Gå til innhold

Får alle utekatter innvollsorm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle katter som spiser fugl og mus får vel alltid innvollsorm, eller?

Anonymkode: fdd43...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det gjør de. De får i seg egg fra byttedyr de spiser og blir vert for orm.

Eneste gangen hunden min fikk resept på medisin mot innvollsparasitter var den gangen jeg fortalte veterinæren at hunden hadde spist en dau spissmus som lå på stien i skogen rett foran oss. Fordi da er det garantert at dyret (katten eller hunden) er blitt smittet. Hunden rakk å svelge den hersens musa så fort at jeg ikke fikk stoppet henne. Grøss. Da fikk hun altså en kur mot innvollsparasitter.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Million said:

Ja, det gjør de. De får i seg egg fra byttedyr de spiser og blir vert for orm.

Eneste gangen hunden min fikk resept på medisin mot innvollsparasitter var den gangen jeg fortalte veterinæren at hunden hadde spist en dau spissmus som lå på stien i skogen rett foran oss. Fordi da er det garantert at dyret (katten eller hunden) er blitt smittet. Hunden rakk å svelge den hersens musa så fort at jeg ikke fikk stoppet henne. Grøss. Da fikk hun altså en kur mot innvollsparasitter.

Er det lenge siden?

Jeg spurte veterinæren min om om å få dette for et par år siden, fordi vi har en hund som spiser alt han finner av døde dyr og andre dyrs avføring. Men veterinæren sa at de gir ikke ut dette til hunder nå, med mindre man finner tegn på det i avføringen til dyret.

På katter mener jeg å huske at man får det så lenge katten er utekatt og dermed i fare for å få det i seg. Vi har aldri måtte krangle på det, iallefall.

Anonymkode: 99831...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det lenge siden?

Jeg spurte veterinæren min om om å få dette for et par år siden, fordi vi har en hund som spiser alt han finner av døde dyr og andre dyrs avføring. Men veterinæren sa at de gir ikke ut dette til hunder nå, med mindre man finner tegn på det i avføringen til dyret.

På katter mener jeg å huske at man får det så lenge katten er utekatt og dermed i fare for å få det i seg. Vi har aldri måtte krangle på det, iallefall.

Anonymkode: 99831...0f9

Ja, det er lenge siden. 8-10 år. Hunden er 12 nå. 

Jeg husker jeg spurte på et senere tidspunkt (hos samme veterinær) om å få en ny kur for å "renske opp litt" (vi gikk mye i skogen og hvem vet hva hunden spiste som jeg ikke så, tenkte jeg), men da sa veterinæren nei, og at det måtte være påvist orm (ta avføringsprøve) før hun ga ut resept.

Noe som er bra! Man har dessverre vært altfor slepphendte med medisiner mot innvollsparasitter i mange, mange år, og det har ført til mye feilbruk, som i sin tur har (skrekk og gru!) ført til en del resistente parasitter. Og hva gjør vi den dagen vi ikke har medisiner som kan ta knekken på sånt? Mennesker får jo også parasitter (spesielt i andre deler av verden der hygienen ikke er like god), og skulle vi ikke ha noe som kan kurere dem, ligger vi tynt an.

Så ja, det er bra de er strenge med å gi resepter og at de gis kun med formaninger og ordre om å følge kuren til punkt og prikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Min frøken har vært utelatt i 8 år og har aldri hatt innvollsorm. Og jeg er oppvokst med katter så jeg vet hvordan man oppdager dette :) 

Anonymkode: 40351...74d

Skrevet

min utekatt har heller ikke trengt kur på flere år, det er ganske skralt med bytte her og jeg ser uansett om hun trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Utekatten min fanger og spiser mange mus i løpet av sommeren, men det er først etter hun fylte 14 år at hun har fått påvist orm og trengt kur. Jeg har sendt inn avføringsprøve jevnlig. Mange friske, voksne (men ikke gamle) katter er motstandsdyktige. 

Anonymkode: 105c4...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 17.56):

Alle katter som spiser fugl og mus får vel alltid innvollsorm, eller?

Anonymkode: fdd43...1a3

Nei ikke alle, men de fleste. Hadde en som aldri fikk verken innvollsorm eller tannstein. Men den jeg har nå har hatt begge deler, han er snart 9 år. Fikk orm da han var 6, men har ikke hatt siden og tannstein da han var syv.

Anonymkode: 5544b...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...