Gå til innhold

Plutselig fått en psykisk diagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en inntakssamtale ved ny Dps etter å ha flyttet (gikk 6 ganger på en annen Dps der jeg bodde tidligere). De konkluderte med at jeg ikke hadde rett til behandling i spesialisthelsetjenesten og sendte epikrise til meg og fastlege. I denne epikrisen står det at jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (noe den gamle dpsen har diagnostisert meg med uten å gi beskjed). 

Min gamle behandler har vært innom denne diagnosen fordi jeg har vært både utagerende, svingende i humør og hatt problemer i relasjoner i perioder med høyt alkoholinntak. I edru tilstand (har ikke drukket på 2 år) er jeg følelsesmessig flat som en pannekake og skulle nesten ønske jeg hadde noen svingninger i følelseslivet 😅 Min gamle behandler har da gitt meg denne diagnosen basert på historier jeg har fortalt han om oppførsel i fylla. Jeg tok også en test for denne diagnosen og havnet akkurat i grenseland (da var noen av svarene basert på ting jeg hadde gjort i påvirket tilstand). 

Hvordan kan jeg få fjernet denne diagnosen? Hvem må jeg kontakte? Noen som har vært i lignende situasjon? 🫡

Anonymkode: a556a...866

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diagnosen er ikke plutselig, du har blitt utredet over tid. Du kan ikke få fjernet en diagnose med mindre en annen spesialist konkluderer med at det er umulig at diagnosen stemmer. 

Anonymkode: 55118...5ed

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er ikke diagnosen i seg selv som gjør at du ikke har rett til behandling i spesialisthelsetjenesten, det er trolig at symptomene ikke er alvorlige nok. 

Vil jeg tro 

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke fjernet diagnosen, men kan be om ny utredning.

Anonymkode: bf831...f36

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke rart å diagnostisere noen på bakgrunn av hva de har gjort i påvirket tilstand? 🫡 Har nevnt diagnosen for mannen min og familien min og de skjønner ikke hvordan det kan stemme etter at vi leste om diagnosen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk fjernet diagnosen, men ikke som om jeg ikke hadde hatt den, mer som at jeg ikke lenger har den etter effektiv behandling

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk fjernet diagnosen, men ikke som om jeg ikke hadde hatt den, mer som at jeg ikke lenger har den etter effektiv behandling

Ja. Det er mulig, men siden TS ikke går i behandling må hun få ny utredning for å fjerne diagnosen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Det er ikke diagnosen i seg selv som gjør at du ikke har rett til behandling i spesialisthelsetjenesten, det er trolig at symptomene ikke er alvorlige nok. 

Vil jeg tro 

Emosjonell ustabil PF er alvorlig, men avslaget er sannsynligvis pga ts ikke har fått fremgang i behandling tidligere. At pga den høye pågangen til DPS nå så nedprioriterer de såkalt behandlingsresistente eller ønsker de over på andre tilbud. 

DPS har gruppeterapi for EUPF, så ts kan jo be legen om henvisning til den på Seksjon Gruppe istedet for til solobehandling, eller henvisning til til privat psykolog for solobehandling. 

Anonymkode: 55118...5ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er den samme hele tida, full eller edru.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si det: gikk på Dps tidligere fordi jeg drakk for mye, på eget initiativ. Fikk gode metoder for å slutte å drikke. Ønsket selv å komme i kontakt med ny Dps når jeg sluttet fordi jeg har fått mye angst. Emosjonelt ustabil-diagnosen var ikle grunnen til at jeg gikk til Dps første gang eller nå, den har kommet som en liten «bonus» av behandleren som var veldig opptatt av å finne en diagnose. Jeg har aldri selv tatt opp problemer med relasjoner eller utagering eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si det: gikk på Dps tidligere fordi jeg drakk for mye, på eget initiativ. Fikk gode metoder for å slutte å drikke. Ønsket selv å komme i kontakt med ny Dps når jeg sluttet fordi jeg har fått mye angst. Emosjonelt ustabil-diagnosen var ikle grunnen til at jeg gikk til Dps første gang eller nå, den har kommet som en liten «bonus» av behandleren som var veldig opptatt av å finne en diagnose. Jeg har aldri selv tatt opp problemer med relasjoner eller utagering eller lignende.

Det har ikke noe å si. Behandler har gjort en faglig vurdering og satt en diagnose. Er du uenig kan du be om ny utredning. Snakk med fastlegen din.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo ikke uvanlig at personer med denne diagnosen er uenig i diagnosen heller, selv om det skulle stemme

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å få fjernet diagnosen? Det er jo neppe diagnose som gjør at du har fått avslag?

Anonymkode: cd6bb...212

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å få fjernet diagnosen? Det er jo neppe diagnose som gjør at du har fått avslag?

Det handler ikke om avslaget, det begrunnet de godt med at jeg ikke har behov for terapi nå som jeg ikke drikker lengre, og det er jeg enig i. Poenget mitt er; denne borderline-diagnosen har blitt satt av en behandler etter 6 samtaler. Jeg fikk innvilget behandling ved Dps for å slutte å drikke, og der klarte jeg. Jeg har ikke kjent på noen av de symptomene i denne diagnosen, og heller ikke drøftet dette med behandleren min. Så jeg begynner naturligvis å lure når jeg får epikrise fra ny Dps hvor denne diagnosen står uten at jeg er informert om det :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. At en behandler har gitt deg den diagnosen en gang, hva har det å si?

Anonymkode: 3846f...866

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om en ny utredning om det har noe praktisk betydning for livet ditt. Du har jo vært i behandling for psykiske plager, og da må du nesten regne med å få en diagnose.

Å lage masse oppstyr rundt diagnosen vil mest sannsynligvis styrke mistanken om at du har en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 7982a...d6c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. At en behandler har gitt deg den diagnosen en gang, hva har det å si?

Anonymkode: 3846f...866

Den står nå i kjernejournalen min. Hadde du ønsket å ha en diagnose du ikke kjenner deg igjen i eller er informert om ved siden av navnet ditt? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Be om en ny utredning om det har noe praktisk betydning for livet ditt. Du har jo vært i behandling for psykiske plager, og da må du nesten regne med å få en diagnose.

Å lage masse oppstyr rundt diagnosen vil mest sannsynligvis styrke mistanken om at du har en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 7982a...d6c

Vil ikke kalle det å lage masse oppstyr rundt en diagnose å legge ut et spørrende innlegg på et forum 🫣

Tar kontakt med fastlegen og hører :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om avslaget, det begrunnet de godt med at jeg ikke har behov for terapi nå som jeg ikke drikker lengre, og det er jeg enig i. Poenget mitt er; denne borderline-diagnosen har blitt satt av en behandler etter 6 samtaler. Jeg fikk innvilget behandling ved Dps for å slutte å drikke, og der klarte jeg. Jeg har ikke kjent på noen av de symptomene i denne diagnosen, og heller ikke drøftet dette med behandleren min. Så jeg begynner naturligvis å lure når jeg får epikrise fra ny Dps hvor denne diagnosen står uten at jeg er informert om det :) 

Men på det tidspunktet drakk du jo og ble vurdert å ha den diagnosen. Mens i dag, når du ikke drikker, hadde gjerne konklusjonen blitt en annen. Hva du har eller ikke har i dag, har jo ingen relevans for fortiden? Det blir jo litt som at en som har hatt psykose og blitt frisk, skulle klaget på at han/hun ble diagnostisert med psykose i fortiden, bare fordi psykosen er borte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men på det tidspunktet drakk du jo og ble vurdert å ha den diagnosen. Mens i dag, når du ikke drikker, hadde gjerne konklusjonen blitt en annen. Hva du har eller ikke har i dag, har jo ingen relevans for fortiden? Det blir jo litt som at en som har hatt psykose og blitt frisk, skulle klaget på at han/hun ble diagnostisert med psykose i fortiden, bare fordi psykosen er borte?

Det jeg stusser på er at det er krav til at man har vært edru/rusfri så og så mange måneder før man blir utredet for disse diagnosene, fordi rus/alkohol naturligvis påvirker oppførsel. Det er jo f.eks krav om å ha vært nykter i mange måneder før man utredes for adhd. Borderline er en diagnose som utredes etter en viss rusfri tid, ikke i en periode med drikking - nettopp fordi man skal avklare om diagnosen er riktig eller ikke. Psykose og depresjon f.eks er jo noe helt annet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...