasser per konfirmant (avhengig av hvor mange konfirmanter det er det året). Når det gjelder resten av plassene er det førstemann til mølla som gjelder. Aldri hørt om betaling. Man stiller seg i kø, og det er ikke lov å holde av plasser til folk som ikke står i køen. Anonymkode: c19d1...2ed
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #24 Skrevet 17. mars 2023 Har ikke hørt om før at man må betale for flere billetter. Da vi barna konfirmerte oss humanistisk så fikk også hver familie noen plasser hver. Mine foreldre syntes det var urimelig når de hadde fem barn, og ikke hadde plass til noen andre, så de tok bare med resten av familien også. Men da var det ikke nummererte plasser. Hadde det vært i dag hadde de sikkert snakket med arrangøren og bedt om flere billetter når de er så stor familie. Anonymkode: 57e58...fc4 1
kri.star Skrevet 17. mars 2023 #25 Skrevet 17. mars 2023 On 3/16/2023 at 7:34 AM, Arkana said: Det høres rart ut, hvem er dette i regi av? Human-Etisk forbund tar ikke betalt for gjesteplasser. Alle får minst 10 og så kan man be om flere og ledige plasser fordeles på de som ønsket flere enn 10. Helt vanlig at de tar betalt for det, da det i større byer er begrenset med plass. I Bergen er sermonien i Grieghallen, og den har kun plass til ett visst antall mennesker. Tanten til onkelen til stemoren har faktisk sjeldent noe imot å slippe selve sermonien.
Arkana Skrevet 17. mars 2023 #26 Skrevet 17. mars 2023 mrs.tld skrev (6 minutter siden): Helt vanlig at de tar betalt for det, da det i større byer er begrenset med plass. I Bergen er sermonien i Grieghallen, og den har kun plass til ett visst antall mennesker. Tanten til onkelen til stemoren har faktisk sjeldent noe imot å slippe selve sermonien. De tar ikke betalt for gjesteplasser i Oslo i alle fall eller noen andre steder jeg vet om. Denne tråden er første gang jeg har hørt om å ta betalt for gjesteplasser i en konfirmasjon. Jeg synes det er en uting og skjønner ikke hva begrensede antall plasser har med betaling å gjøre. Plassene fordeles på antall konfirmanter og så får hver enkelt familie finne ut av hvem de vil ha med seg. Betaling er unødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #27 Skrevet 2. april 2023 Antall gjesteplasser kommer helt an på hvor i landet man bor. Dere må huske at kirken disponerer egne lokaler, det gjør ikke Human-Etisk Forbund. HEF må leie lokalet av andre aktører, og dermed forholde seg til deres regler for gjesteplasser. Enkelte steder er gjesteplasser gratis, enkelte steder betaler man for plasser. Hvor mange gjester man kan ha med avhenger også av lokalet som er leid. Noen steder er det plass til at konfirmantene kan ha med 20 gjester, andre steder mange færre. Anonymkode: 11f95...1ba
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #28 Skrevet 3. april 2023 Kittykat skrev (På 16.3.2023 den 20.15): Humanistiske konfirmasjoner er delt opp. Her vi bor, så er det humanistisk konfirmasjon 3-4 lørdager og søndager på rad og flere konfirmasjoner samme dag. Det er det i kirken også Anonymkode: d75c3...00f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #29 Skrevet 3. april 2023 Kittykat skrev (På 16.3.2023 den 20.09): Alle våre barn valgte humanistisk konfirmasjon. Vi fikk med 6 billetter og resten må kjøpes. Og det er jo egentlig naturlig og en selvfølge mener nå jeg, for salen kan jo ikke gi vekk hundrevis av billetter gratis. Alle barna våre konfirmerte seg i Grieghallen og vi kjøpte 6-8 billetter utenom til besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn. Pluss at jeg er medlem i human-etisk forbund, så vi fikk rabatt på konfirmasjonskurset. Litt mer rettferdig i kirken da. Der deles antall plasser på alle som konfirmeres den dagen. Så alle får like mange Anonymkode: d75c3...00f
tånegla Skrevet 3. april 2023 #30 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 20.29): Om HEF hadde hatt tilgang til livssynsnøytrale seremonirom uten å måtte betale leie, hadde nok tilbudet vært annerledes. Kirken har tilgang til bygg som kommunen betaler for, det er rett og slett ikke rettferdig fordeling av samfunnets ressurser. Så.... i stede for å klage på at man må betale for billetter gjør noe som kan påvirke slik at det blir likhet for alle tros og livvsynssamfunn. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #31 Skrevet 3. april 2023 Jeg ville hørt med gjestene. Jeg hadde blitt glad for å slippe. Holder å dra i besøket/feiringen. Mye skjer på våren. Helligdager, kanskje flere konfirmasjoner/dåp/andre arrangementer. Da er det deilig å slippe å bruke hele søndagen til konfirmasjon. Tenker spesielt om man er litt mer perifer familie enn foreldre/søsken/besteforeldre. Anonymkode: 70f1b...804
Veggdyret Skrevet 3. april 2023 #32 Skrevet 3. april 2023 Vi kan velge mellom 2 steder å ha seremonien på ved Human-Etisk konfirmasjon, der det ene sier at hver konfirmant kan ha 12-14 gjester og det andre 15-25. Erfaringsmessig blir det ikke fullt noen av stedene. Aldri hørt noe om mulighet til å kjøpe/reservere ekstra plasser.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #33 Skrevet 3. april 2023 Jeg ba om 12 plasser, og fikk 12 plasser. Har ikke fått beskjed om at noen av plassene må kjøpes, men vi måtte skrive ønsker antall plasser pga. eventuell plassmangel. AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 22.51): Til konfirmasjonen får hver familie 6 billetter. Resten må kjøpes. Er det først til mølla da? Er glad mitt tantebarn valgte konfirmasjon i kirken. Der får alle ta med 30 gjester. Det er mer rettferdig Anonymkode: d75c3...00f Det må være en veldig stor kirke eller veldig få konfirmanter, om alle får ta med 30 gjester hver. Er det feks. 10 konfirmanter, blir det jo fort 300 gjester. Anonymkode: 35cee...94c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå