Gå til innhold

Skattemelding: Boligverdi??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bolig for første gang i fjor, så vet ikke hvordan dette foregår. Nå står det at jeg er eier av en bolig med en verdi på 3 700 000, selv om jeg kjøpte den for 3 400 000 tidlig i høst. Tror ikke akkurat boligen har steget med så mange hundre tusen på de månedene (jeg kjøpte til og med da det var pristopp i august). Kan jeg endre det i skattemeldingen, eller er det som det er..?

Anonymkode: 0941f...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvor du bor, selvsagt, men det skjer ofte at leiligheter i attraktive beliggenheter i Oslo f.eks, kan stige med bortimot en million i året... så at din har steget med 300 000, høres ikke totalt usannsynlig ut for meg? De tallene skatteetaten jobber med er hentet fra nettet, og tilsvarende leiligheter og salg og kvadratmeterpris i ditt nabolag.

Du må uansett ikke skatte av den eiendommen, fordi eiendsomsskatt har et bunnfradrag på 4 millioner.

Har du lån på boligen?

Anonymkode: b68a9...9a1

Skrevet

Mulig at du kan gjøre endring på denne posten i skattemeldingen din, men like greit å spørre på kommunen.  

Om du må betale eiendomsskatt er også avhengig av hvor du bor.  Både  bunnfradrag og hvor mange promille, er veldig varierende.  På nettsiden husierne.no ligger en oversikt over alle kommuner i 2021, basis en standard bolig på 120 kvm.  Her noen eksempler:    

Oslo:  3.495 kr
Løten:  6.791 kr
Gausdal:  8780 kr 
Tr.heim:  7.400 kr
Alta:  4.784 kr

Grunnen til at de som bor i Oslo betaler så mye mindre enn andre er at bystyret har bestemt at ingen skal betale eiendomsskatt for boliger med verdi på under 4 mill.  I flertallet av norske kommuner må alle betale eiendomsskatt (bunnfradraget er 0).  I Oslo betaler man også bare 3 promille, mens de fleste små kommuner har lagt seg på makssats 4 promille.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er  boligareal, beliggendhet som vert lagt til grunn for beregning av boligskatten /eigedomskatten.  Det virke noe urettferdig at  standarden på boligen vert ikkje vektlagt. 

Det er idag mange eldre som bor i nedbetalte boliger /bygårder, og mange av dem lever på en pensjonistlønn, men like fult må de betale det samme som naboen som har tilvarende boareal, men tjener 2 mill. De eldre må også betale formueskatt av boligens verdi. Boligskatten er ein sosialt urettferdig  skatt som burde endres

Anonymkode: e7ed8...a10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte bolig for første gang i fjor, så vet ikke hvordan dette foregår. Nå står det at jeg er eier av en bolig med en verdi på 3 700 000, selv om jeg kjøpte den for 3 400 000 tidlig i høst. Tror ikke akkurat boligen har steget med så mange hundre tusen på de månedene (jeg kjøpte til og med da det var pristopp i august). Kan jeg endre det i skattemeldingen, eller er det som det er..?

Anonymkode: 0941f...06a

Du kan endre, og huke av for at du har dokumentasjon på markedsverdien. 

Anonymkode: c7ebe...08f

Skrevet

Siden det er så kort tid siden du kjøpte boligen ville jeg gått inn og endret boligverdi til det du kjøpte for, og lagt ved dokumentasjon på transaksjonen. Mye bedre å justere boligverdien nå som du har fersk dokumentasjon enn å vente i 3 år og så måtte engasjere en megler for å lage en etakst-rapport  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er  boligareal, beliggendhet som vert lagt til grunn for beregning av boligskatten /eigedomskatten.  Det virke noe urettferdig at  standarden på boligen vert ikkje vektlagt. 

Det er idag mange eldre som bor i nedbetalte boliger /bygårder, og mange av dem lever på en pensjonistlønn, men like fult må de betale det samme som naboen som har tilvarende boareal, men tjener 2 mill. De eldre må også betale formueskatt av boligens verdi. Boligskatten er ein sosialt urettferdig  skatt som burde endres

Anonymkode: e7ed8...a10

Jeg pleier å bruke kalkulatoren på Skatteetatens nettsider og bruker det nummeret. Når har jeg boliglån da, så det skal mye til før jeg kommer over formuegrensen. Håper riktignok at eiendomsskatten blir endret på, så den treffer mer riktig.

Anonymkode: 6177c...c0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva var prisantydningen på boligen du kjøpte?  Kanskje du fikk kjøpt den under markedspris?

Anonymkode: adee4...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i nesten samme situasjon. Kjøpte leilighet for totalt 5,8 millioner i mars 2021 (akkurat prisantydning), og for inntektsåret 2022 er markedsverdien satt til i underkant av 7,3 millioner. Disse beregningene virker helt ute. Det står på skatteetaten sin nettside at man kan endre markedsverdien med takst fra kvalifisert takstmann, verdivurdering fra eiendomsmegler eller observerbar markedsverdi. Vet ikke om det er verdt det for deg, men vi vurderer det. 

Anonymkode: c32aa...92e

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i nesten samme situasjon. Kjøpte leilighet for totalt 5,8 millioner i mars 2021 (akkurat prisantydning), og for inntektsåret 2022 er markedsverdien satt til i underkant av 7,3 millioner. Disse beregningene virker helt ute. Det står på skatteetaten sin nettside at man kan endre markedsverdien med takst fra kvalifisert takstmann, verdivurdering fra eiendomsmegler eller observerbar markedsverdi. Vet ikke om det er verdt det for deg, men vi vurderer det. 

Anonymkode: c32aa...92e

Vi tok kontakt med skatteetaten og de fortalte at det enkleste er å ta kontakt med en eiendomsmegler som gjennomfører en verdivurdering for dere.

Anonymkode: 110b9...308

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også satt ut av den posten i skattemeldingen. Kjøpte i 2017 for 2,8 mill og markedsverdien er liksom 6,1 mill. Tviler på den du. Tipper den er verdt rundt 4 mill pluss minus. Heldigvis er det ikke eiendomsskatt her jeg bor (ennå) så jeg trenger vel ikke gjøre noe med denne inntil videre. 

Anonymkode: 98d0d...bb3

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble også satt ut av den posten i skattemeldingen. Kjøpte i 2017 for 2,8 mill og markedsverdien er liksom 6,1 mill. Tviler på den du. Tipper den er verdt rundt 4 mill pluss minus. Heldigvis er det ikke eiendomsskatt her jeg bor (ennå) så jeg trenger vel ikke gjøre noe med denne inntil videre. 

Anonymkode: 98d0d...bb3

Den "enn så lenge" kan komme fortere enn du aner, og om du først blir ilagt eiendomsskatt er det et ganske stort byråkrati å få endret. Da må man klage, engasjere megler, kanskje tilogmed uavhengig takstmann fordi kommunen VIL ha de pengene. Så vil mulig kommunen sende ut egen takstmann, for offentlige penger har de nok av. Prosessen kan fort ta et halvt år eller mer. 

Så det lureste er å faktisk ta tak med en gang, når det fortsatt ikke haster. Litt som pass. Bestill det i januar, selv om det er kjempelenge til charterferien i juli 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...