Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et forhold som er snart tre år gammelt. Vi flyttet sammen for snart to år siden. Vi har begge voksne barn og begge har langt ekteskap bak seg, men som tok slutt for mange år siden.
Hans venner har invitert oss på tur mange par sammen, pluss noen fester og middag/lunsj, konserter. Mine beste venner har invitert oss begge på hytteturer med overnatting flere ganger, og på middag, ut og  spise osv.

Nå skal vi på en tur igjen, til en by der vi begge har venner. Han har et veldig nært vennepar i den byen (som han ikek ser så ofte, men som jeg har truffet én gang), og har alltid overnattet hos dem. J
eg har også det. Vi skal sove en natt hos mine venner (som han har truffet flere ganger), men da jeg spurte om vi skulle sove en natt hos hans, svarer han: "Nei, de kjenner jo ikke deg, så det er jo ikke naturlig".

Tilsvarende en annen gang, med et annet vennepar som vi begge har sett relativt ofte, fordi de bor i samme by som oss, og kvinnen i det forholdet er hans bestevenninne. Vi har gått turer med dem, vært på middager hos hverandre, på fester sammen osv.
De opplevde nylig en krise med alvorlig sykdom, og da kjæresten ville dra dit på besøk og støtte dem, ville han ikke ta meg med, "for de kjenner jo ikke deg så godt". Han mente det var best å dra dit alene (men de hadde spurt etter meg)

Jeg syns det er litt sårende med sånne ting. Mine venner regner han og meg som et par, og  de ønsker å blir kjent med ham og er åpne og begeistret. Syns det er litt rart å liksom holde meg borte fordi "de kjenner jo ikke deg".
Er jeg for nærtagende som syns dette er leit? Jeg føler litt at det er HAN som ikke vil ha meg med.

Anonymkode: 4191e...b03

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han tillegger de meninger og tanker som de ikke har? At han tror de ikke vil ha dere på overnatting siden de ikke kjenner deg så godt, men at de ikke ville sagt nei ved en forespørsel? 
Noen mennesker ønsker ikke at folk de ikke kjenner så godt skal overnatte, mens andre igjen ikke bryr seg. 
Bare vennene hans kan svare på det… 

Samme gjelder det andre paret. Noen vil ikke ha venner de ikke er veldig nære der når de opplever en krise. Men der har han jo tydeligvis tatt feil. 

Om han tillegger de en mening de ikke har eller ei er det bare han som kan svare på. 

Jeg tenker det er helt lov å reagere på dette, og hadde nok tatt meg en prat med han.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke at det er rart at folk vil omgås venner uten partner innimellom, men da kunne han vel sagt det?

Pga. min erfaring med en covert narcissist blir jeg litt paranoid av det du skriver, og lurer på om han driver med det man kaller triangulering. Altså lager allianser uten deg, fordi han vil ha makt over definisjonen av deres relasjon uten at du korrigerer.

Her har vi både felles venner og hver våre venner, og de fleste er det ikke naturlig å oppsøke sammen. For oss er det greit, for det dreier seg om ulike interesser osv. Jeg ville derimot stusset om han syntes det var fint at jeg var med noen ganger, men ble definert som "en fremmed" andre ganger. En form for gaslighting å påstå at de ikke kjenner deg, når dere har vært sammen med dem før.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at den egentlige grunnen til at jeg reagerer på dette, er at jeg ser det som et tegn på at han ennå ikke tenker på oss som noen som hører sammen. Den sterke følelsen av "oss to". det er fortsatt han og hans venner på den ene siden og jeg på den andre.
Og hvis det ikke er det, så er vennene hans mindre varme og inkluderende enn mine - ELLER - de ser ikke på oss som ordentlig seriøse ennå, som om de tenker at dette kun er et midlertidig forhold.
Men alt dette kan jo bare være overtolkning fra min side.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at den egentlige grunnen til at jeg reagerer på dette, er at jeg ser det som et tegn på at han ennå ikke tenker på oss som noen som hører sammen. Den sterke følelsen av "oss to". det er fortsatt han og hans venner på den ene siden og jeg på den andre.
Og hvis det ikke er det, så er vennene hans mindre varme og inkluderende enn mine - ELLER - de ser ikke på oss som ordentlig seriøse ennå, som om de tenker at dette kun er et midlertidig forhold.

Du må snakke med han og fortelle det du forteller oss her, altså hvordan du opplever det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker det samme som deg. 

Anonymkode: 1b8ef...3bb

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det samme som deg. 

Anonymkode: 1b8ef...3bb

Altså, at dette skyldes at han ikke har den "tosomhets"-følelsen i forholdet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså, at dette skyldes at han ikke har den "tosomhets"-følelsen i forholdet?

Dette er en greie du har skapt.

Og som er litt usunn.

Dere er fremdeles to selvstendige individer, som skal oppleve ting hver for seg.

Det er sunt å treffe venner uten partneren til stede.

Anonymkode: a81ec...311

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en greie du har skapt.

Og som er litt usunn.

Dere er fremdeles to selvstendige individer, som skal oppleve ting hver for seg.

Det er sunt å treffe venner uten partneren til stede.

Anonymkode: a81ec...311

Ja, vi gjør jo det. Jeg treffer venninner, han treffer kompiser. Jeg går ut ned kolleger, han med de han driver en hobby sammen med. Men nå er det jo snakk om vennepar. Mine vennepar inviterer oss begge sammen, og hvis jeg skal besøke noen der både mannen og konen skal være til stede er det naturlig å ha med kjæresten. Og hvis noen av mine venninner kommer hit til byen sammen med mannen, og det er en jeg har pleid å ha på overnatting her, inviterer jeg dem begge (men har full forståelse hvis de heller vil bo på hotell). Jeg sier ikke at fordi jeg ikke kjenner min beste venninnes nye samboer vil jeg heldt ikke la dem begge sive på gjesterommet mitt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sier ikke at fordi jeg ikke kjenner min beste venninnes nye samboer vil jeg heldt ikke la dem begge sive på gjesterommet mitt.  

Nei, men det er ikke så rart at hans venner ikke vil la deg sove over om de faktisk aldri før har møtt deg. Det betyr ikke at han eller vennene er fæle folk. 

Anonymkode: 4b91a...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo hans venner, ts. De er ikke dine venner?

Ja, de har satt av tid og anledning til å også treffe deg, fordi du er hans valgte partner. Men de er jo hans venner, ikke dine. Det er han de har valgt å tilbringe tid med, han de har veiet og funnet positiv i sitt liv. Du er en person han liker. Som de ikke trenger kalle venn.

Selvsagt ønsker man å fortsette å sosialisere med sine venner uten partneren deres som konstant vedheng? Slutter du å tilbringe kvalitetstid med dine venner når en eller begge av dere får partner? Og tilbringer fra da av bare «par-tid» sammen? 

At folk under en krise ringer sin venn og ikke sin venns partner er da ikke rart? At de ønsker fortrolige samtaler med sin venn, og ikke med sin venn og hens partner - er det så merkelig? De fleste av oss liker da knapt våre venners partnere.

Anonymkode: 43617...8ed

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og hvis noen av mine venninner kommer hit til byen sammen med mannen, og det er en jeg har pleid å ha på overnatting her, inviterer jeg dem begge (men har full forståelse hvis de heller vil bo på hotell). Jeg sier ikke at fordi jeg ikke kjenner min beste venninnes nye samboer vil jeg heldt ikke la dem begge sive på gjesterommet mitt.  

Det er deg og dine grenser. Jeg ville ikke hatt en venninnes for meg ukjente kjæreste på overnatting, eller ønsket at de skulle tatt med seg sin mangeårig partner når jeg hadde en personlig krise (tvert imot ville jeg blitt ganske grinete om de foreslo det). Det handler ikke om hvordan jeg ser på dem som par, men det er ikke sånn at forholdet jeg har til vennene mine automatisk overføres til og omfatter partneren deres. Som en annen påpeker - det er ikke engang gitt at jeg liker dem...

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er altfor nærtakende her. Og tro meg jeg hadde vanligvis vært skeptisk at mannen skal overnatte hos andre spesielt kvinner. 

Men det er sant som han sier, de kjenner deg ikke godt nok til at det blir komfortabelt for noen å ha deg tassende rundt der fra morgenen av. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg vært lettet over slippe, for dette blir bare kleint og anstrengende for alle parter! 

Anonymkode: dc640...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje er han veldig monogam av seg og føler seg truet av vennene, dersom de er swingers folk — og tror at de vil manipulere deg til å delta i en orgy?

Anonymkode: 7b2fc...3f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker kanskje at han ikke tør å spørre om dere begge to kan overnatte. Men om venneparet hadde spurt helt av seg selv, så hadde han takket ja. Aner ikke... Men det kan jo hende.

Anonymkode: 5d97c...f97

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2023 den 16.25):

Men dette er jo hans venner, ts. De er ikke dine venner?

Ja, de har satt av tid og anledning til å også treffe deg, fordi du er hans valgte partner. Men de er jo hans venner, ikke dine. Det er han de har valgt å tilbringe tid med, han de har veiet og funnet positiv i sitt liv. Du er en person han liker. Som de ikke trenger kalle venn.

Selvsagt ønsker man å fortsette å sosialisere med sine venner uten partneren deres som konstant vedheng? Slutter du å tilbringe kvalitetstid med dine venner når en eller begge av dere får partner? Og tilbringer fra da av bare «par-tid» sammen? 

At folk under en krise ringer sin venn og ikke sin venns partner er da ikke rart? At de ønsker fortrolige samtaler med sin venn, og ikke med sin venn og hens partner - er det så merkelig? De fleste av oss liker da knapt våre venners partnere.

Anonymkode: 43617...8ed

Hvor har ts skrevet disse tingene? At de skal tilbringe all tid sammen, ikke være med venner uten den andre osv?

Du får disse vennene til å høres ganske "viktige" ut, med at de har satt av tid og anledning til å treffe ts?🙈😅 Om man har noen gode venner, og vennepar, er det ikke naturlig at en ny partner skal bli innlemmet, ikke nødvendigvis på lik linje som kjæresten, men litt mer enn å hilse på? Det høres trist ut. Og det er enda mer trist at du mener at det er vanlig å ikke like venners partnere?🤷‍♀️ Disse har bodd sammen i to år nå, det er ikke en han "tilfeldigvis" er litt sammen med.

Anonymkode: 94ece...f3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Disse har bodd sammen i to år nå, det er ikke en han "tilfeldigvis" er litt sammen med.

Men likevel har hun ikke møtt disse vennene før, og vil overnatte hos dem, noe vi er flere i tråden som sier at det hadde vært litt voldsomt å ha ei ukjent dame på overnatting. 

Skrevet

Dustemikkel. Dritdårlig gjort av han. Han kan drite og dra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men likevel har hun ikke møtt disse vennene før, og vil overnatte hos dem, noe vi er flere i tråden som sier at det hadde vært litt voldsomt å ha ei ukjent dame på overnatting. 

Du bør lese hi en gang til. Hun har vært på turer, middager, fester, konserter osv med hans venner, ja, og overnatting. 

AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at dette er hans og ekskonas venner?

Kan det tenkes at de fra før er godt kjent, og fortsatt gode venner, av hans ekskone? Slik at det kan være naturlig at hun er der i enkelte situasjoner, og at de derfor ikke har lyst til at du også skal dukke opp?

Min eksmann og jeg har mange felles venner. Disse vennene har beholdt sitt vennskap både til ham og til meg, selv om vi i dag er skilt. Han var i et forhold til ei en kort tid, men ingen av vennene våre ønsket å ha noe med henne å gjøre (det var utroskap inne i bildet).

Jeg tror jeg bare ville ha holdt meg litt på avstand om jeg var deg, og heller tatt det rolig. Det er vel ingenting som "brenner", og la heller dem invitere når det passer. Kjæresten din har sikkert oppfattet noe, og derfor ber han deg ta et skritt tilbake. Selv om de ber ham om å hilse til deg, eller spør ham hvordan det står til med deg, er det ikke dermed sagt at de er klar til at du skal dit på overnatting, eller delta i spesielle situasjoner. Du er foreløpig en ukjent for dem, selv om noen har møtt deg noen ganger.

Anonymkode: 34de3...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...