AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #1 Del Skrevet 15. mars 2023 Da har du tabbet deg ut. Boligen din må oppgraderes til energimerking D innen 2033. Det kan bli dyrt.. https://dinside.dagbladet.no/bolig/gigantregning-til-boligeiere/78762825 Anonymkode: 8d0c7...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #2 Del Skrevet 15. mars 2023 OK Anonymkode: fc915...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. mars 2023 #3 Del Skrevet 15. mars 2023 Er det noe ved boligeierskap som IKKE er dyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flops Skrevet 15. mars 2023 #4 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da har du tabbet deg ut. Boligen din må oppgraderes til energimerking D innen 2033. Det kan bli dyrt.. https://dinside.dagbladet.no/bolig/gigantregning-til-boligeiere/78762825 Anonymkode: 8d0c7...bb6 Tja, tror ikke det er noen grunn til å miste nattesøvnen med det første akkurat.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #5 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du tabbet deg ut. Boligen din må oppgraderes til energimerking D innen 2033. Det kan bli dyrt.. https://dinside.dagbladet.no/bolig/gigantregning-til-boligeiere/78762825 Anonymkode: 8d0c7...bb6 Du kan bo i boligen etter dette selv om den ikke er oppgradert, du kan bare ikke leie den ut eller selge den. Anonymkode: 4b334...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #6 Del Skrevet 15. mars 2023 Vel. Alle boliger jeg hadde råd til hadde den energiklassen. Og sånn tror jeg det er for mange. Selvsagt hadde jeg heller kjøpt en splitter ny enebolig med energiklasse A+, fin hage og utsikt til sjøen, men det går jo ikke…. Og da blir det som det alltid blir, de fattige blir fattigere fordi de er tvunget til å kjøpe noe i dårligere stand om de i det hele tatt skal klare å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 10537...f56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #7 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel. Alle boliger jeg hadde råd til hadde den energiklassen. Og sånn tror jeg det er for mange. Selvsagt hadde jeg heller kjøpt en splitter ny enebolig med energiklasse A+, fin hage og utsikt til sjøen, men det går jo ikke…. Og da blir det som det alltid blir, de fattige blir fattigere fordi de er tvunget til å kjøpe noe i dårligere stand om de i det hele tatt skal klare å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 10537...f56 Det finnes mange dyre boliger med energimerking G. Anonymkode: 4b334...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #8 Del Skrevet 15. mars 2023 Nei, vi har ikke tabbet oss ut bare fordi vi har kjøpt en bolig med energimerking E. Vi kunne ikke kjøpt oss helt nytt hus av samme størrelse da vi ikke hadde hatt råd til det, og vi har uansett en plan om å skifte ut vinduene og det kan godt være det er nok til å få en D i energimerking for oss, da huset vårt er godt isolert siden det er bygd etter 1985. Anonymkode: 54c21...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 15. mars 2023 #9 Del Skrevet 15. mars 2023 Man kan altså eie, men ikke selge.. men kan man dø og la den bli arv? Eller må de avstå fra arv fordi de heller ikke kan selge ei heller har råd til å oppgradere for 1-2 millioner for salg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #10 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det finnes mange dyre boliger med energimerking G. Anonymkode: 4b334...f3c Og? Anonymkode: 10537...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #11 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og? Anonymkode: 10537...f56 Du fremstilte det som om det bare var stakkars, fattige ofre som kjøpte hus med dårlig energimerking. Og at dette kun vil bli et problem for dem. Anonymkode: 4b334...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #12 Del Skrevet 16. mars 2023 Tydeligvis så er jo energimerkingen i prospektene bare løgn, så hvem vet hva slags energimerking boligene våre egentlig har. Jeg har ikke tenkt å bo i leiligheten min til evig tid, den er alt for liten til meg og barnet mitt når han vokser til. Men jeg bor i sameie, da må jo alle sameierne være enige om å oppgradere. Høres ut som en drømmesituasjon. Anonymkode: 0d4a2...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #13 Del Skrevet 16. mars 2023 jeg har kjøpt en bolig fra 1935, og var mildt sagt sjokkert da vi fant ut, at ingen, selv ikke siste eiere som bodde der i 25 år, har lagd isolasjon inn i veggene. Det var null isolasjon, nada, ingenting. Det første vi gjorde av oppussing, var å etterisolere og bytte vinduer. Altså, det er ikke bare for boligverdi, det er også for bokomfort. Det var jo trekk og kuldebroer, det var som å være på en hytte. Og ja, det er også strøm til oppvarming, og det lønnet seg veldig fort nå med dagens strømpriser. Hvem er dere mennesker som ønsker å fortsette å bo i dårlig isolerte boliger? Åh nei, forferdelig, nå må vi forbedre boligene våre. Hvordan kan det være samme mennesker som bruker 300 tusen for et bad med marmorfliser, eller nytt kjøkken med naturstein-benkeplate? Hvor idiot må man være for å prioritere overfladiske moteting, fremfor funksjonelle. Jeg skjønner faktisk ikke. Men jeg kjenner mange som er sånn. Anonymkode: f3fcf...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du fremstilte det som om det bare var stakkars, fattige ofre som kjøpte hus med dårlig energimerking. Og at dette kun vil bli et problem for dem. Anonymkode: 4b334...f3c Nei, det gjør jeg ikke. Jeg skriver: Sitat Vel. Alle boliger jeg hadde råd til hadde den energiklassen. Og sånn tror jeg det er for mange. Selvsagt hadde jeg heller kjøpt en splitter ny enebolig med energiklasse A+, fin hage og utsikt til sjøen, men det går jo ikke…. Og da blir det som det alltid blir, de fattige blir fattigere fordi de er tvunget til å kjøpe noe i dårligere stand om de i det hele tatt skal klare å komme seg inn på boligmarkedet. Hvor skriver jeg at dette kun vil bli et problem for fattige folk? Anonymkode: 10537...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #15 Del Skrevet 16. mars 2023 I dette tilfellet synes jeg det er Frp sin representant som tabber seg ut. Det er snakk om en frist på 10 år, ikke 10 dager. Om man setter av penger,benytter ulike støtteordninger osv, så kan man ta det hele over langs. Står ingen steder at alt kal skje på en gang. Og så nevner han høye priser på strøm. Javel - å isolere boligen bedre betyr mindre utgifter på strøm. Og på toppen av det hele er han, fra Norges mest fossilbilvennlige parti, idiot nok til å påstå at direktivet er en følge av andre lands mislykkede klimapolitikk. Hvor vellykket er Norge sin oljedrevne økonomi? Er den spesielt klimavennlig? Han der må bare roe seg ned og slutte å prate og tenke litt før han åpner munnen. Anonymkode: 14e96...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #16 Del Skrevet 16. mars 2023 Hva menes med at det ikke er lov da? Kan ikke bruke megler? Latterlig om man ikke kan selge noe som er sitt, og i god stand. Regner med det blir som "mangler ferdigattest" o.l. Anonymkode: d86f2...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #17 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg har kjøpt en bolig fra 1935, og var mildt sagt sjokkert da vi fant ut, at ingen, selv ikke siste eiere som bodde der i 25 år, har lagd isolasjon inn i veggene. Det var null isolasjon, nada, ingenting. Det første vi gjorde av oppussing, var å etterisolere og bytte vinduer. Altså, det er ikke bare for boligverdi, det er også for bokomfort. Det var jo trekk og kuldebroer, det var som å være på en hytte. Og ja, det er også strøm til oppvarming, og det lønnet seg veldig fort nå med dagens strømpriser. Hvem er dere mennesker som ønsker å fortsette å bo i dårlig isolerte boliger? Åh nei, forferdelig, nå må vi forbedre boligene våre. Hvordan kan det være samme mennesker som bruker 300 tusen for et bad med marmorfliser, eller nytt kjøkken med naturstein-benkeplate? Hvor idiot må man være for å prioritere overfladiske moteting, fremfor funksjonelle. Jeg skjønner faktisk ikke. Men jeg kjenner mange som er sånn. Anonymkode: f3fcf...968 Det er fint for de som har råd? Men det er ikke snakk om å prioritere "moteting" for de enslige, de lavtlønte, uføre, pensjonistene, osv. Anonymkode: 0d4a2...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #18 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I dette tilfellet synes jeg det er Frp sin representant som tabber seg ut. Det er snakk om en frist på 10 år, ikke 10 dager. Om man setter av penger,benytter ulike støtteordninger osv, så kan man ta det hele over langs. Står ingen steder at alt kal skje på en gang. Og så nevner han høye priser på strøm. Javel - å isolere boligen bedre betyr mindre utgifter på strøm. Og på toppen av det hele er han, fra Norges mest fossilbilvennlige parti, idiot nok til å påstå at direktivet er en følge av andre lands mislykkede klimapolitikk. Hvor vellykket er Norge sin oljedrevne økonomi? Er den spesielt klimavennlig? Han der må bare roe seg ned og slutte å prate og tenke litt før han åpner munnen. Anonymkode: 14e96...499 Hvilke støtteordninger? I dag må du ta hele huset samtidig for å få Enova-støtte. Anonymkode: 4b334...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Del Skrevet 16. mars 2023 Mitt hus fra 50-tallet har energimerking gul F. Det ser ikke direkte bra ut på papiret. Men veggene her er langt tykkere enn normalt, det er godt isolert ifølge snekkeren som satte inn en skyvedør, og vi har en ny varmepumpe og en ny peisovn. Det er stort sett helt fin temperatur med bare varmepumpa, ved behov bruker vi ovnen i tillegg, og ifølge Tibber bruker vi mindre strøm enn gjennomsnittet. Vi skal bytte et par av vinduene, og noen av dem er byttet alt, men jeg ser ikke helt behovet for å gjøre så mye mer. Må bare få den energimerkingen til å ikke vise så dårlige resultater… Anonymkode: 9803d...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå