Gå til innhold

Hvorfor er ikke levestandarden bedre i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er tysk og bor i Tyskland. Når jeg ser på Norge, virker ikke levestandarden der noe bedre enn i mitt land eller la oss si i Sverige eller Danmark. Men sammenlignet med oss andre har Norge en enorm olje- og gassrikdom. Hvorfor brukes ikke noe av denne enorme rikdommen til å heve levestandarden i Norge, for eksempel i helsevesenet eller sosialtjenesten? I tillegg kan Norge generere enorme mengder bærekraftig og ren energi fra vannkraft sammenlignet med oss andre. Nesten gratis. Så hvorfor er strøm i Norge like dyrt som det er her, om ikke mer?

Jeg vet at denne formuen holdes tilbake med den begrunnelse at den vil bli brukt en gang i fremtiden. Men hvorfor ikke bruke noe av det nå for å gjøre livet i Norge bedre enn det er i andre land? Har ikke nordmennene som lever nå også rett til å få noe av denne rikdommen?

Anonymkode: 8fb45...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du bodd i Tyskland og Norge?

Endret av solflekken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google Dutch disease og handlingsregelen 

Anonymkode: dc554...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde syntes det var ekstremt ubehagelig om levestandarden her ble hevet mye, mens det er så mange som sliter i verden. Aller helst skulle vi brukt mye pengene på de som har det verst, men iallefall ikke på luksus til oss selv. Klart, litt mer til helsevesen, skole, og kollektivtransport hadde vært bra, men alt med måte. 

Anonymkode: cc300...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er tysk og bor i Tyskland. Når jeg ser på Norge, virker ikke levestandarden der noe bedre enn i mitt land eller la oss si i Sverige eller Danmark. Men sammenlignet med oss andre har Norge en enorm olje- og gassrikdom. Hvorfor brukes ikke noe av denne enorme rikdommen til å heve levestandarden i Norge, for eksempel i helsevesenet eller sosialtjenesten? I tillegg kan Norge generere enorme mengder bærekraftig og ren energi fra vannkraft sammenlignet med oss andre. Nesten gratis. Så hvorfor er strøm i Norge like dyrt som det er her, om ikke mer?

Jeg vet at denne formuen holdes tilbake med den begrunnelse at den vil bli brukt en gang i fremtiden. Men hvorfor ikke bruke noe av det nå for å gjøre livet i Norge bedre enn det er i andre land? Har ikke nordmennene som lever nå også rett til å få noe av denne rikdommen?

Norge har den høyeste levestandarden i verden, kun slått av Sveits: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index#2021_Human_Development_Index_(2022_report)

Strømprisene bestemmes av tilbud og etterspørsel og har lite med levestandard å gjøre. Få om noen andre land har bedre velferdsstat enn oss. Å pøse inn enda mer penger er ikke noen god ide, det vil føre til inflasjon som vil senke alles levestandard og gå spesielt hardt ut over de med minst. Nordmenn får allerede nyte godt av oljeformuen idag ved at vi bruker 250 milliarder av oljepengene hvert år via statsbudsjettet.

Anonymkode: 0265a...82a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi alt er så jævla dyrt! Strømregning på flere tusen kroner per måned. Høye drivstoffutgifter, dårlig utbygget offentlig transport flere steder. Mat er kapittel for seg. I går skulle jeg kjøpe brød og egg - det billigste grovbrødet kostet 48 kroner, 18-pakk med egg 71 kroner. Galskap.

Anonymkode: 37190...942

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge har den høyeste levestandarden i verden, kun slått av Sveits: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index#2021_Human_Development_Index_(2022_report)

Strømprisene bestemmes av tilbud og etterspørsel og har lite med levestandard å gjøre. Få om noen andre land har bedre velferdsstat enn oss. Å pøse inn enda mer penger er ikke noen god ide, det vil føre til inflasjon som vil senke alles levestandard og gå spesielt hardt ut over de med minst. Nordmenn får allerede nyte godt av oljeformuen idag ved at vi bruker 250 milliarder av oljepengene hvert år via statsbudsjettet.

Norge har GJENNOMSNITTLIG høyest levestandard. Det betyr at noen er veldig, veldig rike, mens mange er veldig, veldig fattige. Hvis vi har en høyeste levestandarden i verden for ALLE, hvorfor har vi lange matkøer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har jo brukt oljepenger som hjernedøde tullinger i helsevesenet, det er derfor vi ser kutt nå.... Vi kommer til ett punkt der vi ikke bare kan tappe kontoen ytterligere.  En alt for stor andel av befolkningen lever på NAV og innvandring av folk som ikke bidrar positivt økonomisk øker årlig.

Andre land rundt oss måtte bli mer effektive, Norge bare kastet mer penger på problemene.

Anonymkode: 1c43e...d22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norge har GJENNOMSNITTLIG høyest levestandard. Det betyr at noen er veldig, veldig rike, mens mange er veldig, veldig fattige. Hvis vi har en høyeste levestandarden i verden for ALLE, hvorfor har vi lange matkøer?

Vi har ikke det, noen står i matkø, men de aller fleste har veldig høy levestandard i Norge, også de fattige.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke det, noen står i matkø, men de aller fleste har veldig høy levestandard i Norge, også de fattige.

Hvordan kan fattige mennesker ha HØY levestandard? Det er jo en motsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fattige i Norge har høy levestandard sammenlignet med fattige i andre land. 

Det er ingen motsigelse.

Anonymkode: 8f691...206

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sammenlignet med fattige i andre land har de det, de som kaller seg fattige i Norge har det svært godt med trygg bolig, bil, tv, kjøleskap, pc og mye annen luksus skikkelige fattige bare kan drømme om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forskjellen mellom reell fattigdom og absolutt fattigdom: https://snl.no/fattigdom

Anonymkode: c9658...cef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge har store inntekter. Men vi har også store utgifter som Tyskland og andre land rundt oss ikke har, 

I Norge kan man gå til staten og be om penger til å sprute maling ut av rumpa. Så får man 10 millioner kastet etter seg. 

En liten øy ute i havgapet med 13 innbyggere vil ha bro til fastlandet fordi de er lei av ferge får 4 milliarder uten å blunke. 

Dette er eksempler på utgifter Norge har, men som andre ikke har. Så det hjelper ikke at vi har store inntekter fra olje når overskuddet blir kastet bort på tull. 

Anonymkode: 0c998...ae1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...