AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Skrevet 15. mars 2023 Vil kjøpe huset til mormor. Det er gammelt hus, mye som må gjøres. Men prisantydningen er 4,5 mill da det ligger sentralt. Jeg kan bare få lån på 2,5 mill ca alene. Ikke aktuelt å låne med noen andre. Kan man kjøpe et hus så mye under takst? Anonymkode: 5c60d...512
Hill83 Skrevet 15. mars 2023 #2 Skrevet 15. mars 2023 Det bestemmer farmor. sitter hun i uskiftet bo med flere arvinger kan det bli problematisk 1
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #3 Skrevet 15. mars 2023 Hill83 skrev (2 minutter siden): Det bestemmer farmor. sitter hun i uskiftet bo med flere arvinger kan det bli problematisk Nå er hun død. Hun har 2 arvinger.
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Skrevet 15. mars 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Da kommer det an på den andre arvingen... Skjønner. Har ikke snakket så mye om det enda. Så arvingene kan godta det? Blir det feil for mine søsken?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vil kjøpe huset til mormor. Det er gammelt hus, mye som må gjøres. Men prisantydningen er 4,5 mill da det ligger sentralt. Jeg kan bare få lån på 2,5 mill ca alene. Ikke aktuelt å låne med noen andre. Kan man kjøpe et hus så mye under takst? Anonymkode: 5c60d...512 Vel, din mor (gitt at hun lever) arver 50% av sin mors eiendeler, gitt at det ikke er testamente. Så arbver hennes søsken den andre 50%. For at du skal få huset for 2,5 må dermed din mor (som er den mest sannsynlige) gi hele sin arv til deg. Har du andre søsken? I så fall blir jo dette baluba. Ja, man kan kjøpe et hus under takst. Man byr da under takst og håper ingen andre byr over og at selger er desperat. Det er lite trolig i dagens marked. Men om du får din mor og onkel/tanter hus 2 mill under takst så taper jo de 2 mill i arv. Blir det hyggelig til jul, tror du? Anonymkode: 97b92...342 1
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, din mor (gitt at hun lever) arver 50% av sin mors eiendeler, gitt at det ikke er testamente. Så arbver hennes søsken den andre 50%. For at du skal få huset for 2,5 må dermed din mor (som er den mest sannsynlige) gi hele sin arv til deg. Har du andre søsken? I så fall blir jo dette baluba. Ja, man kan kjøpe et hus under takst. Man byr da under takst og håper ingen andre byr over og at selger er desperat. Det er lite trolig i dagens marked. Men om du får din mor og onkel/tanter hus 2 mill under takst så taper jo de 2 mill i arv. Blir det hyggelig til jul, tror du? Anonymkode: 97b92...342 Vil vel kanskje ikke gi hele arven til meg nei. Har en søster. Og tante har en sønn. Tenkte man kunne gå utenom budrunde. De taper jo mye så klart.
Sunshineyellow Skrevet 15. mars 2023 #8 Skrevet 15. mars 2023 Du kan høre, men tviler på at de ønsker å sponse deg med såpass mye. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #9 Skrevet 15. mars 2023 Det er forsåvidt hyggelig at du vil holde huset i familien, men dette høres ekstremt urealistisk ut, 2 mill er ekstremt mye penger å mangle her. Du har liksom halvparten av huset. Her må du enten se på alternative løsninger, eller glemme det. Hva om du og søsteren din kjøper huset sammen? Så kan en av dere kjøpe ut den andre senere. Eller at du får med mor/søster på dette. Eventuelt din tante/fetter. Anonymkode: 1391c...983 3
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #10 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er forsåvidt hyggelig at du vil holde huset i familien, men dette høres ekstremt urealistisk ut, 2 mill er ekstremt mye penger å mangle her. Du har liksom halvparten av huset. Her må du enten se på alternative løsninger, eller glemme det. Hva om du og søsteren din kjøper huset sammen? Så kan en av dere kjøpe ut den andre senere. Eller at du får med mor/søster på dette. Eventuelt din tante/fetter. Anonymkode: 1391c...983 Er ikke aktuelt å kjøpe med noen av de. De har sine egne hus, og bor ikke i området. Og ønsker det heller ikke.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 Hill83 skrev (45 minutter siden): Det bestemmer farmor. sitter hun i uskiftet bo med flere arvinger kan det bli problematisk Hvorfor bestemmer farmor hva huset til mormor skal selges for? 🤔 Anonymkode: 63f69...bf2 5
Nymerïa Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 Anonym-bruker skrev (38 minutter siden): Skjønner. Har ikke snakket så mye om det enda. Så arvingene kan godta det? Blir det feil for mine søsken? Det kan bare de svare på. Juridisk sett er det ingenting i veien for at dere blir enige om akkurat det dere vil. Men hva finnes i boet ellers, er det andre ting de kan få slik at verdien av det dere får blir likere? Og er greia her at du har et søsken og en tante som skal arve slik at din andel er 25%?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #13 Skrevet 15. mars 2023 Min mor og hennes søstre solgte barndomshjemmet til min kusine under takst, for å holde det i familien. 2 mill under takst var likevel drøyt, og jeg tviler på at de går med på det med mindre de har enormt mye penger fra før. Min kusine fikk huset kanskje 500000 under takst, og bare det var det noen i familien som murret litt angående, men tiet da søstrene sa at det betydde så mye for dem at det ble i familien. 2 mill... nei det er veldig mye. Anonymkode: c7166...d5c
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 Nymerïa skrev (14 minutter siden): Det kan bare de svare på. Juridisk sett er det ingenting i veien for at dere blir enige om akkurat det dere vil. Men hva finnes i boet ellers, er det andre ting de kan få slik at verdien av det dere får blir likere? Og er greia her at du har et søsken og en tante som skal arve slik at din andel er 25%? Nei, jeg er barnebarn. Far og tante skal arve. Vi er 3 barnebarn.
Hill83 Skrevet 15. mars 2023 #15 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor bestemmer farmor hva huset til mormor skal selges for? 🤔 Anonymkode: 63f69...bf2 Farmor mormor … 😂😂😂 1
Nymerïa Skrevet 15. mars 2023 #16 Skrevet 15. mars 2023 Anonym-bruker skrev (47 minutter siden): Nei, jeg er barnebarn. Far og tante skal arve. Vi er 3 barnebarn. Men er faren din villig til å si fra seg sin del av arven til fordel for neste generasjon? I så fall skal er din del 25% hvis det bare er han og søsteren og ikke noen enkemann.
Anonym-bruker Skrevet 15. mars 2023 #17 Skrevet 15. mars 2023 Nymerïa skrev (2 minutter siden): Men er faren din villig til å si fra seg sin del av arven til fordel for neste generasjon? I så fall skal er din del 25% hvis det bare er han og søsteren og ikke noen enkemann. Nei, det er han nok ikke. Eller jeg vet at han trenger pengene selv også. Ingen enkemann, begge besteforeldrene er borte. Men jeg er jo ikke direkte arving av besteforeldrene mine.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Skrevet 15. mars 2023 Faren din skal vel ikke arve mormoren din. Anonymkode: efe6e...341
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #19 Skrevet 15. mars 2023 Anonym-bruker skrev (51 minutter siden): Nei, jeg er barnebarn. Far og tante skal arve. Vi er 3 barnebarn. Faren din og tante arver minst sin pliktdelsarv, resten kommer an på testamentet. Eventuelt deles alt likt mellom de to. Hva faren din gjør med sin del er opp til han. Han kan gi hele sin arv til deg. Tante kan også gi hele sin arv til deg. Men om den totale arven er huset, til en verdi av 4,5, og du kan betale 2,5 for det, så "snyter" du resten av gjengen for 2mill. Men 4,5 mill, altså huset, deles på din far og din tante. Du kan bruke lånet ditt til å kjøpe ut tante, og dermed eie huset med din far. Siden du ikke vil eie med noen andre, så må du da overtale din far til å gi deg en gave til 2mill. Anonymkode: 7ded7...a05
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #20 Skrevet 15. mars 2023 Men mormor er vel ikke mor til din far? Eller hva? Det er jo barna til avdøde, arvingene, som avgjør om de vil selge boligen til en såpass lav pris. Anonymkode: 83ecb...b88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå