Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri behøvd å legge til eller endre noe på selvangivelsen. Er ufør og har det slik at jeg er sikker på at jeg får igjen ca 3000kr hvert år

I år skal jeg arve et hus, som skrives over på meg ila sommeren. Dette må jo selvsagt oppføres på selvangivelsen. Men trenger jeg å gjøre noe mer? Jeg er livredd for baksmell i 2024 eller de påfølgende årene. Trenger jeg å justere skattetrekket eller noe slikt i tillegg? Jeg er HELT GRØNN på dette med økonomi og skatt 🙈

Anonymkode: 9e940...6b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om endringen skjer i år så skal du vel ikke føres på skattemeldingen du mottar nå? Det gjelder jo for 2022.

Er du livredd for skattesmell neste år så må du heller gå inn og legge inn opplysningen i og endre skattekortet ditt.

Anonymkode: a4a4d...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Selvangivelsen (skattemelding heter det nå) er for det året som var. Skattekortet er for det året som er nå. Du endrer ikke på skattemeldingen for et hus du har arvet i år fordi det er hva du skatter i år som har noe å si og ikke i fjor, så det er skattekortet du må endre.

Anonymkode: bf498...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir en formue,  så det er ikke sikkert det blir store summen i endring. Men som de andre her sier, dette vil ikke ha betydning før skatteoppgjøret kommer neste år. Bare pass på å endre skattekortet for i år, det er den formuen du har 31.12 som er gjeldende. 

Anonymkode: 63cf2...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet det ikke går utover den skatten som er for i fjor, men jeg må jo endre på skattemeldingen ila dette året. Regner med at jeg like gjerne kan gjøre det når huset skrives over på meg. Og hvordan det vil påvirke skatten og om jeg ev får baksmell neste år

AnonymBruker
Skrevet

Skattemeldingen for 2023 foreligger ikke før om et år så den får du ikke endret før det. Det vil bare påvirke skatten hvis det gir deg formue over bunnfradraget på ca 1,7 millioner, og husk at ligningsverdien ikke er mer enn ca 1/4 av reell verdi.

Anonymkode: 0d615...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke grensen for eventuell eiendomsskatt der du bor, og om du kommer over grensen for formuesskatt. Så kan du eventuelt betale ekstra skatt, men bedre å legge pengene til side selv. 

Anonymkode: 3b187...0d3

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må sjekke grensen for eventuell eiendomsskatt der du bor, og om du kommer over grensen for formuesskatt. Så kan du eventuelt betale ekstra skatt, men bedre å legge pengene til side selv. 

Eiendomsskatt er en kommunal avgift på samme måte som vei, vann og kloakk osv, og den har ingenting med skattemeldingen å gjøre.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om din kommune har eiendomsskatt. Jeg har lest at noen kommuner ikke har det. Men mange har. Sjekk da samtidig hvor mye eiendomsskatten er på (den er på 0,003 % her i Oslo). Denne boligen er da antageligvis gjeldsfri? Da vil du brått stå som innehaver av formue, og det finnes formueskatt her i Norge. Les på Skatteetaten eller google litt om det, så ser du. 

Formueskatt har et fribeløp på 1,7 millioner. Hvis huset ikke er verdt over det, slipper du formueskatt på boligformuen din. 

Les her: https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

Du skal ikke gjøre noe med skattemeldingen du får nå i mars. Den er jo for hva du tjente og hadde av penger i fjor. 

Etter at du har fått boligen overført på deg til sommeren, kan du gå inn og legge inn boligen på skattekortet ditt (altså ikke skattemeldingen, men -kortet). Dersom den er verdt en del, vil du måtte skatte mer resten av året. 

Anonymkode: 1dbaa...276

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri behøvd å legge til eller endre noe på selvangivelsen. Er ufør og har det slik at jeg er sikker på at jeg får igjen ca 3000kr hvert år

I år skal jeg arve et hus, som skrives over på meg ila sommeren. Dette må jo selvsagt oppføres på selvangivelsen. Men trenger jeg å gjøre noe mer? Jeg er livredd for baksmell i 2024 eller de påfølgende årene. Trenger jeg å justere skattetrekket eller noe slikt i tillegg? Jeg er HELT GRØNN på dette med økonomi og skatt 🙈

Hva vil skje med det huset du arver?  Skal du selge, leie ut eller flytte inn?  Utleie kan være skattepliktig, og påvirke inntektsskatten din.  Skattemessig formue vil avhenge av bruken.  Bor du der selv, så er det din primærbolig og har lavere formuesverdi enn om den blir sekundærbolig som f.eks utleie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sjekk om din kommune har eiendomsskatt. Jeg har lest at noen kommuner ikke har det. Men mange har. Sjekk da samtidig hvor mye eiendomsskatten er på (den er på 0,003 % her i Oslo). Denne boligen er da antageligvis gjeldsfri? Da vil du brått stå som innehaver av formue, og det finnes formueskatt her i Norge. Les på Skatteetaten eller google litt om det, så ser du. 

Formueskatt har et fribeløp på 1,7 millioner. Hvis huset ikke er verdt over det, slipper du formueskatt på boligformuen din. 

Les her: https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

Du skal ikke gjøre noe med skattemeldingen du får nå i mars. Den er jo for hva du tjente og hadde av penger i fjor. 

Etter at du har fått boligen overført på deg til sommeren, kan du gå inn og legge inn boligen på skattekortet ditt (altså ikke skattemeldingen, men -kortet). Dersom den er verdt en del, vil du måtte skatte mer resten av året. 

Anonymkode: 1dbaa...276

Gjeldsfri ja. Verdt ca 3 millioner. Eiendomsskatt må jeg selvfølgelig betale, men formuesskatt var jeg ikke klar over. 

Adobyen skrev (30 minutter siden):

Hva vil skje med det huset du arver?  Skal du selge, leie ut eller flytte inn?  Utleie kan være skattepliktig, og påvirke inntektsskatten din.  Skattemessig formue vil avhenge av bruken.  Bor du der selv, så er det din primærbolig og har lavere formuesverdi enn om den blir sekundærbolig som f.eks utleie.

Skal bo i boligen selv

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gjeldsfri ja. Verdt ca 3 millioner. Eiendomsskatt må jeg selvfølgelig betale, men formuesskatt var jeg ikke klar over. 

Skal bo i boligen selv

Ok, da trenger du bare å føre på likningsverdien på boligen på skattekortet ditt når du overtar eiendommen, slik at du tar høyde for evt formuesskatt. Det vil ikke utgjøre så mange kronene, så du risikerer ikke noen stor restskatt hvis du ikke gjør noe heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis 3 mill er salgsverdien, vil den gå godt under grensen for formuesskatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...