Gå til innhold

Er du for eller mot anonym snoking i andres inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om dette?

Jeg synes det er en skikkelig uting :(

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Rucula said:

Jeg synes det er en skikkelig uting :(

Akkurat det kunne man vel nesten gjette seg til utifra trådtittelen din, men hvorfor det? Det finnes jo gode grunner til at skattelistene skal være offentlige.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
blasfeminist skrev (Akkurat nå):

Akkurat det kunne man vel nesten gjette seg til utifra trådtittelen din, men hvorfor det? Det finnes jo gode grunner til at skattelistene skal være offentlige.

Jeg synes dette er private opplysninger som ikke bør være åpne for alle.

lønn er like personlig som vekt, sykdommer osv

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Trist. Det var fint slik som det har vært.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ingen ring å skjule for har jobbet og slitt hele livet, men husker jeg fikk noen spørsmål i tidligere år da renteinntektene var veldig høye og ble pålagt inntekten. Samt at jeg har aldri vært opptatt av materielle ting, brukte lite penger og hadde synlig formuesskatt. I motsatt til de fleste andre på jobb den gang da.
Men, husker også tiåringer sjekket inntektene til foreldrene til venner og kunne kommentere at foreldrene deres  var fattige. Selv om de hadde vanlig inntekt men hadde gjeld på hus og kom derfor frem med lavere inntekt og ikke formue. 
Så, synes det er en uting at man kan sjekke alle. Er vel greit som det er i dag at de rikeste kommer frem i media og også hvor mye DE betaler i skatt. Som Stordalen som er milliardær men betaler en brøkdel i skatt pga finurlige ordninger. Selv om han er såkalt AP velger og betaler sin skatt med glede 😊

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
blasfeminist skrev (1 time siden):

Ja. Om jeg plutselig skulle sjekke dame, så bør jeg jo vite hvem som er  millionærer, og det kan også gi en pekepinn på om hvor det er fint å gjøre innbrudd. 

Dette er litt mer demokratisk enn "storebror ser deg".  Det kan være at svigermor og niesa til naboen også ser deg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Positivt når man skal sjekke opp hva kollegaen tjener før lønnsforhandling..! 

Skrevet

Av alle ting regjeringen burde prioritere å arbeide med i disse dager, så er det dette de velger å bruke tid og energi på? 

Vi har inflasjon, høye energi og gasspriser, matprisene går opp, renten stiger og skatter og avgifter går opp. Mange nordmenn sliter økonomisk. Vi står på randen av krig, på aldri så lenge har det globale konfliktnivået vært så høyt. Det er ekstremt mange ting som regjeringen burde bruke mer tid på nå... og dette velger de altså å prioritere tiden sin på, man vet ikke om man skal le eller gråte. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er en uting. Skal man legge det ut, burde det anonymiseres.   Dette er også en gavepakke  til kriminnelle tyverinbander m.m. 

• Liker 6
Skrevet
kruspersilletaco skrev (5 minutter siden):

Men altså kommer dette feil ut med hensyn til hva den enkelte har å skrive av på gjeld eller hva de har i renteinntekter etc. Det blir for enkelt å se det slik for det er mange ting som spiller inn.

Skrevet

Dette er veldig bra da blir det som det var før, åpent og greit. Alle kan se på alle.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Syns det er positivt jeg. Jeg har ikke noe imot at noen andre ser hva jeg tjener, og jeg vil ikke bli stilt ut i en gapestokk for å sjekke hva jeg tjener i forhold til kolleger, eller andre i tilsvarende stillinger som meg for å sjekke hvordan jeg ligger ann.

Og fagorganisasjonen jeg er med i sin lønnsstatistikk er bare søppel. Finner ikke noe i nærheten av utdanningen eller stillingen min i den lista de har, og prøver jeg å ta et eller annet i cirka samme bransje og ansiennitet så får jeg opp statistikk basert på 7 innrapporteringer...

Endret av LeveMannen
  • Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke argumentasjonen til flere her... Det er ingen som stopper dere fra å søke opp kolleger eller andre nå, den eneste forskjellen er at personen dere søker opp kan se at dere har søkt på dem.

Er man en av de som mener slik snoking er greit og produktivt så burde man også akseptere at personen får beskjed om at du har søkt på dem, eller er ikke offentlighet så bra likevel?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Bryr meg ikke

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overbevist om at politiske partier som støtter dette er på parti med organiserte kriminelle (som peiler seg ut hvilket hus de skal rundstjele i ferien), angivere eller mobbere. For det er ingen andre enn skatteetaten som trenger å vite dette, og hvis en person virkelig vil snoke, så får de sannelig tør gjøre det under fullt navn.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var ingen som kalte det snoking før Høyre og FrP kom i regjering.  Noe av det første de gjorde var å sørge for å lukke.  Hvorfor tror du de gjorde det?  

• Liker 3
Skrevet
On 3/13/2023 at 7:43 PM, kruspersilletaco said:

Husk at folk kan ha andre inntekter og fradrag du ikke har oversikt over i det hele tatt.

Det er helt umulig å finne noens bruttolønn basert på tallene i skattelistene.

• Liker 3
Gjest GP950mAh
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Det var ingen som kalte det snoking før Høyre og FrP kom i regjering.  Noe av det første de gjorde var å sørge for å lukke.  Hvorfor tror du de gjorde det?  

Kritikk av dette som snoking eksisterte før det ble fjernet, og var årsaken til at det ble fjernet. De rødgrønne strammet inn på bruken allerede i 2011: https://www.dt.no/nyheter/nyheter/na-kan-det-bli-slutt-pa-skattesnoking/s/2-2.1748-1.5996353

Skrevet
GP950mAh skrev (30 minutter siden):

Kritikk av dette som snoking eksisterte før det ble fjernet, og var årsaken til at det ble fjernet. De rødgrønne strammet inn på bruken allerede i 2011: https://www.dt.no/nyheter/nyheter/na-kan-det-bli-slutt-pa-skattesnoking/s/2-2.1748-1.5996353

Endringen som AP foreslo den gang var ikke å lukke muligheten for søk.  Skattelistene skulle fortsatt være offentlig tilgjengelige hele året.  Enkeltsøk kunne man gjøre, men å søke på grupper (f.eks. alle med inntekt eller formue over en viss størrelse) kunne man ikke gjøre lenger.  
Høyre var ikke fornøyd med dette, selvfølgelig.  

Gjest GP950mAh
Skrevet
Amossa skrev (1 minutt siden):

Endringen som AP foreslo den gang var ikke å lukke muligheten for søk.  Skattelistene skulle fortsatt være offentlig tilgjengelige hele året.  Enkeltsøk kunne man gjøre, men å søke på grupper (f.eks. alle med inntekt eller formue over en viss størrelse) kunne man ikke gjøre lenger.  
Høyre var ikke fornøyd med dette, selvfølgelig.  

De strammet også inn for publisering av skattelistene i mediene. Det var en forbedring, men privatpersoner kunne fortsatt snoke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...