AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Situasjonen er slik: Eksen slo opp med meg i januar av sammensatte grunner. Egne helseproblemer, sykdom i nær familie, osv. Han mente jeg fortjente en skikkelig kjæreste som kunne gi og ta imot kjærlighet slik jeg gjør/gjorde. Han hadde lenge kjent på å være en dårlig kjæreste pga alt dette. Han «klarte» ikke å være kjæresten min som han sa. Etter bruddet gikk jeg i «no contact». Vi pratet ikke på litt over en måned, helt til han sendte en sms her om dagen for å gratulere med dagen. Jeg har lenge tenkt på at jeg ønsket å prate ordentlig ut om bruddet, noe han har vært åpen om.. Nå tok jeg opp at jeg ønsker en samtale for å få den klarheten, og om veien videre med oss to. Dette var han gledelig villig til. Når jeg sa at jeg ønsker denne samtalen snarest mulig, sa han at det var så mye med familien, barn ol at han lurte på om det kunne vente til helgen eller neste uke 😳 Hva er problemet her? Hvorfor blir han usikker, eller redd for å prate om det plutselig? Det er jo han som har gjort det slutt, det burde jo være enkelt å bare si ting som det er, slik at vi kan få closure og gå videre. Jeg ønsker jo bare å vite, slik at jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til han videre. Om dette er en person jeg ønsker å ha i livet mitt. Ønsker jo ikke kaste bort tid på en som kanskje ikke blir «bedre».. Han har sagt at han ikke har vonde følelser for meg, og ikke ønsker å såre meg. Og følelser mente han å ha når han slo opp. Det var som sagt andre ting som gjorde at han slo opp. Allikevel.. Kaster jeg bort tiden min her? Anonymkode: 878c3...41c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Så han skal kaste alt han har i hendene for å snakke med eksen sin? Han sier at det er mye som skjer. Syns virkelig ikke det er urimelig at han spurte om det kunne vente til helga feks Anonymkode: 78b41...78c 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Det er ikke veldig lenge til helga, eller neste uke. Synes det høres fint ut. Han setter av tid til deg, og sørger for at tiden er bare din. Anonymkode: 22da4...ad6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #4 Skrevet 15. mars 2023 Hva med å bare ignorere han om han tar kontakt til uken? Anonymkode: bafc0...236
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Du vet det er mye for ham med familien og barn, som var en av grunnene til at han slo opp, og likevel forventer du at han ut av det blå skal ha tid til deg når du vil? Jeg tenker du er urimelig med tanke på at dere ikke er sammen lenger. Du kan ikke vente at han har hele dagene og uken linet opp for å vente på deg. Han var positiv til å møtes til helgen eller neste uke for å gi deg et alternativ. Du er urimelig. Hørs ut som om det kanskje er han som kaster bort tiden sin ved å møtes? Anonymkode: 53ee9...692 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 Vel, det er jo flere rare ting her. Først ber du om en (vanskelig) samtale og finner det merkelig at et menneske med både egen sykdom og ansvar for syke slektninger må sette av tid og krefter til det. Som en som har hatt døende, nære slektninger: det kan tømme deg for energi slik at du kun sover, våkner, spiser ferdigmat og stirrer tomt i veggen, og det tar 150% av all din energi. Å bare trenge en liten uke på å samle energi til en samtale? Ren luksus. Han prioriterer dette veldig høyt! Kunne tatt han tre år, og det ville fortsatt fremstått som en ok tidshorisont. Deretter: ditt beste er ditt ansvar. Det er ikke hans ansvar. Om noen hadde forsøkt ende en relasjon til meg for «mitt beste» så hadde de fått en overhøvling om å være nedlatende som ikke ville vært fullført på en time. Mitt beste - mitt ansvar. Ingen - spesielt ikke en likeverdig partner! - har noe med å tenke tanken på at det er deres sak, ansvar eller område. Så skjerpings, ts. Ikke la andre folk ta ansvar for deg. Du er ikke et barn. Ikke ålreit på noe vis eller under noen omstendighet. Han kan slå opp fordi han ønsker tid eller bare ikke gidder mer. Han kan ikke slå opp fordi han har noen formening om ditt behov. Det er inderlig fornærmende. Anonymkode: 7d2d2...350
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet det er mye for ham med familien og barn, som var en av grunnene til at han slo opp, og likevel forventer du at han ut av det blå skal ha tid til deg når du vil? Jeg tenker du er urimelig med tanke på at dere ikke er sammen lenger. Du kan ikke vente at han har hele dagene og uken linet opp for å vente på deg. Han var positiv til å møtes til helgen eller neste uke for å gi deg et alternativ. Du er urimelig. Hørs ut som om det kanskje er han som kaster bort tiden sin ved å møtes? Anonymkode: 53ee9...692 Kan en samtale ta så mye tid av ens tid?! Jeg hadde alltids klart å finne tid, uansett. Kanskje han er usikker og derfor trenger tid til å forberede hva han skal si.. Jeg vet ikke. Sa at jeg ikke har planer om å grave i hans personlige liv akkurat. Ønsker jo kun å prate om oss og veien videre, hva konkret som gikk galt osv. mye har han jo forklart allerede, så jeg ser ikke helt problemet. Behøver jo ikke ta lang tid. Anonymkode: 878c3...41c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Du kan ikke forvente at han kommer løpende så fort du knipser. Å få closure er ditt behov, ikke hans. Han har andre ting i livet nå og det må du respektere. Syns ikke det er urimelig å ta det til uka. Men hvis jeg skal gi deg et råd er det å fortsette å ha null kontakt, ikke møte han. Et brudd er closure i seg selv. Å møtes for å snakke om bruddet er ikke closure, det er nesten alltid en "opener" istedet som åpner masse følelser for den som trenger closure, så jeg tror du kan ende med å få det enda værre og savne han enda mer og være enda mer forvirra følelsesmessig etter en sånn prat. Du har vært flink nå med no contact, fortsett sånn. Lukk boken, gå videre til neste kapitel og ikke bla tilbake igjen. Anonymkode: b0035...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kan ikke forvente at han kommer løpende så fort du knipser. Å få closure er ditt behov, ikke hans. Han har andre ting i livet nå og det må du respektere. Syns ikke det er urimelig å ta det til uka. Men hvis jeg skal gi deg et råd er det å fortsette å ha null kontakt, ikke møte han. Et brudd er closure i seg selv. Å møtes for å snakke om bruddet er ikke closure, det er nesten alltid en "opener" istedet som åpner masse følelser for den som trenger closure, så jeg tror du kan ende med å få det enda værre og savne han enda mer og være enda mer forvirra følelsesmessig etter en sånn prat. Du har vært flink nå med no contact, fortsett sånn. Lukk boken, gå videre til neste kapitel og ikke bla tilbake igjen. Anonymkode: b0035...eb4 Skjønner at det er jeg som ønsker det. Samtalen ønsker jeg for å samtidig gi beskjed til han at jeg enda har følelser, og hvis han ikke ser noe mer fremtid med meg, eller er usikker på det så må jeg be han holde helt avstand og ikke ta kontakt. Så det er for å få klarert situasjonen. Jeg vet det er slutt, men det blir vanskelig å gå videre om han skal drive å sende meldinger innimellom. Spesielt også når jeg vet han er glad i meg og.. Anonymkode: 878c3...41c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 Jeg leser deg som at du håper han vil bli sammen med deg igjen og ser det som et «tegn» at han ikke kaster alt han har i hendene og møter deg umiddelbart. Han har gjort det slutt og brukt den klassiske «det er ikke deg men meg» på deg. Kom deg videre. Anonymkode: 9bf1f...7c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skjønner at det er jeg som ønsker det. Samtalen ønsker jeg for å samtidig gi beskjed til han at jeg enda har følelser, og hvis han ikke ser noe mer fremtid med meg, eller er usikker på det så må jeg be han holde helt avstand og ikke ta kontakt. Så det er for å få klarert situasjonen. Jeg vet det er slutt, men det blir vanskelig å gå videre om han skal drive å sende meldinger innimellom. Spesielt også når jeg vet han er glad i meg og.. Anonymkode: 878c3...41c Du trenger ikke å møte han for å si det. Det er egentlig "sagt" allerede. Ja såklart er man glad i noen man har vært kjæreste med men det betyr ikke at man har kjæreste følelser eller ønsker eller fungerer som kjærester. Enig i at han ikke kan sende deg meldinger og rippe opp følelsene dine og forvirre deg når du ønsker å bli sammen igjen. Det holder i massevis å sende han en melding å skrive "Hei, siden jeg fortsatt har det vondt etter bruddet så vil jeg ikke at vi skal ha kontakt. Det rippet opp mye følelser når du sendte meg bursdagsmelding, håper du kan forstå og respektere at jeg trenger å prosessere og ikke sender meg mer meldinger." Anonymkode: b0035...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, det er jo flere rare ting her. Først ber du om en (vanskelig) samtale og finner det merkelig at et menneske med både egen sykdom og ansvar for syke slektninger må sette av tid og krefter til det. Som en som har hatt døende, nære slektninger: det kan tømme deg for energi slik at du kun sover, våkner, spiser ferdigmat og stirrer tomt i veggen, og det tar 150% av all din energi. Å bare trenge en liten uke på å samle energi til en samtale? Ren luksus. Han prioriterer dette veldig høyt! Kunne tatt han tre år, og det ville fortsatt fremstått som en ok tidshorisont. Deretter: ditt beste er ditt ansvar. Det er ikke hans ansvar. Om noen hadde forsøkt ende en relasjon til meg for «mitt beste» så hadde de fått en overhøvling om å være nedlatende som ikke ville vært fullført på en time. Mitt beste - mitt ansvar. Ingen - spesielt ikke en likeverdig partner! - har noe med å tenke tanken på at det er deres sak, ansvar eller område. Så skjerpings, ts. Ikke la andre folk ta ansvar for deg. Du er ikke et barn. Ikke ålreit på noe vis eller under noen omstendighet. Han kan slå opp fordi han ønsker tid eller bare ikke gidder mer. Han kan ikke slå opp fordi han har noen formening om ditt behov. Det er inderlig fornærmende. Anonymkode: 7d2d2...350 Å ikke være i stand til å dekke en kjærestes behov er gyldig grunn til å slå opp. Og det er jo til den andres beste, selvom det innerst inne er mest for å slippe egen dårlig samvittighet over å ikke strekke til. Har selv hatt en kjæreste med veldig stort behov for bekreftelse, jeg hadde nok med meg selv og ikke sjans å gi det han trengte for å føle seg trygg i forholdet. Følte jeg gjorde han en tjeneste når jeg slo opp, iogmed at han ikke selv så hvor lite bra vi var for hverandre. Anonymkode: 0dd04...ab4
Andro Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Når han avsluttet fordi han ikke har kapasitet til å være kjæreste. Er det da noe rart at han tar en samtale når det passer ham?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg leser deg som at du håper han vil bli sammen med deg igjen og ser det som et «tegn» at han ikke kaster alt han har i hendene og møter deg umiddelbart. Han har gjort det slutt og brukt den klassiske «det er ikke deg men meg» på deg. Kom deg videre. Anonymkode: 9bf1f...7c3 Ok. Så hvis det er det som er strategien hans, hvorfor gidder han da ta seg tid å være høflig til å svare/følge opp samtaler med meg? Hadde det vært jeg som hadde dumpet noen med samme regel, så hadde jeg aldri orket å ta meg tid til å utdype/forklare meg ytterligere. Da hadde jeg kommet meg raskt unna og slettet fyren utav mitt liv. Anonymkode: 878c3...41c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å ikke være i stand til å dekke en kjærestes behov er gyldig grunn til å slå opp. Og det er jo til den andres beste, selvom det innerst inne er mest for å slippe egen dårlig samvittighet over å ikke strekke til. Har selv hatt en kjæreste med veldig stort behov for bekreftelse, jeg hadde nok med meg selv og ikke sjans å gi det han trengte for å føle seg trygg i forholdet. Følte jeg gjorde han en tjeneste når jeg slo opp, iogmed at han ikke selv så hvor lite bra vi var for hverandre. Anonymkode: 0dd04...ab4 Jeg har liksom aldri forstått det. Som du skriver her, nevnte han flere ganger på slutten av forholdet at han slet med dårlig samvittighet osv. For meg var han god nok, og jeg tok virkelig hensyn på best mulig måte. Men merket jo at det ble vanskelig å vite hvordan jeg skulle forholde meg til han når han slet så mye «inni sitt eget hode».. Anonymkode: 878c3...41c
Friluftsmann70 Skrevet 16. mars 2023 #16 Skrevet 16. mars 2023 Tenker du bare får vente til han har tid. Men tror det ligger noe mer bak at han gjør det slutt, ikke bare at han ikke klarer å være den kjæresten du fortjener. Tror han har vanskelig for å formulere seg og legger da skylden på seg slev, så han ikke skal få problemer med å forklare den virkelige grunnen. Tenker du bør ta den samtalen, vær lyttende og ikke "arrester" han for ting han sier. Da får du frem sannheten og mer klarhet, så du vet hva du skal videre. Men la han snakke, hva han tenker, sine følelser. Og ikke avbryt eller vær uenig. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Skrevet 16. mars 2023 Friluftsmann70 skrev (1 minutt siden): Tenker du bare får vente til han har tid. Men tror det ligger noe mer bak at han gjør det slutt, ikke bare at han ikke klarer å være den kjæresten du fortjener. Tror han har vanskelig for å formulere seg og legger da skylden på seg slev, så han ikke skal få problemer med å forklare den virkelige grunnen. Tenker du bør ta den samtalen, vær lyttende og ikke "arrester" han for ting han sier. Da får du frem sannheten og mer klarhet, så du vet hva du skal videre. Men la han snakke, hva han tenker, sine følelser. Og ikke avbryt eller vær uenig. Lykke til Jeg har jo også tenkt at det ligger noe mer bak, og det er jo det jeg gjerne vil ha fatt i. Jeg håper ikke han unnlater å fortelle meg ting fordi han er redd for at jeg ikke skal takle å høre sannheten.. Han har sagt at det blir i løpet av disse dagene, så jeg har tenkt å vente. Ønsker uansett å få klarert i om vi fortsatt skal være endel av hverandres liv. Anonymkode: 878c3...41c
Goodtimes Skrevet 16. mars 2023 #18 Skrevet 16. mars 2023 For meg høres det egentlig ut som han tok den ''enkle'' veien ut av forholdet. At ved å si det på denne måten, så slipper han skyldfølelse samtidig som han tror at det får deg til å føle deg bedre. Det er min oppfatning av det hele. - Mulig jeg tar feil da.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Skrevet 16. mars 2023 Goodtimes skrev (45 minutter siden): For meg høres det egentlig ut som han tok den ''enkle'' veien ut av forholdet. At ved å si det på denne måten, så slipper han skyldfølelse samtidig som han tror at det får deg til å føle deg bedre. Det er min oppfatning av det hele. - Mulig jeg tar feil da. Jeg har tenkt det samme. Tror du det er derfor han også sliter sånn med å prate med meg om det? Fordi han er redd for å fortelle sannheten? Anonymkode: 878c3...41c
Goodtimes Skrevet 16. mars 2023 #20 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har tenkt det samme. Tror du det er derfor han også sliter sånn med å prate med meg om det? Fordi han er redd for å fortelle sannheten? Anonymkode: 878c3...41c Det var min automatiske tanke, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå