Gå til innhold

Mannen tar ikke egen helse på alvor!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å klikke!

Mannen har i mange år slitt med hodepine og nakkesmerter. Dag etter dag kommer han hjem å klager over vondter, og må knaske ibux til den store gullmedalje og legge seg nedpå.

Jeg har flere ganger sagt ganske hardt ifra at han må bestille legetime siden dette tydeligvis er et stort problem. Men han avfeier det og mener det kun er spenningshodepine siden han har kontorjobb.

Han nekter også dra til optiker i tilfelle det er synet.

Tilslutt mente han at han var for dårlig trent og skulle begynne på treningssenter som er 100 meter oppi gaten. Han fikk gavekort hos foreldrene på medlemsskap, som han brukte mange måneder på å ta i bruk. Tilslutt sa foreldrene at jeg kunne få det, men da dro han samme dag og aktiverte gavekortet... og det har han brukt hele TO ganger på 1/2 år. Og nå er han visst sint på foreldrene som ga dette til han, for han hadde aldri spurt om å få det. Og det var ikke denne måten han ønsket å bli presset til trening på. 

Hadde på nytt nå en samtale om at NÅ er det nok og nå MÅ han ta tak- for dette funker ikke lengre. Jeg har sagt at jeg faktisk nekter å høre på all denne klagingen, hvis han ikke gjør noe med det. 

Dette er en voksen mann, så jeg bør vel kunne forvente at han tar tak i livet selv! Vi har barn og er en godt etablert familie. Vi har det egentlig veldig fint, og han har mange gode sider- men akkurat denne dritt-unge oppførselen holder på å gå med på nervene.

Hvordan gå frem?

Føler jeg har valgt feil taktikk...

Anonymkode: 111a8...10a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta hensyn til at han har vondt. Vil han ikke gjøre noe med det så er det ikke så ille tenker jeg. Så da har han ingen unnskyldning for å legge seg nedpå osv. 

Anonymkode: c6d6f...767

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke ta hensyn til at han har vondt. Vil han ikke gjøre noe med det så er det ikke så ille tenker jeg. Så da har han ingen unnskyldning for å legge seg nedpå osv. 

Anonymkode: c6d6f...767

Problemet er at han legger seg ned, spiser ibux og klager over vondt. Han melder seg helt ut og er totalt fraværende den tiden. Da hjelper han ikke til med hverken husarbeid eller barn. Nytter ikke piske han opp heller.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du bedt ham gå til legen fordi du er bekymret? Eller sier du bare at du ikke gidder høre på gnålet? 

AnonymBruker
Skrevet

Er han kanskje redd for å gå til legen? Uansett bør han trosse den redselen og ta tak. Det er ikke morsomt å ha en partner som ikke tar vare på egen helse. Tror ikke det er noe galt med taktikken din nødvendigvis. Jeg mener det er både akseptabelt og lurt å snakke sammen om hva man trenger i et forhold.

Anonymkode: 40914...c55

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke slik det bør være, men kan ikke du bare bestille time hos optiker og lege til ham? 

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (33 minutter siden):

Har du bedt ham gå til legen fordi du er bekymret? Eller sier du bare at du ikke gidder høre på gnålet? 

Har sagt at han bør gå til legen fordi jeg er bekymret, og at det bekymrer meg at han knasker så mye ibux som han gjør. Jeg er ikke god på medisiner, men har forstått det slik at man skal være forsiktig med ibux. 

Og siden dette er såpass hemmende i hverdagen og han har så mye smerter som han har, så kan jo ikke dette være normalt. Det bør jo være noe noen kan hjelpe til med?

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (32 minutter siden):

Det er jo ikke slik det bør være, men kan ikke du bare bestille time hos optiker og lege til ham? 

Jeg kan gjøre det, men da kommer han sannsynligvis til å bli fly forbannet!

Vet ikke om jeg orker det...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva sa han i den siste samtalen nå da? 

AnonymBruker
Skrevet

Han er vel redd for at om han går til legen, så har han ingen unnskyldning for å ikke delta lenger, og må gjøre noe med saken. Legen vil jo sikkert si at han må gjøre diverse øvelser osv. Og sjekke synet... Om han ikke gjør noe, så VIL han jo ha vondt. 

Jeg synes i alle fall det er helt grusomt å ha vondt i hodet, og hadde jeg hatt det over lenger tid uten at avspenningsøvelser hjelper, så hadde jeg gått til legen så fort som mulig. 

Du får si til han at det er mulig å få tilrettelegging dersom det er kontorjobben som gjør at han har spenningshodepine som han sier. 

Anonymkode: d1188...a4f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Er jo meget rart at han bare godtar at slik er det, og ønsker å leve med det uten å vite om noe kan gjøres mot det. 

Pussig at han ikke er mer proaktiv, engasjert og nysgjerrig selv. 

Han kan jo ikke klage når det er slik.

Hadde jeg vært deg så ville jeg bestilt legetimen for han og på vegne av han, og gitt han en post-it-lappe med timetidspunktet. Ønsker han ikke gå så får han avbestille timen eller så får han ta "boten" som følge av å ikke møte opp. Da har du gitt han et nødvendig "spark bak", og det hele blir opp til han, men da må du be han slutte å klage over smerter når han ikke gidder å ta tak i det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sagt at han bør gå til legen fordi jeg er bekymret, og at det bekymrer meg at han knasker så mye ibux som han gjør. Jeg er ikke god på medisiner, men har forstått det slik at man skal være forsiktig med ibux. 

Og siden dette er såpass hemmende i hverdagen og han har så mye smerter som han har, så kan jo ikke dette være normalt. Det bør jo være noe noen kan hjelpe til med?

Ibux er tøft for magen, ja. Paracet er snillere hvis man skal ta det ofte.

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan gjøre det, men da kommer han sannsynligvis til å bli fly forbannet!

Vet ikke om jeg orker det...

Tja, hva er alternativet? Du kan kanskje tenke sånn at han er slik han er og du kan ikke endre han, bare velge om du vil leve sammen eller ikke?

Anonymkode: 40914...c55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Parterapeut. Han skylder både kone, barn og andre som er glad i han å ta vare på helsa si. Muligens er det enklere å gå til en parterapeut sammen med deg enn alene til legen, for å diskutere hvor viktig dette er for deg. Det handler om samlivet deres.

Ellers kan det kanskje funke å skremme han? Min venninne hadde det samme og de fant en svulst. Det var kreft.

Anonymkode: 4d219...3a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring fastlegen, forklar at du er veldig bekymret og be fastlegen kontakte han eller sette han opp på time.

Han har lite respekt for deg og familien, men kanskje han har mer respekt for legen.

Anonymkode: 55097...917

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han bør hvertall bytte ut Ibux med Paracet før han får magesår i tillegg.. 

Virker jo egentlig ikke som han er så veldig plaga tenker jeg da, om han ikke gidder gjøre noe for å bli bedre🙄 

Anonymkode: 743cd...35a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drit i legen og få han via fysioterapeut istedenfor.

Høres ut som han har en skade/feilstilling/slitasje i nakken.

Anonymkode: 586ab...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få hodepine av å knaske ibux/ paracet over tid. Leveren kan å ta skade.

Anonymkode: 6b5b7...b80

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med massasje? Kunne han vært villig til å prøve det? Hos en fysio eller lidelsen som er dyktig på nettopp denne problematikken. Vedkommende vil sikkert gi han øvelser og anbefale en tur til legen med tanke på medisinbruken og hvis det vedvarer, men kanskje det er enklere for han å høre på en fagperson.  

Anonymkode: d7eb5...a56

• Liker 1
Skrevet

Du må stille deg spørsmål om hva han egentlig bidrar med i familien?

Om han går på jobb uten å bidra med ungene, jobber i åtte timer, kommer hjem, klager, spiser, tar smertestillende, klager og legger seg nedpå og melder seg ut fra familien til det er leggetid igjen så er det jo egentlig kun penger han bidrar med.

Og det kan han fortsette med via bidrag dersom du avslutter forholdet. Samtidig slipper du en rundt deg som kun klager og syter og ungene slipper en rollemodell som viser at en ikke trenger å ta tak i ting. Kun positivt egentlig.

Eller så kan han snu seg rundt og ta tak i ting. Men det har du jo prøvd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg holder på å klikke!

Mannen har i mange år slitt med hodepine og nakkesmerter. Dag etter dag kommer han hjem å klager over vondter, og må knaske ibux til den store gullmedalje og legge seg nedpå.

Jeg har flere ganger sagt ganske hardt ifra at han må bestille legetime siden dette tydeligvis er et stort problem. Men han avfeier det og mener det kun er spenningshodepine siden han har kontorjobb.

Han nekter også dra til optiker i tilfelle det er synet.

Tilslutt mente han at han var for dårlig trent og skulle begynne på treningssenter som er 100 meter oppi gaten. Han fikk gavekort hos foreldrene på medlemsskap, som han brukte mange måneder på å ta i bruk. Tilslutt sa foreldrene at jeg kunne få det, men da dro han samme dag og aktiverte gavekortet... og det har han brukt hele TO ganger på 1/2 år. Og nå er han visst sint på foreldrene som ga dette til han, for han hadde aldri spurt om å få det. Og det var ikke denne måten han ønsket å bli presset til trening på. 

Hadde på nytt nå en samtale om at NÅ er det nok og nå MÅ han ta tak- for dette funker ikke lengre. Jeg har sagt at jeg faktisk nekter å høre på all denne klagingen, hvis han ikke gjør noe med det. 

Dette er en voksen mann, så jeg bør vel kunne forvente at han tar tak i livet selv! Vi har barn og er en godt etablert familie. Vi har det egentlig veldig fint, og han har mange gode sider- men akkurat denne dritt-unge oppførselen holder på å gå med på nervene.

Hvordan gå frem?

Føler jeg har valgt feil taktikk...

Nei kjeft han i gang. Ingenting annet har jo funket 

Anonymkode: d044f...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...