Gå til innhold

Rasisme i åpen barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes to åpne barnehager i den kommunen vi bor i. Jeg og min lille deltar på begge, men biter meg merke i en ting.

I den ene barnehagen er det blendahvitt. Dvs det er kun lyse, etnisk norske barn og foreldre å se.

I den andre barnehagen er det kun mørkhudede og utenlandske barn og foreldre. Ingen der prater rent norskt. Det er enten veldig gebrokkent eller så er det engelsk.

Jeg lurer på hvorfor det er slik? Jeg tror ikke åpen barnehage er det eneste miljøet hvor det  er et slikt tydelig "rase-skille".

Jeg spør fordi jeg selv har et barn som er halvt utenlandsk, og vi sosialiserer oss mye i barnehage nr 2. Dette er mitt første barn, så jeg spør dere med erfaring. Hvis dere kunne valgt å sosialisere barnet deres i et miljø med andre etnisk norske eller ei et miljø med utenlandske, hva hadde dere valgt? Og hvorfor?

Jeg ser noen norske titte innom innimellom men de kommer oftest ikke tilbake, og så ser jeg dem på den "norske" barnehagen.

Hvorfor er det slik? Jeg spør med et åpent sinn da jeg ønsker det beste for barnet mitt. Men vil vite mekanismen bak slike tydelige skiller. Ligger det noe bak det, eller er det kun tilfeldig?

Anonymkode: c2a82...376

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blendahvitt? 

Anonymkode: 134df...dc9

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Beklager om det er et idiotisk spørsmål. men hva er en "åpen barnehage"? 

EDIT: Jeg har fått svar, mange takk :) 

Endret av Tiuren
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig å ubevisst søke seg til en gruppe man opplever som lik seg selv. Slik tror man at man passer inn. 

Det er neppe bevisst 

Anonymkode: 8f4af...dd6

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes to åpne barnehager i den kommunen vi bor i. Jeg og min lille deltar på begge, men biter meg merke i en ting.

I den ene barnehagen er det blendahvitt. Dvs det er kun lyse, etnisk norske barn og foreldre å se.

I den andre barnehagen er det kun mørkhudede og utenlandske barn og foreldre. Ingen der prater rent norskt. Det er enten veldig gebrokkent eller så er det engelsk.

Jeg lurer på hvorfor det er slik? Jeg tror ikke åpen barnehage er det eneste miljøet hvor det  er et slikt tydelig "rase-skille".

Jeg spør fordi jeg selv har et barn som er halvt utenlandsk, og vi sosialiserer oss mye i barnehage nr 2. Dette er mitt første barn, så jeg spør dere med erfaring. Hvis dere kunne valgt å sosialisere barnet deres i et miljø med andre etnisk norske eller ei et miljø med utenlandske, hva hadde dere valgt? Og hvorfor?

Jeg ser noen norske titte innom innimellom men de kommer oftest ikke tilbake, og så ser jeg dem på den "norske" barnehagen.

Hvorfor er det slik? Jeg spør med et åpent sinn da jeg ønsker det beste for barnet mitt. Men vil vite mekanismen bak slike tydelige skiller. Ligger det noe bak det, eller er det kun tilfeldig?

Anonymkode: c2a82...376

Hadde det vært min unge hadde jeg benyttet med av den norske barnehagen. Jeg vil at datteren min skal snakke rent norsk, ikke gebrokkent. I tillegg skal hun bo i Norge i all overskuelige framtid og da vil jeg oppdra henne innenfor norsk kultur. 

At slike skiller oppstår er ikke akkurat unaturlig og trenger ikke være uttrykk for rasisme. Det eneste åpenbare tilfelle av rasisme her er din bruk av "blendahvitt".

• Liker 24
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvsagt valgt barnehagen med mest mangfold i. 

Anonymkode: 41fe8...2e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
veslemms skrev (23 minutter siden):

Hadde det vært min unge hadde jeg benyttet med av den norske barnehagen. Jeg vil at datteren min skal snakke rent norsk, ikke gebrokkent. I tillegg skal hun bo i Norge i all overskuelige framtid og da vil jeg oppdra henne innenfor norsk kultur. 

At slike skiller oppstår er ikke akkurat unaturlig og trenger ikke være uttrykk for rasisme. Det eneste åpenbare tilfelle av rasisme her er din bruk av "blendahvitt".

Hele innlegget ditt er eksempel på rasisme. Ikke ts sitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Blendahvitt? 

Anonymkode: 134df...dc9

Blendahvitt er et uttrykk som brukes der det er ingen eller svært få med annen hudfarge. Det er ikke et rasistisk uttrykk, tvert i mot er årsaken til at steder er hvite og ikke har andre minoriteter, kommer fra rasisme. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er rasisme. Alle er tydeligvis der de ønsker, med kulturer som ligner på sin egen. Sier ikke det er bra, men det er ikke rasisme hvis alle velger dette selv

Anonymkode: 8c971...c10

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er jo ikke rasisme å velge åpne barnehager der en har samme kultur og språk 😅

Jeg gikk også i åpne bhg. Avhengig av bydel var det en god miks av alle kulturer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette i. I den åpne barnehagen med "mangfold" gikk det større barn, dvs barn som ikke går i vanlig barnehage. Der mødrene går hjemme antar jeg. Jeg valgte derfor den blendahvite for der var det bare babyer og 1-åringer.

Anonymkode: 6fcf5...89b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
veslemms skrev (21 minutter siden):

Hadde det vært min unge hadde jeg gått i begge, selv om jeg som etnisk norsk nok hadde følt meg mest hjemme i den «norske» barnehagen. Det er naturlig at vi trekkes mot og føler oss mest komfortable blant folk som er mest lik oss selv. Men din datter skal ikke vokse opp i et Norge der alle er like, og som du skriver er hun halvt utenlandsk selv. Dessuten kan du ikke som forelder bestemme at hun skal bo i Norge «i all overskuelig framtid» (selv om den over synes å tro at hun kan bestemme det). Derfor er det beste for din datter at du gjør henne komfortabel i begge settinger. Slik gjør du henne best rustet. Jeg mener hun vil være best rustet ved å snakke godt norsk, og dette legger du til rette for i den «norske» barnehagen. Hun vil få skolevenner, venner, kollegaer utenlandsk opphav som snakker gebrokkent, og det legger du grunnlag for i den andre barnehagen. Derfor hadde jeg også gått i denne, selv om jeg som forelder hadde følt meg mye mer hjemme i den andre. Og som utenlandsk forelder håper jeg jeg hadde turt å også oppsøke den «norske» barnehagen.

Anonymkode: aee11...18f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært min unge hadde jeg gått i begge, selv om jeg som etnisk norsk nok hadde følt meg mest hjemme i den «norske» barnehagen. Det er naturlig at vi trekkes mot og føler oss mest komfortable blant folk som er mest lik oss selv. Men din datter skal ikke vokse opp i et Norge der alle er like, og som du skriver er hun halvt utenlandsk selv. Dessuten kan du ikke som forelder bestemme at hun skal bo i Norge «i all overskuelig framtid» (selv om den over synes å tro at hun kan bestemme det). Derfor er det beste for din datter at du gjør henne komfortabel i begge settinger. Slik gjør du henne best rustet. Jeg mener hun vil være best rustet ved å snakke godt norsk, og dette legger du til rette for i den «norske» barnehagen. Hun vil få skolevenner, venner, kollegaer utenlandsk opphav som snakker gebrokkent, og det legger du grunnlag for i den andre barnehagen. Derfor hadde jeg også gått i denne, selv om jeg som forelder hadde følt meg mye mer hjemme i den andre. Og som utenlandsk forelder håper jeg jeg hadde turt å også oppsøke den «norske» barnehagen.

Anonymkode: aee11...18f

Når ungen min kun er tre så skal hun faktisk bo i Norge "I all overskuelig fremtid" med meg. Din unge skal kanskje flytte utenlands når den er tolv, tretten, fjorten? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Blendahvitt er et uttrykk som brukes der det er ingen eller svært få med annen hudfarge. Det er ikke et rasistisk uttrykk, tvert i mot er årsaken til at steder er hvite og ikke har andre minoriteter, kommer fra rasisme. 

Blendahvitt og kølsvart er jo to sider av samme sak. 

Anonymkode: cd949...e69

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skulle egentlig skrive et langt innlegg, men det jeg har sitert under her oppsummerte saken veldig greit.

For øvrig, hvite er minoriteter. Skulle likt å se en barnehage med "mangfold" i Kina eller Tanzania. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blendahvitt og kølsvart er jo to sider av samme sak. 

Anonymkode: cd949...e69

Dette!

Anonymkode: a6905...b18

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok mye av at foreldre i vel så stor grad går i åpen barnehage for å møte og snakke med andre foreldre, og de fleste foretrekker å snakke med andre på morsmålet sitt. Hvis foreldrene i omo color-barnehagen ikke snakker så godt norsk så velger nok gjerne foreldre med norsk som morsmål heller å gå et sted hvor de ikke sliter med kommunikasjonen. Hudfarge og barnets ev eksponering for «dårlig norsk» er nok av relativt liten betydning for avgjørelsen. 

Anonymkode: 343dc...f93

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er rasisme. Slik noen påpekte så søker folk ofte til sine "egne". Her jeg bor så var det bare en åpen barnehage og der var det blandet. Ellers må folk være mer imøtekommende på begge sider for at integrering skal lykkes. 

Anonymkode: efdce...914

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er rasismen? Å selv velge hvilken åpen barnehage man ønsker å delta i er vel ikke rasisme? Har noen sagt til deg at de ikke ønsker å være i den ene eller andre barnehagen og grunnen var at de ikke likte fargen til menneskene som var der?

Anonymkode: 3c77e...918

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare enda et resultat av feilslått innvandring og integreringspolitikk, er ikke rart at barn med innvandrerbakgrunn sliter med språket når de skal starte på skolen når de lever i parallelsamfunn og omgåes stort sett andre innvandrere.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde selvsagt valgt barnehagen med mest mangfold i. 

Så ingen av dem?, er jo ikke mye mangfold i noen av barnehagene hvis det er bare etniske nordmenn i den ene og bare barn med innvandrerbakgrunn i den andre.   

Anonymkode: 02840...14d

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å gå i åpen barnehage med barn under 1 år er jo mer for å snakke med andre foreldre enn for barnets skyld. Og da orker jeg ikke å føle meg som tolk/støttekontakt.

(Jeg endte forøvrig opp som tolk på barselgruppen, da det var et par utenlandske damer der og helsesøster ikke var komfortabel med å snakke engelsk - ikke de andre mammaene heller...)

Anonymkode: 2b24c...b88

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...