Gå til innhold

Er det straffbart å sjekke raskt igjennom skattemeldingen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket raskt igjennom, for så å sende. Fortalte dette til en jeg kjenner. Altså at jeg sjekket raskt igjennom og trykket send. Hun kommenterte: du er pliktig til å bruke lang tid å sjekke den grundig slik at du ikke har glemt noe i den som blir feil. Jeg ble litt satt ut. Bruker du lang tid på å sjekke? 

Anonymkode: 28816...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leste nettopp at en ganske stor andel ikke en gang åpner den. 

Anonymkode: fa8e1...e57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker nok tid til at jeg vet at jeg har fylt inn rett.

Anonymkode: 84c6a...1cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pliktig til å bruke lang tid? 😂 

Hvor i alle dager har personen dette fra? 

Anonymkode: 3528a...c88

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Leste nettopp at en ganske stor andel ikke en gang åpner den. 

Anonymkode: fa8e1...e57

Stemmer det? Sjokkerende. Jeg sjekker raskt igjennom, og ser om tallene stemmer raskt. Jeg trykker deretter send. Men jeg gikk inn igjen nå for å dobbeltsjekke flere ganger. Tallene stemmer. Men hun som jeg pratet med virket til å se på meg med rare øyne fordi jeg sa at jeg sjekket raskt igjennom. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Pliktig til å bruke lang tid? 😂 

Hvor i alle dager har personen dette fra? 

Anonymkode: 3528a...c88

Ja, hun sa det og så rart på meg. Tror ikke skatteetaten står med en stoppeklokke for å se om man bruker lang nok tid. Jeg har ikke så mange tall å sjekke heller. Jeg dobbeltsjekket flere ganger etter å ha pratet med henne  ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer det? Sjokkerende. Jeg sjekker raskt igjennom, og ser om tallene stemmer raskt. Jeg trykker deretter send. Men jeg gikk inn igjen nå for å dobbeltsjekke flere ganger. Tallene stemmer. Men hun som jeg pratet med virket til å se på meg med rare øyne fordi jeg sa at jeg sjekket raskt igjennom. 

Vitsen er jo at man sjekker at tallene er riktig. Lurt også å sjekke om man har fått med seg poster som kan gi deg fradrag. Kan være penger  å spare m.andre ord.

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange åpner den jo ikke en gang, aldri hørt om noen få noen form for straff for å bruke lite tid, med mindre det da fører til bedrag fordi man ikke sjekker de tingene man burde sjekke.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sjekket raskt igjennom, for så å sende. Fortalte dette til en jeg kjenner. Altså at jeg sjekket raskt igjennom og trykket send. Hun kommenterte: du er pliktig til å bruke lang tid å sjekke den grundig slik at du ikke har glemt noe i den som blir feil. Jeg ble litt satt ut. Bruker du lang tid på å sjekke? 

Du er ikke pliktig til å bruke lang tid eller sjekke nøye, men du er ansvarlig for eventuelle feil. Så man bør ta seg tid til å sjekke den ene gangen i året det er snakk om. 

Anonymkode: 191e1...573

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere tro...

Anonymkode: f0374...f29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er ikke pliktig til å bruke lang tid eller sjekke nøye, men du er ansvarlig for eventuelle feil. Så man bør ta seg tid til å sjekke den ene gangen i året det er snakk om. 

Anonymkode: 191e1...573

Jeg har ikke mye å sjekke. Men tallene stemmer. Jeg har nå dobbeltsjekket flere ganger for å være sikker på at jeg ikke overså noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er nok ikke straffbart 😅 regner med du mener den man får nå for ifjor, og ikke skattekortet som man leverer. Uansett så går jo alt elektronisk og arbeidsgivere osv melder inn til Skatteetaten så skal godt gjøres at det blir feil med mindre du har masse annen inntekt, aksjer, eiendelen osv som du er nødt til å oppgi. Jeg sjekker også fort over at det ikke er noe jeg syns ser veldig rart ut også sender jeg. 

Anonymkode: 87dd6...ef1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har ikke gjort noe galt. Den eneste det går ut over evt er deg selv hvis du ikke har skrevet inn fradrag du kan ha krav på.

Jeg sjekker også fort, men jeg er økonom og vet hva jeg skal se etter og føre på ,så det går ganske kjapt😉

Anonymkode: 30a98...162

Gjest Adobyen
Skrevet

I verste fall kan det vel det.  Hvis du ikke sjekker, eller ser at hele lønna mangler på skattemeldingen din, så har du et visst ansvar.  Det er slike ting som sikkert skjer veldig sjelden.

Lurt å se over.  Bruk så kort eller lang tid du trenger :) 

Skrevet

Hei.

Du er ansvarlig for de opplysningene som står oppført i skattemeldingen. Hvis du glemmer et fradrag går det utover deg. Hvis et skattepliktig beløp ikke er ført opp i selvangivelsen, kan dette i verste fall medføre straffeskatt bøter og fengsel m.m. Men hva skattemyndighetene gjør hvis/når det blir oppdaget at et skattepliktig beløp ikke er ført opp vil selvfølgelig være avhengig av beløpets størrelse, og om det blir ansett som en uaktsom handling eller grovt uaktsom handling.

Dette er de to grunnene til at det kan være formålstjenelig å sjekke skattemeldingen.

Det er folk som sitter å skriver inn informasjonen som du ser på skattemeldinge. Og folk gjør feil.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kostet meg 12 000 å sjekke skattemeldingen.  Det kunne vært fristende å sende den inn som den var, men som det skrives over, er man ansvarlig for at opplysningene er rett. Nå får jeg sove godt om natten og vet at pengene kommer godt med når neste statsbudsjett skal planlegges😆

Anonymkode: e52c5...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å sjekke at alt er riktig. Hvor lang tid dette tar for ditt vedkommende har selvsagt ikke betydning.

Anonymkode: 7a314...b03

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du sjekke skattemeldingen superraskt, dersom du har nødvendige papirer klare på forhånd og lever et lite komplisert liv slik at det er lite å fylle inn i skattemeldingen uansett.

(Lite komplisert = bare en arbeidsgiver, ingen barn, ingen lang reisevei til jobb, etc.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...