Gå til innhold

Katt som oppfører seg som om den aldri skulle fått mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er det normalt?

Anonymkode: d900a...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter er kjent for dette.

Min maste kronisk, slukte all maten og var livredd for å aldri få mat igjen så det ut som. Det løste seg med automatisk mater som slipper ut mat til samme tidspunkter hver dag. Så lenge det kommer hyppig nok blir de trygg på at maten alltid kommer til riktig tidspunkt, så angsten dempes. For det er angst de har når de holder på sånn.

Anonymkode: 66a0a...ea6

Gjest Ramona1970
Skrevet

Ja når de får tørrfor, de blir aldri mette av det. Mine katter er råforede, maser sjeldent om mat og oppfører seg ikke som gærne når de får mat. De er også mette lenger enn katter som får tørrfor.

Skrevet

Noen katter er sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt for vår katt, men han er påpasselig med at han alltid har tørrfor tilgjengelig i skålen.

Han har en sunn vekt, og regulerer matinntaket fint selv. Han får kvalitetsfor tilpasset sine behov fra Royal Canin, kanskje det har noe å si?

Ellers vet jeg at katter kan få ulvehunger og annen rar oppførsel når de har orm... så en ormekur er nok lurt for å utelukke dette.

Anonymkode: bed3f...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være tegn på sykdom, høyt stoffskifte tror jeg det var, hukommelsen er ikke på topp i dag. I så fall blodprøve og medisinering via dyrlege.

Anonymkode: 8d71e...0af

AnonymBruker
Skrevet

Ja, delvis. Delvis så er det trent adferd - katten maser, du gir mat = katten maser fordi den vet det fører til mat. Det er du, ikke katten, som må moderere adferd.

Delvis så er katter jegere. De tror at når noen forlater huset så er det for å jakte. Om du kommer hjem fra jobb etter en lang dag «på jakt» uten bytte så vil de bære seg og klage. Mulig de forteller deg de er sultne. Like sannsynlig de kjefter på deg for å være en elendig jeger.

Skal du ha katt? Lær deg å kommunisere med den. Les deg opp om katter og de ulike artenes adferd. Lær kroppsspråket deres. Memorer de ulike typene «mjau» og annet. Katter lærer seg grunnleggende menneske - gjør dem tjenesten å lære deg grunnleggende «katt». Og gi dem ordentlig mat, ikke bare kjøp noe kattemat på slump. Les deg opp på hva de skal ha når, hold øye med pelsens glans, endre mat ved tegn til mistrivsel eller dårlig fordøyelse. 

Anonymkode: f2b12...a1d

AnonymBruker
Skrevet
Ramona1970 skrev (5 minutter siden):

Ja når de får tørrfor, de blir aldri mette av det. Mine katter er råforede, maser sjeldent om mat og oppfører seg ikke som gærne når de får mat. De er også mette lenger enn katter som får tørrfor.

Mine (gjennom 20 år) har alltid tilgang til tørrfôr, og går og småspiser gjennom dagen. 

De master aldri om mat. De forstår det når jeg henter frem våtfor på grunn av lydene, og da kommer de til kjøkkenet og sitter rolig og venter, med litt jamring. Hender de ikke spiser opp alt, men kommer tilbake et-par runder. Da de alltid stoler på at det er nok mat. 

Så her finnes det ingen fasit, du, katter er bare ulike. 

Enste gangen jeg har opplevd det TS har beskrevet er med kattunger. Men de får rask tryggheten i at det er nok mat å få. 

Anonymkode: e124e...6b4

Skrevet

Kastrerte katter har større sultfølelse, så pass på å ha riktig fôr som metter også. Noen katter er jo matmonstre da, så sånn er det bare. 
Katten vår har alltid tilgang på tørrfôr, det er ikke et problem. Kan mase litt mye om våtfor til tider, men det er bare fordi hu vet hu får vilja si.

Skrevet

Ingen av mine har gjort det, utenom første tiden etter de ble fanget inn. De har fri tilgang på tørrfor, og får våtfor en sjelden gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...