Gå til innhold

Hvilke instruksjoner/ønsker for fødselen gav du til støttepersonen din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sist hadde vi egentlig ikke snakket så mye om det på forhånd og hadde ikke avtalt noe. Men neste gang tror jeg at vi bør det. For eksempel avtale at han skal dobbeltsjekke at jeg har fått med meg ting, at jeg ikke er for borte i smerter og tåke til å få med meg hva som blir sagt. For sist ble det forløsning med sugekopp uten at jeg hadde oppfattet at de hadde bestemt det. Og det var en helt forjævlig ting å plutselig oppleve uten forvarsel😅

Hva med dere? Hadde dere avtalt noe? Tenker at det er viktig dersom man har spesifikke ønsker og ting man er bekymret for, eller spesielle omstendigheter som man er redd for at de på føden ikke har fått med seg. Da kan det være fint å ha med noen som har klare i hodet og kan formidle på ens vegne :)  Eller bare det å ha med en person som kan sette foten ned og si ifra dersom man blir dårlig behandlet.

Anonymkode: 07b01...6ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med han om hvordan min forrige fødsel var, hva jeg ikke likte og hva jeg ønsker av han. Og jeg har fortalt han hva som er absolutt uaktuelt for meg at de skal gjøre med mindre det er fare for livet til meg eller barnet.

Anonymkode: 948ec...d03

AnonymBruker
Skrevet

*Han har hovedansvaret for å få informasjonen selv om jeg er tilstedet. Det kan hende at jeg har for vondt til å få den med meg. 

*Smertedempende/stillende i hvilken rekkefølge jeg vil prøve dem. 

*Ha vann og isbiter tilgjengelig.

*Ikke ta på meg eller snakk til meg når jeg har vondt 

*Om noe galt skulle skje og sykehuset må velge hvem de skal redde - redd meg. 

*Jeg vil at han eller noen andre skal filme slutten av fødselen. Jeg vil se baby komme ut på den ene eller den andre måten. 

*Om de må klippe vil jeg ha advarsel så jeg kan holde meg for ørene. 

Anonymkode: 41dc3...575

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste vi hadde avtalt på forhånd var at det var helt greit for meg om han tok seg en tur ut på gangen om det skulle bli for mye for han. Jeg registrerte ikke engang at han var i rommet selv om han pratet til meg, holdt klut, ga meg vann og hjalp jordmødre og leger med å både flytte på meg og holde meg fast, og jeg fikk heller ikke med meg at han var borte når han ble sendt ut for å hente isbiter. Jeg har ingen andre ønsker for en eventuell neste gang, og vi synes begge at det fungerte fint å ikke ha noen flere planer enn det. :) 

Anonymkode: cb6d8...029

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke diskutert så mye, ingen hadde vært gjennom det før. Jeg ga vel og merke beskjed om at han alltid skulle være min stemme og være på min side, særlig når jeg ikke var istand til å snakke for meg selv. Han hadde ansvaret for vannflasken og å gi meg alt jeg måtte ønske av spiselig (han ble sendt i kiosken et par ganger etter noe med rask energi). Ga beskjed om at det var viktig for meg at han også var uthvilt, så før det virkelig tok seg opp fikk han sovet en del siden jeg bare lå rolig og slukte lystgass en god stund (senga mi sto på fødestuen, så han fikk ligge behagelig). 
neste gang (om det blir neste gang) kommer jeg til å gi beskjed om at han må være litt tettere på meg når det er intenst. Jeg ble satt igang, å det var jævlig heftig og vondt, så jeg fikk ikke sagt at jeg ønsket at han satt ved siden av meg og beroliget meg. Han visste ikke hva han skulle gjøre stakar, så han vandret i grunn rundt i sirkler og følte seg i veien og var nervøs (han var redd noe var galt siden det var så heftig). 

Anonymkode: bef86...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

*Han har hovedansvaret for å få informasjonen selv om jeg er tilstedet. Det kan hende at jeg har for vondt til å få den med meg. 

*Smertedempende/stillende i hvilken rekkefølge jeg vil prøve dem. 

*Ha vann og isbiter tilgjengelig.

*Ikke ta på meg eller snakk til meg når jeg har vondt 

*Om noe galt skulle skje og sykehuset må velge hvem de skal redde - redd meg. 

*Jeg vil at han eller noen andre skal filme slutten av fødselen. Jeg vil se baby komme ut på den ene eller den andre måten. 

*Om de må klippe vil jeg ha advarsel så jeg kan holde meg for ørene. 

Anonymkode: 41dc3...575

Det gjør de uansett og et motsatt ønske hadde ikke blitt tatt til vurdering. 

Anonymkode: 85cb0...fff

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk to beskjeder:

- du må få med det alt av beskjeder (jeg går veldig inn i meg selv og blacker ut omverden når jeg føder)

- Skal stå ved hodet mitt når jeg presser, vil ikke at han skal ha bilde på netthinna av at fiffi revner resten av livet🤣

Anonymkode: 9882a...aca

AnonymBruker
Skrevet

La meg være i fred, ikke rør meg, ikke snakk til meg 😊

Anonymkode: dee36...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjør de uansett og et motsatt ønske hadde ikke blitt tatt til vurdering. 

Og heldigvis idag, i de aller fleste tilfeller, så redder man mor ved å få ut babyen, og da redder man babyen som konsekvens av å redde mor.

To fluer i 1 smekk.

Anonymkode: a4aa6...1eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La meg være i fred, ikke rør meg, ikke snakk til meg 😊

Samme her 😅

Hold deg i stolen oppe ved hodet mitt og surf på mobilen elns 🙈

Har født to ganger - kunne godt ha gjort det alene. For meg har min samboer ingen funksjon under fødslene.

Anonymkode: c475f...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Bare at han skulle stå ved hodet og ikke se ned 😅

Anonymkode: e6a2d...3d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare at han skulle stå ved hodet og ikke se ned 😅

Anonymkode: e6a2d...3d5

Haha samme beskjed ga jeg til min. Men, når hodet sto i åpningen og jordmor sa «oj så mye hår! Kom å se!» så tenkte han seg ikke om og tok en titt 🤦🏼‍♀️ det var liksom den ENE tingen jeg hadde bedt han om å ikke gjøre 

Anonymkode: bef86...57e

AnonymBruker
Skrevet

- Minne meg på alt vi har øvd inn på forhånd (affirmasjoner, jobbe med kroppen og ikke i mot, pusteteknikk osv)

- Være tilstede, vil ikke føle at han bare står på sidelinjen

- Vil ikke ha skryt

Anonymkode: fac42...22a

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Han fikk to beskjeder:

- du må få med det alt av beskjeder (jeg går veldig inn i meg selv og blacker ut omverden når jeg føder)

- Skal stå ved hodet mitt når jeg presser, vil ikke at han skal ha bilde på netthinna av at fiffi revner resten av livet🤣

Anonymkode: 9882a...aca

Mannen min kan bekrefte at man ikke får det bildet ut av netthinna. Han husker han så det revne i sakte film. 😆

Anonymkode: cb6d8...029

Skrevet

Følge med på hjertelyden til baby, (ctg) den skal være mellom 110-160 mener jeg å huske. Går den lavere enn 90 i lengre perioder over flere minutter i strekk og varierer til veldig til høy over 170 så tyder det på stress hos baby. Ved lav hjertelyd 70 og nedover er det fare på ferde og lege/ jordmor bør tilkalles. 

ikke klippe navlestreng for tidlig, la stamcellene gå inn i baby først og da er det en fordel at baby ligger i høyde med livmor / placenta. Når plasenta er tappet for blod ( dvs at blodet er rent inn i baby) så løsner også plasenta mye lettere og lettere å føde ut etterpå. 

ved at baby får blodet fra morkaka så får de også ekstra næring, immunstoffer og oksygenrikt blod

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 4barnsmor said:

Følge med på hjertelyden til baby, (ctg) den skal være mellom 110-160 mener jeg å huske. Går den lavere enn 90 i lengre perioder over flere minutter i strekk og varierer til veldig til høy over 170 så tyder det på stress hos baby. Ved lav hjertelyd 70 og nedover er det fare på ferde og lege/ jordmor bør tilkalles. 

ikke klippe navlestreng for tidlig, la stamcellene gå inn i baby først og da er det en fordel at baby ligger i høyde med livmor / placenta. Når plasenta er tappet for blod ( dvs at blodet er rent inn i baby) så løsner også plasenta mye lettere og lettere å føde ut etterpå. 

ved at baby får blodet fra morkaka så får de også ekstra næring, immunstoffer og oksygenrikt blod

Hvorfor skal det hjelpe at ungen er på høyde med livmor? Eller tenker du at morkaka blir lenge i livmor? 

Anonymkode: 0c9b6...8a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal det hjelpe at ungen er på høyde med livmor? Eller tenker du at morkaka blir lenge i livmor? 

Anonymkode: 0c9b6...8a1

Det blir ikke høydeforskjell ( altså fra at baby ligger feks på brystet) og da renner blodet inn i baby raskere

AnonymBruker
Skrevet
4barnsmor skrev (10 minutter siden):

Dette er unødvendig å bekymre seg med, dette er jordmora sitt ansvar. Og sen avnavling er standard så langt ikke barnet må tilsees av barnelege eller i kuvøse umiddelbart.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4barnsmor skrev (3 timer siden):

Sen avnavling er standard på alle sykehus så det er da ikke noe man trenger å mase på partner om 🤪

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi visste ikke hva vi gikk til så avtalte ingenting. Jeg hater nærkontakt og at folk prater unødvendig når jeg har vondt, så både han og jordmor satt bare der for det meste 😂. Jeg kan minnes at han prøvde å stryke på meg (stakkars mann, ville jo være til nytte). 
Det beste jeg minnes var at han så at jeg ble uvell og ordnet med spypose uten at jeg nesten oppfattet at jeg var kvalm selv. 

Han vet godt hva jeg var mindre fornøyd med sist, og regner med han tar dette med jordmor om jeg har for vondt til å si i fra selv. De satte blant annet på musikk og telys, og det blir bare forstyrrende elementer når man bokstavelig talt tror man holder på å dø. Føler mye skal være så ekstra for tiden med musikk, dempet belysning, trykkpunkter og andre magiske greier, jeg vil bare inn å få jobben gjort på en trygg måte for meg og baby. Trenger ikke alt det ekstra styret, selv om sikkert noen liker det også.

Anonymkode: bec0e...4d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...