Gå til innhold

Besteforeldre som kommenterer utseende/vekt på barnebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg det er veldig uheldig å kommentere vekt og utseende til barn. Det blir pakket godt inn, men likevel 😳 barnet er ikke overvektig, men kratigere enn gjennomsnittet. Barnet er 10 år. 143 cm og 39 kg.  Altså har ikke barnet fedme, men er litt kraftig. Barnet er aktivt og spiser sunt, men har stor appetitt. Jeg er tante til dette barnet, så burde kanskje ikke blande meg. Men hvordan si i fra på en fin måte?

Anonymkode: 4ef31...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det til dem. Uten at barnet er tilstede. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du si det på en fin måte, Hvorfor ikke bare si det på en vanlig måte? «Det er uheldig å kommentere utseende til barna, selvom det pakkes inn».

Anonymkode: e483b...584

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du si det på en fin måte, Hvorfor ikke bare si det på en vanlig måte? «Det er uheldig å kommentere utseende til barna, selvom det pakkes inn».

Det er ikke bare kropp og utseende som kommenteres, men også matinntaket. Har lagt merke til at de følger med hvor mye barnet forsyner seg og de sier i fra hvis de mener det blir for mye. De gjør ikke det tilsvarende mot sine slanke barnebarn selv om de forsyner seg med like mye mat. Er nok kanskje godt ment, men det det er veldig uheldig og potensielt skadelig. Spesielt ille når barnet ikke er overvektig, men bare kraftig. Tviler litt på at de kommer til å høre på meg, men jeg skal prøve 😣

De har tydeligvis ikke lært selv om jeg utviklet spiseforstyrrelse på ungdomsskolen, delvis på grunn av dem 😩 

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ett par sånne familie-medlemmer hadde dessverre jeg også! 

"spiser du all den maten der, så kommer du til å bli FEIT altså!! selv om jeg bare spiste to brødskiver med makrell i tomat (eller med leverpostei) til frokost liksom. Gjorde aldri meg noen "store tjeneste" for å si det sånn. Selv om de sikkert så på seg selv som helt vanvittig "fantastiske" mennesker, som visstnok bare skulle passe på meg. 

Anonymkode: 9343f...ab9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare kropp og utseende som kommenteres, men også matinntaket. Har lagt merke til at de følger med hvor mye barnet forsyner seg og de sier i fra hvis de mener det blir for mye. De gjør ikke det tilsvarende mot sine slanke barnebarn selv om de forsyner seg med like mye mat. Er nok kanskje godt ment, men det det er veldig uheldig og potensielt skadelig. Spesielt ille når barnet ikke er overvektig, men bare kraftig. Tviler litt på at de kommer til å høre på meg, men jeg skal prøve 😣

De har tydeligvis ikke lært selv om jeg utviklet spiseforstyrrelse på ungdomsskolen, delvis på grunn av dem 😩 

Jepp, det der er ikke bra. Og det sitter innmari godt i, altså. Det blir en del av den indre stemmen i hodet.

Anonymkode: a14c0...932

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok godt ment. Alt for mange barn er overvektige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 22.28):

Herregud….

Jeg hadde SMELT ifra - når ungene ikke er tilstede.

Si at de rett og slett må kutte det ut, ungen har for lengst fått det med seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
regnbuebarn skrev (4 minutter siden):

i så fall burde de voksne selvfølgelig klare å gjøre dette på en mye bedre måte enn sånn søppel de vanligvis  finner på.

Anonymkode: 9343f...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
regnbuebarn skrev (5 minutter siden):

Hva om de slår da?

»Barn har godt av å bli slått». 
Er det og bare godt ment?

Skrevet

Det er aldri noe godt med å kommenterer andres vekt eller utseende generelt. Bare slutt med det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det slik at dette er dine foreldre? Så si fra veldig klart at det er veldig uheldig og feil av dem å kommentere slik, når barnet ikke er tilstede. Jeg hadde ikke orket å være til stede om det hadde bært mine foreldre, og hadde påpekt det helt til de sluttet. 

Anonymkode: f6eb1...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og foreldrene til barnet mener dette er greit? Ta det opp med dem å si at dette provoserer deg noe voldsomt og er skadelig.

Anonymkode: 1c629...0a4

AnonymBruker
Skrevet
regnbuebarn skrev (20 minutter siden):

Men dette barnet er ikke overvektig. Skal man  begynne å kommentere dette før de kommer dit også tenker du? 39 kg for et 10 år gammelt barn er ikke så mye (143 cm).  Skal man strebe etter at alle barn ligger nøyaktig på samme idealvekt? Mine foreldre holdt på på samme måte når jeg var ung. I 10 klasse veide jeg tilslutt 48 kg og jeg var høy 173 cm. Virket som de syntes det var bedre enn at jeg var noen kg for mye 🫠

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og foreldrene til barnet mener dette er greit? Ta det opp med dem å si at dette provoserer deg noe voldsomt og er skadelig.

Anonymkode: 1c629...0a4

Nei. Det tviler jeg på at de synes. Skal prøve å snakke med dem, men tror ikke at de kommer til å forandre seg. De vet alltid best 🫠

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, regnbuebarn said:

Men barnet TS snakker om er normalvektig. I øvre sjikt riktignok, men fortsattinnenfor normalvekt.

Screenshot_20230316-235000_Chrome.jpg

Anonymkode: 6b09a...8aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 22.28):

Da sier du akkurat det du sier her. Start med «jeg har lagt merke til, jeg har opplevd, og det kan tolkes slik, selvom det er godt ment, det kan virke som en forskjell, jeg føler det slik…» Ikke anklag, fortell hva du tenker og føler/følte, og ikke tok i beste mening og at selvom folk rundt deg (ikke dem, folk) mente det godt, ble det galt for deg. Slik kan det være for andre barn også, og alle barn  er sårbare for slike hint. Dagens samfunn, press, mange sliter med mat… 

Prøv å snakke om det med fokus på barna og ellers generelt, ikke kritiser og si at slik de oppfører seg er uhørt og skadelig, men at de må tenke seg om og være mer forsiktige, slik at de ikke «feiltolkes».

Skrevet

Dessverre er det enkelte som er slik, har opplevd det selv også.

Fortell dem det du tenker, og hvorfor. Vær saklig, og begrunn det du mener.

Det er både skadelig og veldig unødvendig med slike kommentarer.

Det er såbart og vondt å få negative kommentarer på vekt og utseende.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette vært mine foreldre hadde jeg vært kjempetydelig om at dette ikke er ok! 

Du vet jo tydelig selv hva dette kan føre til. Beskytt niesen din! Hun klarer ikke det selv 

Anonymkode: 9dd4c...81c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 22.12):

Personlig synes jeg det er veldig uheldig å kommentere vekt og utseende til barn. Det blir pakket godt inn, men likevel 😳 barnet er ikke overvektig, men kratigere enn gjennomsnittet. Barnet er 10 år. 143 cm og 39 kg.  Altså har ikke barnet fedme, men er litt kraftig. Barnet er aktivt og spiser sunt, men har stor appetitt. Jeg er tante til dette barnet, så burde kanskje ikke blande meg. Men hvordan si i fra på en fin måte?

Det er jo bare å si fra. «Man kommenterer ikke barn eller voksnes utseende i 2023. Dersom du gjør dette igjen og jeg er til stede så kommer jeg til å kjefte nedi deg, slik du fortjener. Så vil du spare deg ydmykelse av å bli snakket til som en ubehøvlet småunge? Hold munn.» 

Og neste gang (det kommer til årlig en neste gang) dette skjer så gjør du alvor av den trusselen. Du kjefter nedi vedkommende. Høyt, lenge og offentlig. Det bruker å hjelpe (men det hjelper først når de får en velfortjent omgang kjeft).

Anonymkode: 2e8ee...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...