Gå til innhold

Hvordan ta vare på familie man ikke bor med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt bør man strekke seg for å ta vare på nærmeste familie, når man også har sin egen å ta deg av? Har en bestemor som er pleietrengende men ikke vil søke om hjelp fra hjemmetjenesten. Det gjør vondt å vite at hun er ensom og ikke får den hjelpen hun trenger. Har også en søster som er nedi en mental grøft, og er oppriktig bekymret for at hun skal skade seg. Hadde jeg ikke hatt egne barn hadde jeg vært hos dem så ofte jeg kunne, tilnærmet daglig. Men det har jeg ikke tid eller mulighet til. Jeg føler meg helt låst, og er usikker på hva jeg burde gjøre. 

Ville dere gått ned i stillingsprosent for å ta vare på familie? Ville dere kjøpt hus med mulighet for bestemor å bo i sammen med dere? 

Jeg har veldig lyst til å gjøre alt jeg kan for dem, men vil jo heller ikke bli fraværende for egne barn. Og tapt inntekt går også utover dem.

Anonymkode: 211b9...b5a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor de langt unna?

Du kan jo avtale faste handledager/middager med bestemor 2 ganger i uken.

Søster kan kanskje flytte inn til deg for en periode til hun har fått hjelp av helsevesen ?

Anonymkode: 05b0c...855

Skrevet

Dette er en vond situasjon å være i, som jeg kjenner godt igjen.
Jeg ville ha tatt en prat med bestemors lege, og begynt med å informere konkret om hva du ser at hun ikke klarer selv. Kanskje du kan bli med henne til neste legetime etterpå, og kanskje aksepterer hun at noen fra kommunens tildelingskontor kan bli med hjem til henne sammen med deg. Hun må ha hjelp, eller greie seg mer alene.
Du gjør henne ingen tjeneste med å la henne fornekte virkeligheten hun lever i, og hva hun gjør med dere som er rundt.

Jeg ville absolutt ikke gått ned i stillingsprosent for å gjøre en jobb som det finnes profesjonelle til å ta seg av. Om de gjør den jobben, så har du mer kapasitet til å gjøre det som er hyggelig sammen med henne.

Du er småbarnsmor og søster, og du må velge hvem som er viktigst. Din tid med barna dine er uerstattelig.
De voksne velger sin skjebne selv. Det er ikke ditt ansvar at bestemor er sta, men du kan sette henne i kontakt med instanser som kartlegger henne, og ikke la deg manipulere av hennes fornektelse av realitetene.

Mine slektninger har også protestert på all hjelp som har blitt foreslått, men vært begeistret for det når det likevel ble satt igang. Begynn smått: "Kanskje vi skal prøve dette et par uker, og se hvordan det går?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...