Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en middels stor bedrift og føle meg veldig utenfor. Jeg er den eneste introverte på jobb, og føler alle synes jeg er rar.. det er så slitsomt.

Trodde gjerne det var litt mer balansert på en arbeidsplass... Men tydeligvis må jeg få meg en jobb hvor det er flere som har min personlighetstype..

Hvordan er det på din arbeidsplass? Er det mindretall av introverte?

Anonymkode: 554c3...a7d

AnonymBruker
Skrevet

njai er vel mest folk som passer inn 

Anonymkode: b6e17...18e

AnonymBruker
Skrevet

Det er et mindretall introverte på arbeidsplassen min. Men vi prøver så godt vi kan å inkludere introverte på avdelingen i det sosiale, gir dem mulighet til å bli med på samtaler, spør om deres mening om noe jobbrelatert osv. Samtidig må man respektere at de er introverte og ikke begynne med masse oppfølgingsspørsmål for å tvinge de med i en diskusjon de gjerne helst bare vil observere.

Vi ser ikke på introverte som rare, men som personer som er introverte som selv får bestemme hvor mye de deltar i samtaler. 

Det er ikke sikkert noen på din arbeidsplass ser på deg som rar heller, men at de prøver å respektere deg og din personlighet ved å ikke tvangssosialisere deg. Vi er voksne folk, så det er ingens jobb å tvinge folk til å være sosiale, det er ufint, men det er heller ingen andres jobb å ha ansvar for at alle deltar sosialt. 

Forstår at det hadde vært fint med flere med din personlighetstype, men jeg tipper at mange lar deg være 'i fred' fordi de respekterer at du er introvert. Ikke fordi du blir sett på som rar.

Anonymkode: db8c9...2a3

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Hjelper det egentlig med flere introverte? Er kanskje greit om alle greier å være stille uten å bli ukomfortable. Men for meg virker det som de fleste synes stillheten er pinlig. Er litt enklere med enkelte menn da. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er logikken i at flere introverte skal gjøre det bedre for arbeidsmiljøet for de andre introverte? 

De vil likevel holde seg for seg selv. 

Anonymkode: 74730...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere om noen er introverte eller ikke? 

Anonymkode: a5bb4...28d

• Nyttig 3
Skrevet

Ekstrooverte er slitsomme. Prater, og hyler hele tiden.  Vil bruke mer tid på kaffe og pause. De har ikke noe privatliv. De vil være sosial med kollegaer etter jobb tid.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er logikken i at flere introverte skal gjøre det bedre for arbeidsmiljøet for de andre introverte? 

De vil likevel holde seg for seg selv. 

Anonymkode: 74730...abd

Det er ofte dårlig arbeidsmiljø med mange ekstroverte.  De snakker mye med hverandre, men baksnakker også like mye. Lederne misliker dem, men må bare jatte med dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv introvert og jobbet på et sted hvor de fleste var ekstroverte, for meg ble det altfor mye høylytt skravling, mye støy og mye press på å være sosial etter jobb. Jeg vantrivdes, følte meg så annerledes enn de andre og ble automatisk litt utenfor siden de andre var sammen på fritiden også, så jeg  endte opp med å skifte jobb. Jobber nå et sted hvor det var en bedre blanding av ekstroverte og introverte og jeg trives mye bedre nå! 

Anonymkode: e2080...5b1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i en middels stor bedrift og føle meg veldig utenfor. Jeg er den eneste introverte på jobb, og føler alle synes jeg er rar.. det er så slitsomt.

Trodde gjerne det var litt mer balansert på en arbeidsplass... Men tydeligvis må jeg få meg en jobb hvor det er flere som har min personlighetstype..

Hvordan er det på din arbeidsplass? Er det mindretall av introverte?

Anonymkode: 554c3...a7d

Vær stolt og vis selvtillit. De ser rar på deg fordi de merker du er usikker. Det har noe med hva slags energi du utstråler.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg tror jeg er ganske ekstrem introvert, men på jobb prøver jeg å ta meg sammen. Å være sosialt inkompetent er ikke det samme som å være introvert. Jeg har gode venner på jobb som er svært ekstroverte men selv om det tapper meg for energi så prøver jeg jo å være med å bidra til et godt arbeidsmiljø. Enkelte ganger orker jeg ikke omgås folk og det opplever jeg å få aksept for. Har snakket om hvordan jeg opplever sosial omgang; altså jeg synes det er hyggelig å omgås folk jeg liker men jeg mister energi av det. Vet ikke om de ekstroverte forstår helt, men de godtar forklaringen min og aksepterer at jeg er sånn. 

Folk på jobben som ikke vil omgås andre i det hele tatt mener jeg må lide av noe ganske annet. Enten sosial angst eller så er man bare helt sosialt inkompetent. Du må faktisk gjøre en innsats sosialt for å bli inkludert, særlig når du er ny. Når dere er bedre kjent og de vet at du er en morsom hyggelig person, så kan du snakke litt om hvordan det sosiale tapper deg.. 

Anonymkode: 10d14...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok litt avhengig av type arbeidsplass. Selv jobber jeg et sted det nok normalt er overvekt av ekstroverte, da er det ikke enkelt å være en av veldig få introverte. De aller fleste ekstroverte forstår ikke hvor krevende det faktisk er å være introvert, og heller ikke hvilken resurs man er om man får benyttet de mange positive introverte styrkene. Og, av naturlige årsaker, så er vi ikke så gode til å flagge dem selv.

Introvert mann

Anonymkode: 5ea8c...70e

Skrevet

Problemet er at introverte føler de ikke er like mye verdt som ekstroverte. 

Introverte må vise mer selvtillit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...