Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har et gammelt rakkelverk av en PC. Den er ca seks år gammel, treg etter dagens standard, men virker helt OK. Jeg har planer om å gi den nytt liv, og trenger råd. Jeg vil sette den opp for å lagre diverse (backup) i internt nettverk (bak ruter med brannmur). I tillegg skal den brukes til internett, primært surfing. Lagringsplassen er det ingen ting å si på til denne bruken, men med 450MHz prosessor blir den aldri noen spille- eller jobbemaskin. Jeg har Win98 på den i dag, men har tenkt å bytte til en liten Linux. Hvilken vet jeg ikke ennå. Råd og ideer, noen?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 (endret) Ubuntu Linux, vil jeg anbefale hvs du vil prøve Linux. Med Linux er det egentlig mer interessant hvor mye minne det er. Man bør ha minimum 256 hvis man vil bruke en nyere Linux-distro. Andre distroer du også kan prøve: SuSE Fedora Mandriva Endret 29. desember 2005 av Devil's Spawn
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har 256 minne, så det bør ikke være noe problem. SuSE kjører så det suser på den, men i den ligger det ganske mue programvare. Jeg tenkte å legge inn en slags minimumsløsning, siden PC'n ikke skal brukes til annet enn lagring og surfing.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. desember 2005 #4 Skrevet 29. desember 2005 Ubuntu er vel ikke fullt så "bloatet" som SuSE. En CD og man kan lett avinstallere programmer via pakkesystemet. Ellers har du jo Debian, men min erfaring er at den er litt mer knotete å sette opp. Ubuntu er forresten basert på Debian.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Da går jeg for Ubuntu! Takker og bukker Djevelungen!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Da går jeg for Ubuntu! Takker og bukker Djevelungen! ← Øh. Fikk det liksom ikke fram, men Ubuntu innholder jo en del programmer, selv om det ikke er fullt så mye som SuSE. Du får teste ut .
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2005 #8 Skrevet 31. desember 2005 :hurra: Det gamle rakkelverket med Ubuntulinux fungerer vel så bra som den "nye" med WinXP! :hurra:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 31. desember 2005 #9 Skrevet 31. desember 2005 :hurra: Det gamle rakkelverket med Ubuntulinux fungerer vel så bra som den "nye" med WinXP! :hurra: ← Nice. Husk å oppdatere antiviurs og kjøre antispyware jevnlig. As if!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå