Gå til innhold

Skal jeg fortelle samboeren min sannheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som er at jeg er forelska i en annen? Det vil knuse hjertet hans og garantert føre til brudd.

Eller skal jeg la det være, bite det i meg og håpe at jeg snart innser at jeg elsker han? (Noe som er relativt usannsynlig da jeg har hatt det slik i lang tid.)

Eller skal jeg komme med en halvsannhet som f.eks at jeg har mistet følelsene for han, han er som en bror etc, gjøre et rent brudd og spare han for et knust hjerte?

Hva er minst ille? 

Anonymkode: b1726...84c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for sannhet med modifikasjon. Gjøre det slutt med han, men du trenger ikke tråkke på han mens han ligger nede ved å utbrodere om dine følelser for noen andre

Anonymkode: 22695...47a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Som er at jeg er forelska i en annen? Det vil knuse hjertet hans og garantert føre til brudd.

Eller skal jeg la det være, bite det i meg og håpe at jeg snart innser at jeg elsker han? (Noe som er relativt usannsynlig da jeg har hatt det slik i lang tid.)

Eller skal jeg komme med en halvsannhet som f.eks at jeg har mistet følelsene for han, han er som en bror etc, gjøre et rent brudd og spare han for et knust hjerte?

Hva er minst ille? 

Si sannheten! Jeg er overbevist om at jeg ikke fikk sannheten og det er mere knusende enn om hun hadde fortalt sannheten. Føler meg vel sviktet i tillegg til at jeg er såret over bruddet fordi jeg fortsatt elsket henne inderlig. Du sparer han ikke for sannheten vil svært sansynlig komme for en dag og når det skjer vil han igjen bli såret og da etter at han er på vei til å få livet sitt "igang" igjen.

Håper virkelig du er ærlig med han, det fortjener han vel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har elsket mannen din på lenge så gjør det slutt uten å si noe om at du er forelsket i en annen. Bare si dere har vokst fra hverandre og du har ikke kjærestefølelser lenger. 

Anonymkode: ed2bf...ed7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ærlighet varer som regel lengst, men du trenger ikke såre ham bevisst. Du kan si at du ikke har kjærestefølelser for ham lengre, men du trenger ikke fortelle at du er forelska i noen andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Useless skrev (1 time siden):

Si sannheten! Jeg er overbevist om at jeg ikke fikk sannheten og det er mere knusende enn om hun hadde fortalt sannheten. Føler meg vel sviktet i tillegg til at jeg er såret over bruddet fordi jeg fortsatt elsket henne inderlig. Du sparer han ikke for sannheten vil svært sansynlig komme for en dag og når det skjer vil han igjen bli såret og da etter at han er på vei til å få livet sitt "igang" igjen.

Håper virkelig du er ærlig med han, det fortjener han vel.

Ville du helst ha fått: «Beklager, men vi kan ikke være sammen lenger. Jeg er forelska i noen andre,» enn «Beklager, vi kan ikke være sammen. Jeg har ikke de rette følelsene for deg lenger.»

Virkelig?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva du sier, så lenge han skjønner at det er slutt.

Anonymkode: f82dc...55d

Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du helst ha fått: «Beklager, men vi kan ikke være sammen lenger. Jeg er forelska i noen andre,» enn «Beklager, vi kan ikke være sammen. Jeg har ikke de rette følelsene for deg lenger.»

Virkelig?

TS

Ja, men det er min opplevelse... Jeg ville gjerne hørt begge delene siden det hadde vært sannheten. Min eks "forelsket" seg 5 dager etter bruddet.... Særlig. Det var liksom den utltimate dråpen. Hadde hun innrømmet at hun var forelsket da hun brøt med meg, og kommet med alt, hadde det vært lettere å akseptere. Sånn det ble så ble jeg "dobbelt" såret. 

Men vi er alle forskjellig og jeg er veldig opptatt av sannhet, løgner er en av de få tingene jeg aksepterer dårlig. 

Endret av Useless
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg går for en halvsannhet om manglende følelser. Det er jo sant, bare ikke hele sannheten. Jeg vil jo ikke knuse han heller. Uansett har jeg ingen planer om å involvere meg aktivt med han jeg er forelska i enda. En ting av gangen.

TS

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg går for en halvsannhet om manglende følelser. Det er jo sant, bare ikke hele sannheten. Jeg vil jo ikke knuse han heller. Uansett har jeg ingen planer om å involvere meg aktivt med han jeg er forelska i enda. En ting av gangen.

TS

Du vet vel best siden du kjenner han best. Men prøv å husk at han ikke bør få vite sannheten i ettertid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det kan kanskje være lettere å komme seg videre om man ser hele bildet, og ikke går rundt å håper på at man kan påvirke personen til å komme tilbake igjen.

Anonymkode: 47c20...aa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Virkelig?

TS

Din "pene" versjon er sikkert godt ment, men for han vil det være noe dere kan jobbe med.

Han kan tro at dette er noe han kan fikse og du vil måtte argumentere og det vil føre til stadig nye spørsmål men nye halve sannheter. Han vil tro dere fremdeles er mer en venner og søke støtte hos deg etter bruddet. Han kan tro at han kan vinne deg tilbake og det vil gi ha et håp og prosessen tar mye lenger tid.

Poenget er at ved å få sannheten vil han lettere kunne avskrive muligheten for noe mer og vite med sikkerhet at han ikke hadde skyld og kan gå videre og vite at det ikke var han sin feil.

En kamerat opplevde dette etter 16års forhold. Hun hevdet at det ikke var noen andre . Men selvfølgelig ventet en annen i buskene og etter noen uker ble de sett sammen. DET å bli løyet til, holdt for narr, vite at han ikke ble respektert nok til å få vite sannheten var et ekstra slag i trynet og prosessen med å komme igjennom måtte starte helt på nytt.

Hun hevdet at hun ikke hadde vært utro, men når hun løy om alt annet så hadde hun ingen troverdighet. 

Så han går nå rundt og er forbannet over at hun var utro og forholdet mellom dem er veldig giftig.

Sannheten er best.

Anonymkode: addb3...b06

• Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Din "pene" versjon er sikkert godt ment, men for han vil det være noe dere kan jobbe med.

Han kan tro at dette er noe han kan fikse og du vil måtte argumentere og det vil føre til stadig nye spørsmål men nye halve sannheter. Han vil tro dere fremdeles er mer en venner og søke støtte hos deg etter bruddet. Han kan tro at han kan vinne deg tilbake og det vil gi ha et håp og prosessen tar mye lenger tid.

Poenget er at ved å få sannheten vil han lettere kunne avskrive muligheten for noe mer og vite med sikkerhet at han ikke hadde skyld og kan gå videre og vite at det ikke var han sin feil.

En kamerat opplevde dette etter 16års forhold. Hun hevdet at det ikke var noen andre . Men selvfølgelig ventet en annen i buskene og etter noen uker ble de sett sammen. DET å bli løyet til, holdt for narr, vite at han ikke ble respektert nok til å få vite sannheten var et ekstra slag i trynet og prosessen med å komme igjennom måtte starte helt på nytt.

Hun hevdet at hun ikke hadde vært utro, men når hun løy om alt annet så hadde hun ingen troverdighet. 

Så han går nå rundt og er forbannet over at hun var utro og forholdet mellom dem er veldig giftig.

Sannheten er best.

Var akkurat det samme jeg prøvde å si i flere svar i denne tråden, men du fikk forklart det så mye bedre. Mitt forhold til min eks er blitt så giftig nå at det er helt forferdelig og det pga av at all min tillit er på bånn akkurat nå og vi skal samarbeide om barn som gjør det ekstra vanskelig. 

Ts bør være forsiktig siden hun har bestemt seg for en halvsannhet, men det er jo hun som kjenner han best. Selv om jeg selv mener hele sannheten burde være det beste, så får han deale med alt nå og ikke eventuelt må ta det i flere omganger etter hvert som han "finner" ut hva som egentlig har skjedd. Hun trenger jo selvfølgelig ikke å gå helt i detaljer, men gi det "store" bildet.

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis du er sikker på at du skal gjøre det slutt, så spar ham for å si sårende ting.

Vil du fortsette og prøve med din samboer, snakk sammen og prøv videre. Er det nødvendig å si alt? Det måtte bli for din egen del å lufte deg.

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Hvis du er sikker på at du skal gjøre det slutt, så spar ham for å si sårende ting.

Vil du fortsette og prøve med din samboer, snakk sammen og prøv videre. Er det nødvendig å si alt? Det måtte bli for din egen del å lufte deg.

Vi har prøvd, lenge, men det er ingenting å hente. Jeg har ikke sagt noe om han andre. Han bor forøvrig langt unna, så det er ingen fare for at vi blir sett sammen. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sannheten er best.

Jeg er redd det kan slå ut i sjalusi for han. Han er ekstremt sjalu, og ved å fortelle han hele sannheten, er jeg redd samarbeidet kan blir enda vanskeligere. Han kommer til å gjøre det til et helvete, garantert.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor setter du han opp til å ta avgjørelsen? Hvorfor avslutter du ikke forholdet selv??

Anonymkode: 3cfe8...689

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har prøvd, lenge, men det er ingenting å hente. Jeg har ikke sagt noe om han andre. Han bor forøvrig langt unna, så det er ingen fare for at vi blir sett sammen. 
Ts

Jeg mente selvfølgelig at du skulle avslutte med han andre hvis du skal gå videre med din samboer.

Men når du skriver dette, virker det som du er bestemt på å gjøre det slutt med samboer. Da er det heller ikke nødvendig å si at du har fått følelser for en annen, tenker jeg. Du sier at du føler at det er best for dere begge at dere avslutter det. Du har bestemt deg for at det er det du vil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er minst ille? 

Du må gjøre noe du har tro på, hvis du skal bli i forholdet. Ellers så bare er du meget ugrei som fortsetter å bedra din samboer.

Jeg mener at du bør si at du er emosjonelt utro hvis du velger å avslutte med din samboer. Vet ikke hvem som har fått for seg at det er mye bedre med et ekstra bedrag for den som er bedratt. Han trenger å bli helt ferdig med deg, og komme seg videre uten å se bakover, det er lettere og ikke vanskligere hvis du forteller at du er emosjonelt utro.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor setter du han opp til å ta avgjørelsen? Hvorfor avslutter du ikke forholdet selv??

Anonymkode: 3cfe8...689

Hvordan klarte du å lese det ut av hi? Det er på ingen måte det jeg gjør, jeg tar ansvar og avslutter med han.

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...