Gå til innhold

PRESENTASJONSANGST

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skal holde en presentasjon neste uke, problemet er at sist jeg skulle holde presentasjon ble jeg dårlig i kroppen. Fikk høy puls og klarte ikke snakke. Holdt på besvime, var så dårlig. Den ventetiden det var fra en annen sku prate til jeg skulle prate håndterte jeg ikke, følte meg nesten «fastlåst» i situasjonen. Har ellers null redsel for å snakke med andre er overhodet ikke sjenert men den følelsen kroppen får når jeg skal stå der! Nå skal jeg ha presentasjon igjen, er redd jeg skal bli dårlig. Elsker prate foran folk men det sist som skjedde skremmer meg. Har fra før helseangst. Skal jeg prøve ha fremlegget og feige ut igjen eller burde jeg droppe presentasjonen? Har noen råd? Synes det er så flaut sku bli så dårlig, tiltross for at jeg vet jeg kan holde ett fremlegg bra.

Anonymkode: 143d4...be7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Skal holde en presentasjon neste uke, problemet er at sist jeg skulle holde presentasjon ble jeg dårlig i kroppen. Fikk høy puls og klarte ikke snakke. Holdt på besvime, var så dårlig. Den ventetiden det var fra en annen sku prate til jeg skulle prate håndterte jeg ikke, følte meg nesten «fastlåst» i situasjonen. Har ellers null redsel for å snakke med andre er overhodet ikke sjenert men den følelsen kroppen får når jeg skal stå der! Nå skal jeg ha presentasjon igjen, er redd jeg skal bli dårlig. Elsker prate foran folk men det sist som skjedde skremmer meg. Har fra før helseangst. Skal jeg prøve ha fremlegget og feige ut igjen eller burde jeg droppe presentasjonen? Har noen råd? Synes det er så flaut sku bli så dårlig, tiltross for at jeg vet jeg kan holde ett fremlegg bra.

Anonymkode: 143d4...be7

Tror mengdetrening er bra for sånt jeg, at du etter hvert ser at det ikke er noe å være redd for :)

Anonymkode: b87ce...c04

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme. Klarer meg relativt ålreit sosialt på alle andre arenaer, men så snart jeg må presentere noe får jeg helt hetta. Det føles som jeg opplever et sterkt blodtrykksfall, føler liksom jeg skal gå i bakken, og blikket mitt blir helt ute å kjøre. Jeg har prøvd alle de "vanlige" tipsene, men det er lite som har funka. Etter mye tid og erfaring, har jeg lært at for meg fungerer disse to tingene:

1. Lære meg stoffet jeg skal presentere best mulig.

2. Denne er kanskje litt rar, men det fungerer for meg å ha på klær der jeg føler meg litt tøff. 

Nå vet ikke jeg i hvilken situasjon du skal presentere, men om det er rom for at du velger klær selv, fungerer det utrolig godt for meg å ha noen klær som gjør meg litt "confident". Igjen, skjønner det kanskje høres rart ut. Men når jeg står der, og vet 100% hva jeg snakker om og er selvsikker på at jeg kan fakta. Samtidig som jeg har på meg noen klær som øker selvtillit så klarer jeg meg veldig godt. Jeg flytter meg kanskje bort fra pc, og later som inni hodet mitt at jeg er i en helt rolig situasjon. Beveger litt på meg, osv. 

Det er ikke sikkert dette fungerer på deg, og det kan være jeg var SKIKKELIG dårlig på å forklare, men dette har definitivt redda meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...