Gå til innhold

Kan noen lærde fortelle meg hva jeg gjør feil med skatten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en lavlønnet jobb, med tabelltrekk som justeres automatisk. Har ikke gjeld, lån, bil, hus, partner, ingenting. Bare ren inntekt + sparepenger.

Jeg har fått baksmell i sikkert 3 år nå, og jeg forstår ikke hva som er feil. Jeg forsøker endre hvert år på "forventet inntekt" og sette det litt høyere enn det jeg faktisk får. 

I 2022  hadde jeg satt opp forventet inntekt til 456600. Beløpet skatteetaten har brukt i sine er 417 426 + 700 kr (godtgjørelse fra noe på jobb.) Likevel får jeg baksmell på 10 000??? Jeg har forstått det slik at forventet inntekt burde være tilnærmet eller litt over faktisk inntekt (slik at også tabelltrekken ligger litt høyere.) Er det meningen jeg har skal ha tabelltrekk for 500 000 kr inntekt når jeg knapt tjener 400 000? 

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt? For et par år siden fikk jeg aldri baksmell, uten at jeg har endret livssituasjon overhodet. Jobber på samme sted, ingenting er endret annet enn at jeg har mer sparepenger (fordi jeg ikke bruker sparepenga.)

Er det noen lærde der ute som kan tipse meg om hva jeg må gjøre? Er det noe sted i skattemeldinga jeg kan faktisk "se" hva som er feil/hvor det lugger? 

Alle tall på skattekortet (lønn, fagforeningskontigent og utgiftsgodgjørelse) var alle littegrann høyere enn det som faktisk ble trekt. (Jeg vet jo for eks ikke hvor mye utgiftsgodtgjørelse jeg får iløpet av et år, det er jo situasjonsbetinget. Men jeg hadde gjettet 1100, og det ble 700.)

Altså ble det trekt skatt for eksempel av 1100,- kr på utgiftsgodtgjørelse, selv om jeg bare hadde 700 kr i utgiftsgodtgjørelse. 

Første gang jeg fikk baksmell, hadde jeg for lav forventet inntekt mot det jeg faktisk tjente (fordi jeg hadde gått opp litt i lønn + jobbet overtid en god del.) Så jeg forstår ikke hvorfor jeg får baksmell BÅDE av å ha for lite i lønnsinntekt på skattekortet OG for mye?? :(

Anonymkode: 48048...f39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye renteinntekter har du?

Anonymkode: da602...576

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du er lavtlønnet (og hvis du kun har 1 jobb)  så ville jeg gått over til prosenttrekk. 

Har du ført opp riktig beløp på renteinntektene fra sparingen?  Det må være noen tall her som ikke er helt riktige. Ut fra hva du forteller så skal du ikke få en skattesmell...

Anonymkode: 17658...f2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri tabelltrekk, kun prosenttrekk.

Anonymkode: d4401...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye renteinntekter har du?

Anonymkode: da602...576

På skattemeldingen står det "renter av bankinnskudd - 3 021" - på skattekortet mitt har jeg "renter på bankinnskudd" - 3700.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også mye baksmell med tabelltrekk. Endret til prosent og har ikke fått baksmell de siste 5 årene.

Anonymkode: d1ae8...23a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når du er lavtlønnet (og hvis du kun har 1 jobb)  så ville jeg gått over til prosenttrekk. 

Har du ført opp riktig beløp på renteinntektene fra sparingen?  Det må være noen tall her som ikke er helt riktige. Ut fra hva du forteller så skal du ikke få en skattesmell...

Anonymkode: 17658...f2b

Jeg har forsøkt prosenttrekk tidligere, men tror det beit meg i ræva da lønna kan svinge ganske mye. Jeg jobber 100%, men i perioder jobber jeg for eks 150% eller mer) og andre perioder har jeg kanskje fått litt mer fri, og jobber kanskje bare 70 eller 80%. Dette var en del år siden, så husker ikke helt - men mener jeg ikke kom spesielt godt ut av det på skatten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk også mye baksmell med tabelltrekk. Endret til prosent og har ikke fått baksmell de siste 5 årene.

Anonymkode: d1ae8...23a

Uff! Jeg forstår ikke hvorfor, den justerer seg jo ut fra hva man tjener hver måned. For meg som ikke har fastlønn, burde jo det vært best. Og jeg hadde aldri disse problemene for en del år siden. Det er de siste årene at det bare blir krøll, uten at situasjonen min er endret. 

AnonymBruker
Skrevet

Har arbeidsgiver trukket riktig da? Det kan du jo sjekke. 

Anonymkode: f9fe9...d74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har arbeidsgiver trukket riktig da? Det kan du jo sjekke. 

Anonymkode: f9fe9...d74

På mine lønnsslipper står det i alle fall at det er benyttet tabelltrekk hver måned. (og hvor mye som er trekt i kroner såklart) - Utover det vet jeg ikke hva annet jeg kan sjekke.

Skrevet

Men har du lagt til feriepengene da?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når lønnen svinger fra måned til måned er ikke tabelltrekk så godt egnet. Tabellen bestemmes uansett ikke av inntekt men av fradrag, kapitalinntekt og formue.

Anonymkode: 07dcb...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (Akkurat nå):

Men har du lagt til feriepengene da?

Ja de kommer automatisk på lønnsslippen og skattes av som vanlig lønn, ut fra det jeg kan se. 

Det eneste jeg kan se som ikke er "korrekt" er at jeg går under tabell 7100 på lønnslippen, men på skattekortet mitt har jeg valgt 7120. Vet ikke om det har noe å si, ettersom "tabellen" er 7100++++. Men jeg har jo valgt å skattes etter tabell 7120. Og dette er jo et skattekort som er automatisk hentet av lønningskontoret på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når lønnen svinger fra måned til måned er ikke tabelltrekk så godt egnet. Tabellen bestemmes uansett ikke av inntekt men av fradrag, kapitalinntekt og formue.

Anonymkode: 07dcb...1a8

Hva anbefaler du? Jeg tror valget mitt ligger på enten tabelltrekk eller 34%, og 34 prosent hver måned av ei årslønn på rett over 400 000 svir ganske mye. En del av de 400 000 er mange dager overtid, jobb i ferieuker, etc. Hvis jeg jobber 40 timer i uken, med 0 overtid, faktisk ferie benyttet osv, ligger jeg under 400 000.

Skrevet

Jo, men du må legge på feriepengene oppå forventet inntekt, ellers skatter du for lite og får baksmell 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (4 minutter siden):

Jo, men du må legge på feriepengene oppå forventet inntekt, ellers skatter du for lite og får baksmell 

Okei, du tenker på forventet inntekt på skattekortet? For selv med feriepengene mine ligger jeg under forventet inntekt på skattekortet. Altså, med feriepenger lå jeg fortsatt under 456600,- som jeg hadde på skattekortet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei, du tenker på forventet inntekt på skattekortet? For selv med feriepengene mine ligger jeg under forventet inntekt på skattekortet. Altså, med feriepenger lå jeg fortsatt under 456600,- som jeg hadde på skattekortet.

Ja det var det jeg mente, for mange brenner seg på nettopp det. Men 10 000kr i restskatt vil si at du har betalt ca 800kr for lite hver måned, så det er jo marginale summer du beskriver her, så det har jo vært «akkurat» for lite 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (1 minutt siden):

Ja det var det jeg mente, for mange brenner seg på nettopp det. Men 10 000kr i restskatt vil si at du har betalt ca 800kr for lite hver måned, så det er jo marginale summer du beskriver her, så det har jo vært «akkurat» for lite 

Såpass, takk. Kjekt å få det litt i det store bildet. Men hvordan i alle dager kan jeg fikse dette? Jeg har jo allerede alle tall i skattekortet litt høyere enn de faktiske inntektene. Må jeg sette de ennå høyere da eller? Helt banalt å "anta" at man tjener 500 000 når jeg tjener langt under, bare fordi tabelltrekkene ikke blir korrekte? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo løse det ved å sette 800 kroner på høyrentekonto hver måned.

Anonymkode: 897ed...6ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er min erfaring. Du ligger jo fryktelig nært, med ca 40kr for lite skatt betalt per dag. Min erfaring at man alltid må legge seg høyere enn man tror

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...