AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Er så usikker på hva jeg bør gjøre her. Jeg hadde en psykisk knekk i månedene før jul. Jeg har siden jeg var liten slitt med panikkangst, og dette blusset veldig opp da jeg tredde inn i en nattevaktstilling hvor jeg ble gående på vakt alene. Jeg ble så full av angst at det endte med sykemelding. Problemet med angst er bare det at det er ikke bare noe du kan skru av, så selv om jeg ble sykemeldt fra jobben så tok det lang tid før jeg følte jeg fikk nogenlunde kontroll på angsten igjen. Det var et enormt press fra både arbeidsgiver og vikarlege hele veien om å komme seg tilbake i jobb. Jeg føler aldri jeg fikk den tiden jeg trengte til å samle meg. Jeg har derfor gått under et enormt psykisk press over flere måneder nå å jeg er så uendelig sliten. Når jeg har kveldsvakt å jeg har levert ungene i barnehagen, så går jeg å legger meg og våkner ikke før like før jeg må kjøre til jobb, likevel er jeg fortsatt like trøtt. Jeg er kvalm, uvel, har store smerter i rygg og nakke, trolig fordi jeg er anspent hele tiden. Jeg er deprimert fordi jeg føler meg mislykket fordi jeg ikke håndterte nattevaktene. Selv den enkleste ting som å lage middag føles uendelig tungt og slitsomt. Jeg føler selv at jeg har tatt tak i problemet, i den grad at jeg har fått meg ny jobb. Denne jobben begynner jeg i i slutten av mai. Jeg går da bort ifra nattevakter. Jeg er likevel så redd for at jeg ikke skal klare å komme meg psykisk før jeg begynner i den nye jobben, fordi jeg bruker så uendelig mye tid og krefter nå på å ta meg sammen. Jeg føler selv at det jeg hadde behøvd var en sykemelding nå for å roe ned og senke forventningene og kravene til meg selv før jeg begynner i den nye jobben, men jeg er usikker på om det er riktig. Hva tenker dere? Kan det være lurt å bite tennene sammen og stå i det, eller vil det kunne forverre det psykiske? Anonymkode: f4802...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Men du. Du er ikke mislykket eller svak fordi du ikke fikset nattevakter. Vi mennesker er ikke laget for å være oppe om natta. Det finnes maaaasse forskning på helseeffektene av dette og av søvnmangel. Dessverre er det slik at noen av oss må det, for å opprettholde diverse samfunnstjenester og funksjoner. Noen takler det bedre enn andre, noen trives med det. Men det er ikke bra for oss å være så mye våkne om natta. Og for veldig mange så funker ikke en slik jobb, for de blir dårlige av det. Så... ikke vær så hard mot deg selv. Du prøvde, det var ikke noe for deg, nå har du funnet en annen jobb hvor du slipper nattevakter, the end Jeg tror at jeg hadde bedt om sykemelding, i alle fall delvis. Anonymkode: 7bc88...eb4 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Jeg ville ikke bitt tennene sammen for mye, snakker av egen erfaring. Legen min mente at det var lurt å stå i det, gjorde det men ble værre, gikk etter en stund over til gradert sykemelding og så over til full sykemelding. Nå går jeg på aap🙃 Tror nok ikke smellen hadde blitt så kraftig om jeg ikke skulle være så "flink". Du kjenner deg selv best og det er ikke lurt å strekke strikken for langt. Lykke til❤️ Anonymkode: e7cc5...692 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Jobber du i IA bedrift? Da kan du ha rettigheter til å tilrettelegge vaktene dine. Kanskje det beste er å jobbe kun dag? Å jobbe skift er veldig slitsomt til kroppen spesielt OL du sliter litt med angst. Viktig for deg å få normal døgnrytme. Anonymkode: 2f3ed...754
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Ettersom problemene blusset opp i forbindelse med at du begynte i en ny stilling, så er kanskje ikke dette en stilling som passer for deg. Kanskje du bør søke etter en ny jobb. Anonymkode: aa14f...05f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #6 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ettersom problemene blusset opp i forbindelse med at du begynte i en ny stilling, så er kanskje ikke dette en stilling som passer for deg. Kanskje du bør søke etter en ny jobb. Anonymkode: aa14f...05f Jeg har fått ny jobb, som jeg trer inn i i løpet av mai. Anonymkode: f4802...0a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #7 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobber du i IA bedrift? Da kan du ha rettigheter til å tilrettelegge vaktene dine. Kanskje det beste er å jobbe kun dag? Å jobbe skift er veldig slitsomt til kroppen spesielt OL du sliter litt med angst. Viktig for deg å få normal døgnrytme. Anonymkode: 2f3ed...754 Det vet jeg faktisk ikke, men er kommunalt. Jeg har fått ny jobb som jeg trer inn i i løpet av mai. Jeg går da over til å kun jobbe dag og kveld. Anonymkode: f4802...0a9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville ikke bitt tennene sammen for mye, snakker av egen erfaring. Legen min mente at det var lurt å stå i det, gjorde det men ble værre, gikk etter en stund over til gradert sykemelding og så over til full sykemelding. Nå går jeg på aap🙃 Tror nok ikke smellen hadde blitt så kraftig om jeg ikke skulle være så "flink". Du kjenner deg selv best og det er ikke lurt å strekke strikken for langt. Lykke til❤️ Anonymkode: e7cc5...692 Tusen takk for svar. Er bare så redd for å ikke bli tatt på alvor, føler det vil være enda et nederlag.. Anonymkode: f4802...0a9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Du bør be om gradert sykemelding. Nav og lege er mest opptatt av at du ikke er 100 % sykmeldt over lengre tid. Du kan jobbe så lite som 20%. Anonymkode: 60523...590 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Hva gjør du for å bli bedre da? Høres ut som du kan ha behov for noen å snakke med og fysikalsk behandling for muskelsmertene. Anonymkode: a33d1...40e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 Kunne du blitt sykmeldt fra jobb 1 og begynt tidligere i jobb 2? Hørtes ut som at jobb 1 gir forverring og ødelegger mulighetene dine for å klare jobb 2. Stressfaktoren bør fjernes før du får større problemer. Anonymkode: eab5a...e23
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva gjør du for å bli bedre da? Høres ut som du kan ha behov for noen å snakke med og fysikalsk behandling for muskelsmertene. Anonymkode: a33d1...40e Jeg har hatt dialog med psykisk helse i kommunen hele veien, heldigvis. Anonymkode: f4802...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kunne du blitt sykmeldt fra jobb 1 og begynt tidligere i jobb 2? Hørtes ut som at jobb 1 gir forverring og ødelegger mulighetene dine for å klare jobb 2. Stressfaktoren bør fjernes før du får større problemer. Anonymkode: eab5a...e23 Har dessverre oppsigelsestid på 3 mnd. Anonymkode: f4802...0a9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt dialog med psykisk helse i kommunen hele veien, heldigvis. Anonymkode: f4802...0a9 Fint! Men ville også prøvd fysikalsk behandling, feks en psykomotorisk fysioterapeut. Anonymkode: a33d1...40e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå