Gå til innhold

Sminkebord i 7-årsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fokus på utseende og sminke korrelerer i følge KG med at viktigere ting, som skole og idrett, blir prioritert bort 😜

Det går fint. Man er nysgjerrig, og blir interessert. Kanskje det er en periode, kanskje det utvikler seg. Uansett klarer ikke du å holde det igjen. 

Jeg var interessert tidlig. Mamma lot meg "leke meg" hjemme, også med hennes ting. Men styrte selvfølgelig hva det var akseptabelt å gå ut av huset med. 

35 år etter min første lipgloss er jeg fortsatt i overkant interessert i sminke, klær og hår, og går sjeldent ut døra uten å være velstelt. Men det er jo bare en del av meg. Både karriere, familie/ekteskap og en veldig aktiv livsstill er på plass. 

Anonymkode: 38e35...210

• Liker 3

Fortsetter under...

Akryl skrev (På 15.3.2023 den 22.51):

Jenter som sminker seg ser eldre ut tidligere. Deres hud har da blitt så gammelt at de blir helt avhengig av sminke.

Du må lære henne det.

U wish. Det du sier der er ikke rett. 

• Liker 3
AnonymBruker

Hva slags holdninger skaper man om 7-åringer skal ha sminkebord? At utseendet er det viktigste, at hun ikke er fin nok som hun er? Det hadde vært SÅ uaktuelt å støtte opp rundt noe sånt her i huset.

Anonymkode: 1ee8b...a52

• Nyttig 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva slags holdninger skaper man om 7-åringer skal ha sminkebord? At utseendet er det viktigste, at hun ikke er fin nok som hun er? Det hadde vært SÅ uaktuelt å støtte opp rundt noe sånt her i huset.

Det er da helt vanlig at barn liker å leke frisør, sminke seg og lignende uten at det betyr at de har dårlige holdninger. Da jeg var barn syntes jeg også det var stas å leke med sminke, men jeg fikk ikke gå ut av huset med det. 

Jeg har en 8-åring selv. Hun har et lite sminkebord fra jollyroom. Der har hun ulike hårstrikk, hårklyper, frisørleker (hårbørste, hårføner, strittetang ol., ikke ekte), litt sminke og sminkefjerner. Hun koser seg når hun holder på med det, men hun får ikke lov til å gå ut av huset med sminke. 

Anonymkode: cb0d4...39e

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da helt vanlig at barn liker å leke frisør, sminke seg og lignende uten at det betyr at de har dårlige holdninger. Da jeg var barn syntes jeg også det var stas å leke med sminke, men jeg fikk ikke gå ut av huset med det. 

Jeg har en 8-åring selv. Hun har et lite sminkebord fra jollyroom. Der har hun ulike hårstrikk, hårklyper, frisørleker (hårbørste, hårføner, strittetang ol., ikke ekte), litt sminke og sminkefjerner. Hun koser seg når hun holder på med det, men hun får ikke lov til å gå ut av huset med sminke. 

Anonymkode: cb0d4...39e

Samme her. Jeg elsket å dille med hår og sminke når jeg var liten. Gjorde det ofte sammen med mormor, det var «vår greie». Jeg begynte uansett ikke å gå med sminke ute før jeg gikk siste året på ungdomsskolen tror jeg. Det var bare uskyldig lek.

• Liker 1
AnonymBruker

Ikke vær så naive da folkens. Man trenger absolutt ikke sminkebord når man er 7, så er klart nei fra meg. De får mer enn nok negativ innflytelse allerede, så å oppmuntre til det og tro de bare leker frisør er blåøyd.

Anonymkode: f1fcb...4b9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Urwa skrev (18 minutter siden):

Det er sminkebord og ikke et våpen hun ønsker seg. Bare kjøp det til din datter😊 Mammapolitiet kan du aldri gjøre fornøyd uansett. Og ikke trenger du det heller😏

hadde mye heller gitt ungen våpen enn sminke. Våpen kan brukes til å forsvare seg og til å skaffe mat, sminke er bare skadelig for selvbildet da det insinuerer at man ikke er bra nok, pen nok, som man er

• Nyttig 1
AnonymBruker

Ser mange selge sminkebord fra Ikea igjen før barna er 12-13 så det er lett bare en fase for mange.  

Forstår heller ikke foreldre som er så hysteriske med sminke og hudprodukter (litt som med gaming for gutta)

Hadde jeg hatt tilgang til like mye ting når jeg var liten hadde jeg kost meg foran speilet for å fikse hår og øve meg. Datteren er 13 og hun går ikke ut med synlig sminke (kun for å skjule litt kviser), men hun har sitter foran speilet og øvd seg hjemme med sminke og fiksing av hår.  Det er en ferdighet å gå rundt med sminke og få det til å se ut som man går uten sminke eller få til nye fletter.  Min bruker ikke eyeliner, øyenskygge, mascara ute blant folk.   Datteren er like stolt når hun viser frem ny flette eller å ha fått til eyeliner strek som hun er for ny trikserekord.  

Anonymkode: f337b...490

AnonymBruker

Istedet for å tenke på hva "alle andre" gjør, hva tenker DU om det? Hvis jeg skulle gjort det "alle andre" gjør, hadde jeg både vært blakk OG tom for egne meninger. Hvis du selv er usikker på om det er innafor å kjøpe et sminkebord til en 7-åring, så er det mest sannsynlig ikke så lurt å kjøpe det😊

Anonymkode: 7df6d...ecb

AnonymBruker

Sminkebord til en 7-åring?

Jeg håper hun kommer til å bruke det som en skrivepult og til å ha bamser og dill dall på,  ikke å sitte å sminke seg og fantasere om stringtruser.

Skjerp deg mor!

Anonymkode: 21551...ae5

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (På 15.3.2023 den 22.26):

Næ ikke egentlig, men de får ikke gå ut med sminke før de er 13.

Jo det er tidlig. Hvorfor heller ikke lære datteren din sunne verdier og øke selvfølelsen hennes? Barn som starter med sminke såpass tidlig, har jo fått det fra et sted - og det starter alltid med de voksne som barn tar etter. 

Jeg ønsker ikke at datteren min skal tro at jenter/kvinner må sminke seg for å være eller føle seg bra. Kvinneundertrykkelse går tydeligvis sterkt i generasjoner enda. 

Jeg har ingenting imot sminke hos voksne folk, men sminke har ingenting med et så ungt barn å gjøre. Det sier mye om foreldrenes verdisett. 

Anonymkode: 4c8b5...97e

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius

7-åringer med sminke? :o 

Det hadde jeg ikke giddet, altså. Tviler sterkt på at hun blir venneløs fordi hun ikke har sminkebord. Unger henger seg ofte opp i at de vil ha en eller annen spesiell ting som visstnok alle andre har. Man kan ikke kjøpe alt det. Det er en dille som går over hvis du holder på ditt.

Hadde du kjøpt barbersaker til en 7 år gammel gutt?

Annonse
AnonymBruker

Det er et møbel. Her vil altså samtlige (menn uten barn?) nekte en sjuåring å ha et speil på rommet sitt. Tom et speil som er skjult i et møbel. Jeg ble nektet barbie-dukker jeg, på 70-tallet, pga utseende hennes, men speil og fine møbler, hårsaker og strikker, lepomader og teatersminke hadde jeg da, selv med mine unisex brune klær og uhyre politisk korrekte venstresideforeldre. 
Hvorfor ikke nekte alle jenter og henne å pynte seg i det hele tatt, hvorfor skal de være fine på håret, hvorfor ha fine klær, hun går vel aldri i noe hun syns er fint selv, bare stygge ting håpes det her? Man må jo vise dem at utseende er uviktig, så ved et eget speil til 7-åring, der går altså grensen for dere? 

TS, hadde du sagt "datteren min ønsker seg et lite Brimnes-bord fra IKEA, og mange av venninnene hennes har det. Det er praktisk i størrelse og med to fine skuffer hun kan oppbevare stasj i". Da hadde ikke akkurat blitt et ramaskrik om Herregud hvordan er sjuåringer (jenter!) i dag! De tenker bare på sex!!!!!!!

(jeg søkte opp det bordet, og det er jo superpraktisk på et barnerom. Jeg ser ingen grunn til å ikke innfri ønsket pga navnet eller speilet.)

Anonymkode: 78d07...b0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sminkebord til en 7-åring?

Jeg håper hun kommer til å bruke det som en skrivepult og til å ha bamser og dill dall på,  ikke å sitte å sminke seg og fantasere om stringtruser.

Skjerp deg mor!

Anonymkode: 21551...ae5

Nå har ingen av mine jenter stringtruser selv ikke de hun som jobber som sminkør 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo det er tidlig. Hvorfor heller ikke lære datteren din sunne verdier og øke selvfølelsen hennes? Barn som starter med sminke såpass tidlig, har jo fått det fra et sted - og det starter alltid med de voksne som barn tar etter. 

Jeg ønsker ikke at datteren min skal tro at jenter/kvinner må sminke seg for å være eller føle seg bra. Kvinneundertrykkelse går tydeligvis sterkt i generasjoner enda. 

Jeg har ingenting imot sminke hos voksne folk, men sminke har ingenting med et så ungt barn å gjøre. Det sier mye om foreldrenes verdisett. 

Anonymkode: 4c8b5...97e

Ikke mye de kan ta etter hos meg, jeg bruker ikke engang maskara. 
Mine døtre, og sønner lærer seg sunne verdier (og ja om en av sønnene mine hadde eller kommer til å be meg om det så hadde de og fått)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...