AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Hei. Jeg sliter veldig med middagsmat. Jeg er alenemor og har ikke veldig god råd (ganske nylig) . Jeg prøver å spare litt, men kan fint bruke 2500 pluss minus i mnd på mat. Jeg har to barn, ei på seks og en på to. Han spiser som et større barn. Problemet er at jeg alltid har vært flink med budsjett og sunn mat fra bunnen. Gryter, vegetar, jeg kan mange oppskrifter med digg mat med en ingrediens liste som er ganske Basic. Problemet her er egentlig barna som ikke godtar disse grytene. Forståelig nok. De liker derimot enkle ting som pasta, fiskekaker, pizza, pølser (det har vi aldri pga lukt). Mye frosne grønnsaker. Jeg kan fint lage sånne retter hver dag, men da blir det mye ferdig mat hvis jeg faktisk skal ta meg råd til det (det blir first price for alle pengene hvis jeg først skal kjøpe ferdig). Jeg trenger altså noen tips til billige og barnevennlige måltider. Kjenner at jeg er veldig lite kreativ når det kommer til sånne ting og hva er bra nok hvis man har stramt budsjett? Anonymkode: 8c16f...209 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Pasta med tomatsaus har vi ofte. i den sausen er det masse gulrøtter og røde linser og andre litt slappe grønnsaker som finnes i kjøleskapet. Jeg koker sausen lenge og moser den med stavmikser. Et lite dryss ost på toppen og ketchup. Ungene er veldig fornøyde og vet ikke at de spiser sunt. Når jeg lager saus lager jeg ofte mange liter og fryser ned i porsjoner. Veldig deilig å ha i bakhånd. Anonymkode: 91b79...278 11 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Barn må gjerne smake noe 15 ganger før det faller i smak. Jeg ville ALDRI sluttet å lage god og sunn mat, fordi barna ikke ville ha. Tenk så positivt for dem å få lære seg å spise alle disse gode grytene, ulike konsistensen, smak og krydder. Så mye bedre enn hel og halvfabrikat. Ja, det er drit å ha unger som er utakknemlig og ikke spiser. Men prøv å ikke lag noe styr. La barna selv få velge hva dem vil spise og ikke. Ikke lag noe sak eller diskusjon- men ikke tilby noe annet heller. Det er en lang prosess og det kan være slitsomt. Men vi har prøvd å "ikke gjøre noe", og det har funket. Vi har nå barn som spiser "alt". Kan noen ganger plukke vekk brokkoli, skrape bort saus eller kun spise noen kjøttbiter. Det er ikke nødvendigvis så mye som går ned bestandig, men vi ser stadig fremgang:) Barna våre er nå 3 og 5 år. Anonymkode: 4aa1a...a40 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Fiskekaker kan du lage selv fra bunnen av. Bare finn oppskrift og eksperimenter litt til du finner noe dere liker og passer lommeboka . Anonymkode: f1005...847 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Pasta med tomatsaus har vi ofte. i den sausen er det masse gulrøtter og røde linser og andre litt slappe grønnsaker som finnes i kjøleskapet. Jeg koker sausen lenge og moser den med stavmikser. Et lite dryss ost på toppen og ketchup. Ungene er veldig fornøyde og vet ikke at de spiser sunt. Når jeg lager saus lager jeg ofte mange liter og fryser ned i porsjoner. Veldig deilig å ha i bakhånd. Anonymkode: 91b79...278 Det var veldig lurt! Jeg prøvde å lage noe pastasaus for en stund siden, den ble veldig krema og god, men dattera mi sa den så annerledes ut og kalte den "ekkel". Jeg får bare si at det er fra glass så derfor er den så fin i konsistensen 🤣 jeg pleier Vanligvis å lage med løk, hvitløk, hakkede tomater og basilikum. Men kjekt å få i ekstra grønnsaker. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Barn må gjerne smake noe 15 ganger før det faller i smak. Jeg ville ALDRI sluttet å lage god og sunn mat, fordi barna ikke ville ha. Tenk så positivt for dem å få lære seg å spise alle disse gode grytene, ulike konsistensen, smak og krydder. Så mye bedre enn hel og halvfabrikat. Ja, det er drit å ha unger som er utakknemlig og ikke spiser. Men prøv å ikke lag noe styr. La barna selv få velge hva dem vil spise og ikke. Ikke lag noe sak eller diskusjon- men ikke tilby noe annet heller. Det er en lang prosess og det kan være slitsomt. Men vi har prøvd å "ikke gjøre noe", og det har funket. Vi har nå barn som spiser "alt". Kan noen ganger plukke vekk brokkoli, skrape bort saus eller kun spise noen kjøttbiter. Det er ikke nødvendigvis så mye som går ned bestandig, men vi ser stadig fremgang:) Barna våre er nå 3 og 5 år. Anonymkode: 4aa1a...a40 Jeg får bare lyst til å lage disse grytene og håpe de spiser fordi de ikke har noe annet valg. Det er jo ikke som at jeg stapper det fult med chili eller merkelige smaker. Heldigvis liker de brokkoli og diverse grønnsaker, men de liker ikke potet, erter eller saus. I norsk og enkelt kosthold er det mye som utgår 🤣 føler også det har vært vanskelig med disse plukk og mix måltidene, for det er mye som skal kjøpes inn og holder kun noen dager. Får kanskje ha en god blanding. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fiskekaker kan du lage selv fra bunnen av. Bare finn oppskrift og eksperimenter litt til du finner noe dere liker og passer lommeboka . Anonymkode: f1005...847 Jeg prøvde. Det var nasty. 😭 Jeg har alltid vært glad i fisk, jeg er oppvokst ved kysten og har et nært forhold til sjømat. Men den fisken jeg har kjøpt fra frysa har bare lutka veldig fisk. Anonymkode: 8c16f...209
atropos Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Supper er også veldig fint. Ungene her liker potetsuppe med grønne erter, gulrotsuppe med hjemmebakt brød og tomatsuppe med egg. Lett å lage fra bunnen, sunt og billig. Og det der at de ikke spiser… mulig jeg er litt gammeldags, men jeg er litt på den linja om at sultne barn spiser bedre. Ved å flytte middagen en time har vi fått barn som spiser 90% av maten som er på tallerkenen. Det er mye mer pirking når de kommer rett fra barnehage/skole. Da har de gjerne spist et lite måltid kl 14, så middag kl 16 blir for tidlig. Mye bedre avkastning på maten når vi spiser 17-1730. Og selvsagt ingen alternativer eller snacking før eller etter middag. 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 atropos skrev (4 minutter siden): Supper er også veldig fint. Ungene her liker potetsuppe med grønne erter, gulrotsuppe med hjemmebakt brød og tomatsuppe med egg. Lett å lage fra bunnen, sunt og billig. Og det der at de ikke spiser… mulig jeg er litt gammeldags, men jeg er litt på den linja om at sultne barn spiser bedre. Ved å flytte middagen en time har vi fått barn som spiser 90% av maten som er på tallerkenen. Det er mye mer pirking når de kommer rett fra barnehage/skole. Da har de gjerne spist et lite måltid kl 14, så middag kl 16 blir for tidlig. Mye bedre avkastning på maten når vi spiser 17-1730. Og selvsagt ingen alternativer eller snacking før eller etter middag. Jeg har selv pleid å drøye middagen litt når vi kommer hjem. Blir stress å hive seg rundt for å lage middag som ingen spiser. Men da er det viktig at de ikke lurer til seg noe i mellomtida 😅 Brokkolisuppe er en slager her, jeg pleier å lage focaccia til, da blir det veldig godt. Jeg lagde bruscetta lignende med hjemmelaget focaccia og pesto her om dagen, da spiste de til den store gullmedalje😊 Anonymkode: 8c16f...209 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #8 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var veldig lurt! Jeg prøvde å lage noe pastasaus for en stund siden, den ble veldig krema og god, men dattera mi sa den så annerledes ut og kalte den "ekkel". Jeg får bare si at det er fra glass så derfor er den så fin i konsistensen 🤣 jeg pleier Vanligvis å lage med løk, hvitløk, hakkede tomater og basilikum. Men kjekt å få i ekstra grønnsaker. Jeg prøvde. Det var nasty. 😭 Jeg har alltid vært glad i fisk, jeg er oppvokst ved kysten og har et nært forhold til sjømat. Men den fisken jeg har kjøpt fra frysa har bare lutka veldig fisk. Anonymkode: 8c16f...209 Kjøp fisk fra fiskebilen. Den i butikken har jo reist til Kina først 🤮 Anonymkode: 61774...728 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #9 Skrevet 16. mars 2023 Hjemmelaget pizza (med ferdigkjøpt bunn). Supper. "Bolognese" saus med linser istedenfor kjøtt. Lasagne med sånn saus går også) Billigere kjøttstykker. Frossen kylling kan bli rimelig. Speilegg eller omelett - kjapp og billig Kiwi butikker hos oss pleier å selge gårsdagens brød til halv pris. Vi bruker den til å lage toast/ostesmørbrød. Stortsett til frokost selvfølgelig, men på travle dager kan det bli ostesmørbrød til middag) Vi handler av og til i innvandrerbutikker, mye er billigere der. Men det kommer an på hvor man bor. Anonymkode: 855c2...614 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Skrevet 16. mars 2023 Liker de supper med godt brød til? Hjemmelaget tomatsuppe med egg og krutonger er for eksempel en favoritt her. Panert fisk er også populært. Bruk seifielt, det er rimelig. Og så kjøper jeg store pakker med pankomel på innvandrerbutikk. Lager man en enkel creme fraiche dip og skjærer grønnsaker (særlig agurk og gulrot) i staver blir det straks mer populært. Alle varianter av pizza er også populært. Blomkålpizza, tortillalfesepizza, eller bunn laget på couscous. Og revet mozarella er sunnere enn vanlig gulost. Anonymkode: 099cf...ba4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Jeg sliter veldig med middagsmat. Jeg er alenemor og har ikke veldig god råd (ganske nylig) . Jeg prøver å spare litt, men kan fint bruke 2500 pluss minus i mnd på mat. Jeg har to barn, ei på seks og en på to. Han spiser som et større barn. Problemet er at jeg alltid har vært flink med budsjett og sunn mat fra bunnen. Gryter, vegetar, jeg kan mange oppskrifter med digg mat med en ingrediens liste som er ganske Basic. Problemet her er egentlig barna som ikke godtar disse grytene. Forståelig nok. De liker derimot enkle ting som pasta, fiskekaker, pizza, pølser (det har vi aldri pga lukt). Mye frosne grønnsaker. Jeg kan fint lage sånne retter hver dag, men da blir det mye ferdig mat hvis jeg faktisk skal ta meg råd til det (det blir first price for alle pengene hvis jeg først skal kjøpe ferdig). Jeg trenger altså noen tips til billige og barnevennlige måltider. Kjenner at jeg er veldig lite kreativ når det kommer til sånne ting og hva er bra nok hvis man har stramt budsjett? Anonymkode: 8c16f...209 2500kr i måneden på mat på deg og 2barn er svært lite.. Desverre veldig mange som må velge enkle usunne ting no pga prisene og at alt er blitt så dyrt! Drit i samvittigheten, så lenge dere har mat på bordet! Må ikke alltid være usunt for å være billig. Lag store porsjoner med lapskaus og pølse i, frys ned. Fiskekaker, fiskegrateng, med grønnsaker og poteter/pasta. Alt er bedre enn grandi til middag hver dag(som er billigst å kjøpe for tiden). Anonymkode: 8bd6e...51c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2500kr i måneden på mat på deg og 2barn er svært lite.. Desverre veldig mange som må velge enkle usunne ting no pga prisene og at alt er blitt så dyrt! Drit i samvittigheten, så lenge dere har mat på bordet! Må ikke alltid være usunt for å være billig. Lag store porsjoner med lapskaus og pølse i, frys ned. Fiskekaker, fiskegrateng, med grønnsaker og poteter/pasta. Alt er bedre enn grandi til middag hver dag(som er billigst å kjøpe for tiden). Anonymkode: 8bd6e...51c Vi bruker ca 12.000 i måneden. 2voksne og 2 barn. Så skal jammen krympe budsjettet drastisk da! Dopapir, toalettsaker, osv blir jo veldig dyrt til sammen! Kjøp på salg. Frys ned! Anonymkode: 8bd6e...51c
MammaMums Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig..
Hensatt Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi bruker ca 12.000 i måneden. 2voksne og 2 barn. Så skal jammen krympe budsjettet drastisk da! Dopapir, toalettsaker, osv blir jo veldig dyrt til sammen! Kjøp på salg. Frys ned! Anonymkode: 8bd6e...51c Vi bruker nesten halvparten og er 5...mye å spare ved å planlegge litt. Vi har for eksempel en regel om at middag mandag til fredag skal koste maks 100 kroner. En suppe/gryte med litt tilbehør som samtidig er mettende og god trenger ikke koste mer enn 30-40 kroner. Kjøtt er nærmest blitt helgemat og vi bruker veldig mye grønnsaker, noe som gir store utslag i matbudsjettet. Brødmat og grønnsaker kjøpes inn for en hel måned i slengen slik at vi alltid har mat i huset og slipper å handle så ofte. 1
Hensatt Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (5 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. Frosne grønnsaker blir veldig slappe og vassne. I en ren grønnsakssuppe smaker det best med litt tyggemotstand. Frosne grønnsaker bruker vi mest til lapskaus og gryter. 1
Hensatt Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (7 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. Har du prøvd med ertesuppe? Her elsker ungene ertesuppe, tilsetter kun buljong, løk, gulrot og potet. Superbillig, godt og næringsrikt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (9 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. Det går helt fint, kjøp en pose med lapskausblanding, kok opp vann med buljong, ha i blandingen + oppkuttet pølse og kok i 5 min så er det klart. Anonymkode: e837a...781 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (11 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. Jeg lager ofte suppe eller lapskaus av lapskausblandingen fra frysedisken. Kan tilsette frosne erter, kikerter, linser, pølsebiter… Anonymkode: 863f7...898 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (13 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. For barn funker det godt 😊 Anonymkode: f1005...847 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 MammaMums skrev (16 minutter siden): Så mange flotte forslag her altså👏👏 Er det noen der ute som har prøvd ånlage grønnsakssuppe med frosne grønnsaker? Her i huset «skal» vesla helst ha grønnsakssuppe nemlig.. Jeg har noen ganger med tidpress tatt en Toro blomkålsuppe og hatt oppi frossen blomkål- og brokkoli pose. Funker helt fint det. Om de ikke vil ha store biter, så kan den stavmikses. Anonymkode: 32d53...c28 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå