Gå til innhold

Bør jeg veksle alle pengene til dollar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kronekursen kollapser. Har noen bekjente fra Zimbabwe som har vært gjennom det samme, og de anbefaler at man skaffer seg så mange dollar som mulig. Jo fortere jo bedre. For hver dag man har kroner mister man kjøpekraft. 

Bør jeg veksle om pengene til dollar så fort lønnen kommer på konto? Hvordan får jeg den beste kursen med de laveste avgiftene? Sparepengene er allerede vekslet om. 

Anonymkode: f084f...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du i det minste flyttet pengene til en konto som har amerikansk dollar som valuta hadde det ihvertfall vært en form for smart. Men å veksle NOK til amerikanske sedler? For det første er det veldig dårlig kurs i Norge. For det andre er det veldig vanskelig å bruke i hverdagslivet. Og skal man veksle tilbake til NOK får man dårlig kurs, PLUSS vekslingsgebyr. 

Hadde du i det minste gjort det i 2012 hadde det vært litt gevinst i det. Og jeg tror ikke NOK og sentralbanken havner i samme situasjon som Zimbabwe, hvor man trengte et trillebårlass med trillionsedler for å kjøpe en ku

image.png.a90742e3a14ad9f77a7e853d82404d8f.png

Skrevet

Som forrige kommentar, må dette skje på en dollarkonto, ikke kontanter. 

Men det er med en meget høy risiko. Du får lønn i kr og dersom setter de inn på dollar, vil du oppleve at enten:

- pengene blir mindre verdt, dersom kronen igjen styrker seg (noe som statistisk vil skje)

- du balanserer med null endringer, kronekursen blir liggende stille 

- pengene blir mer verdt, kronekursen fortsetter å svekke seg, Da må du har sterk tro på at vi ennå ikke har nådd bunnen. 

Jeg tenker det er tryggest å ha pengene i samme valuta som jeg får lønnen min, og som jeg betaler lånet med. Dersom en har penger til overs, så kan en enten sette de inn på valutakonto, eller kjøpe fond eller aksjer (aksjer mer risiko enn fond). Størst risiko er valuta.  

Skrevet

Godt spm. Men bankkollaps som skjer nå vil jo flomme markedet med dollar igjen? Vil det ikke devaluere dollaren litt? Men likevel er den på rekkord høy i dag på 10.74. 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Man bør definitivt veksle inn pengene i USD. USA har en sentralbank som tørr å skur opp renten.

Anonymkode: f5051...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kronekursen kollapser. Har noen bekjente fra Zimbabwe som har vært gjennom det samme, og de anbefaler at man skaffer seg så mange dollar som mulig. Jo fortere jo bedre. For hver dag man har kroner mister man kjøpekraft. 

Bør jeg veksle om pengene til dollar så fort lønnen kommer på konto? Hvordan får jeg den beste kursen med de laveste avgiftene? Sparepengene er allerede vekslet om. 

Anonymkode: f084f...f2f

Du tenker at noen bekjente fra Zimbabwe er gode økonomiske rådgivere for deg og har sammenlignbare forutsetninger??

Hvis ikke du tuller eller dette er et dårlig trolleforsøk, bør du vurdere å skaffe deg en økonomisk verge frivillig. 

Har du utgiftene dine i dollar?

Anonymkode: 3a015...ec1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...